PARIM MITTE-FERRARIL SÕITJA: Jenson Buttonil on tänavu edukas hooaeg. MMi punktiarvestuses hoiab ta kolmandat kohta. Honda

Vormel-1-karussell keerutab oma ringe küll täie hooga, aga pealtnäha mõttetult. Kolmeteistkümne etapi järel (viis veel toimumata) on Ferraril konstruktorite karikas juba käes. Ka Michael Schumacheril on tiitel sama hästi kui taskus. Puhtmatemaatiline võimalus teda ohustada on vaid teisel Ferrari piloodil Rubens Barrichellol.

Kas siis viis järgmist etappi on lihtsalt mõttetu vormitäide?

Mõnes mõttes küll. Viimati peetud etapp Ungaris pidanuks olema Ferrarile üks raskemaid, ent kukkus välja täpselt vastupidi. Kaksikvõit oli mitme mäe kõrgune. Pingutanuks Ferrari piloodid lõpuni, võinuksid nad kõigile ülejäänutele ringi sisse teha.

Ajaloo tegemine

Võidusõidu kui võistluse nautimise teeb “punaste” ülekaal võimatuks, ent vaadakem asja teisest vinklist. Schumi Ferrari rataste all puruneb üks rekord teise järel. Kaksteist esikohta hooajal! Kaheksakümmend kaks etapivõitu karjääri jooksul! Ja viis starti on veel ees! Isegi Ayrton Senna ületamatuks peetud 65 kvalifikatsioonivõidu rekord võib veel tänavu langeda (Schumacheril on praegu 62 pole-position'it).

On äärmiselt tõenäoline, et midagi sellist enam tulevikus ei juhtu. Otse meie silme all (TV vahendusel) tehakse ajalugu. Iga teise pühapäeva pärastlõunal.

Ent on ka palju protsesse, millest avalikkus saab teada alles siis, kui need lõpule jõudmas või juba jõudnud. Jutt käib muidugi sõitjate “orjaturust”, mis töötab suve teisel poolel täie auruga. Viimase kahe nädala jooksul on sealt välja paiskunud kaks pommuudist.

Esiteks teatas Toyota, et Christiano da Matta saab hundipassi ning hooaja lõpuni asendab teda Ricardo Zonta. Da Matta vallandamine polnud iseenesest uudis, aasta lõpul oleks see kindlasti juhtunud. Miks oli seda aga vaja teha keset hooaega? Toyota praeguse auto kehva kiirust arvestades ei suuda ka Zonta sellega tähti taevast alla tuua. Ning tulevaks aastaks talle vaevalt kohta pakutakse. Ralf Schumacheril on leping Toyotaga juba tehtud ning üsna tõenäoliselt palgatakse tema kõrvale (Renault’st vallandatud) Jarno Trulli.

Juristid otsustavad

Toyota pommi paugu kaja polnud veel vaibunud, kui maailma tabas juba järgmine ilmkärakas. See tundus lausa uskumatu: Jenson Button sõlmis kaheaastase lepingu Williamsiga! Seesama Button, kes hooaja algul korrutas nagu rikkis grammofon, et tahab tulla maailmameistriks BARi ja Hondaga.

Nüüdseks on selgunud, et see oli vaid suitsukate ning tiimi juhtkonnale polnud Buttoni püüded Williamsisse putkata sugugi uudis. Leping paistis BARi seisukohalt siiski vettpidav olevat ja tiim soovis seda kahe aasta võrra pikendada (see võimalus oli lepingusse sisse kirjutatud).

Siiski leidus Buttoni lepingus ka üks “aken”. Nimelt punkt, mis lubas piloodil lahkuda, kui BAR kaotab Honda mootorid. Mootoritarne lepingut pikendati küll hiljuti kolme aasta võrra, ent selles sisaldus omakorda tingimus: kui kehtestatakse kohustus kasutada 2,4liitrist V8 mootorit (praeguse 3liitriste V10 asemel), võib Honda lepingu üles öelda. See saigi Buttoni mänedžeridele ja Williamsile õlekõrreks, millest ka kohe kinni haarati.

Ent Buttoni juhtum pole veel lõpuni selge. Nii Williams kui ka BAR väidavad, et neil on Buttoniga kehtiv leping. Kas see on tõesti nii, peab otsustama sõltumatutest juristidest koosnev “töövaidluskomisjon” (CRB), kelle valduses on kõigi F1-pilootide töölepingud. Võib aga juhtuda, et CRB ei suuda otsust teha ja juhtum läheb lahendamiseks Briti kohtusse. Sel juhul võib lahendus selguda alles hilissügisel.

Hetkel näib siiski, et Williamsi istmed 2005. aastaks on hõivatud ja BAR tundub hetkel olevat ainuke konkurentsivõimeline tiim, kus veel koht vaba. Ning suur hulk tööd otsivaid piloote on pööranud oma pilgu BARi poole. Spekulatsioonides mainitakse isegi eksmaailmameistreid Jacques Villeneuve’i ja Mika Häkkineni, rääkimata vähem tituleeritud sõitjatest. Aga tasub jälgida kaht reeglit: kedagi ei saa uskuda ja kõik on võimalik.

Tiimide võimalikud koosseisud 2005

Ferrari
Michael Schumacher
Rubens Barrichello

Renault
Fernando Alonso
Giancarlo Fisichella

BAR
Takuma Sato
Mika Häkkinen?
Jacques Villeneuve?

Williams
Mark Webber
Jenson Button

McLaren
Kimi Räikkönen
Juan Pablo Montoya

Sauber
Felipe Massa
Gary Paffett?
Anthony Davidson?

Toyota
Ralf Schumacher
Jarno Trulli?

Jaguar
David Coulthard?
Vitantonio Liuzzi?

Jordan
????????????

Minardi
????????????

Kohti otsivad teiste hulgas Sébastien Bourdais (CART-sarja liider), Richard Lyons (Jaapani Formula Nippon-sarja liider), Christijan Albers (DTMi staar).