Colin McRae - see ongi autoralli
Davide läheb õige elevile, kui kuuleb Ferrari topeltedust vormel-ühes ja Valentino Rossi esikohast MotoGP etapil. Raadiost käib samal ajal uudistesaade ja meie vahel areneb järgmine dialoog.
Mina: “Kuna sa varahommikul kodust tulema hakkasid, siis sa ilmselt ei tea – Colin McRae sai eile kopteriõnnetusel surma. Raadiost praegu ka öeldi.”
Davide: “Kes see oli?”
“Rallisõitja, endine maailmameister, hästi kuulus.”
“Oi, rallist ei tea ma küll midagi.”
““Colin McRae Rally” arvutimängu ikka tead?”
“Oot-oot, McRae, McRae... Ah jaa, muidugi tean!”
Nime teavad kõik
Ilmselt on sarnaseid vestlusi toimunud tuhandeid. Vaatame tõele näkku: autoralli on maailma mastaabis üsna marginaalne spordiala. Väga paljude inimeste rallialased teadmised piirduvadki maagilise sõnapaariga “Colin McRae”.
Esimese “Colin McRae Rally” lasi Codemasters, üks tuntumaid arvutimänge valmistavaid firmasid, müügile aastal 1998. Initsiatiiv tuli tarkvarafirma poolt, Colin oli lihtsalt “maskott” ja aitas virtuaalautode käitumist reaalsete rallikate sarnaseks viimistleda. Tänaseks on mängust ilmunud kuus versiooni ning seda saab jooksutada enam-vähem kõigil populaarsetel mängukonsoolidel ja arvutite opsüsteemides.
“Colin McRae Rallyt” peetakse moodsate rallimängude teerajajaks. Mis pole päris õige – häid võidusõidusimulaatoreid oli olemas ka enne. Kuid kahtlemata on see populaarseim ja ilmselt ka suurima kommertseduga.
Miks valiti nimikangelaseks just Colin McRae? Kindlasti efektse ja riskantse sõidustiili ning tulemuste pärast. Samuti loodetavate tulevaste tiitlite ootuses, mis paraku jäidki lootuseks. Ka päritolu oli tähtis. Colini šoti aktsent raskendas küll temast arusaamist, ent oli ikkagi etem soomlaste puisest purssimisest. Prantsuse, itaalia või hispaania aktsenti aga peetakse Briti kultuuriruumis lihtsalt naeruväärseks.
Colin McRae puhul võib tõmmata paralleele selliste popstaaridega nagu Elvis Presley või Freddie Mercury. Meeldib see meile või mitte, aga tema surm muudab rallimängu mõneks ajaks väga kuumaks kaubaks.
McRae goes America
Mida virtuaalmaailmas võidetud menuga reaalses elus võib korda saata, nähti 2006. aasta X-mängudel Los Angeleses. X-mängud (X-Games) on ekstreemsportlaste iga-aastane suurüritus ning mullu oli seal esimest korda kavas ka autoralli. Publikumagnetiteks olid Colin McRae ja X-mängude mitmekordne võitja, trikimootorrattur Travis Pastrana ning esmakordselt USAs tehti rallivõistluselt TV-ülekanne.
Pastrana on ka ralliautos kõva käsi ning viimasel kiiruskatsel pidi ta koos McRae’ga selgitama X-mängude võitja. Paarisrajal juhtis šotlane veel kaks kurvi enne finišit, ent keeras siis oma auto üle katuse ja kaotas poole sekundiga. Võitja oli keeletu: “Mina võitsin Colin McRae’d rallisõidus – on see tõesti tõsi?”
Vandenõuteoreetikute arvates tegi McRae meelega “katuse”, et (tele)publiku ees silma paista. Seda juttu ei usu ma iialgi. Eksmaailmameister kihutas lihtsalt talle omases “kõik või mitte midagi” stiilis ning tegi näpuvea. Ent tõsi on see , et McRae kaotus, eriti sellisel dramaatilisel ja efektsel viisil, tuli asjale kokkuvõttes kasuks. Rutiini langenud käsitöölise ma-panen-teile-niikuinii-ära-suhtumisega saavutatud võit poleks pooltki nii suurt tähelepanu pälvinud.
Tegi Subarust tegija
Codemastersi ja X-mängude kõrval eksisteerib veel üks märksa mastaapsem äri, mis võlgneb suure osa oma edust just Colin McRae’le.
Subaru oli omapärane, et mitte öelda veider Jaapani autotootja, mis 1990. aastal autoralli MMil regulaarselt osalema hakkas. Esialgu ei võtnud teda keegi tõsiselt, sest Legacy oli suur, kohmakas ja aeglane. Ent jaapanlased (ja nende palgatud Prodrive’i tiim) tegutsesid visalt ja sihikindlalt. Noor šotlane Colin McRae tuli Legacy roolis kaks korda järjest Briti meistriks ning tõi Subarule 1993. aastal Uus-Meremaal esimese WRC-võidu. Legacy veeretati seejärel kolikambrisse, areenile ilmus Impreza.
McRae ja Impreza kombinatsioon tõstis mõlemad pooljumala staatusse. Esimese kompromissitu sõidustiil viis pealtvaatajad vaimustusse, ent tõi kaasa ka ohtralt avariisid ja andis piloodile hüüdnime Colin McCrash. Teise sinikollane “sõjamaaling” ja boksermootori iseloomulik jõrin muutusid autorallide lahutamatuks koostisosaks. N-rühma Impreza on tänini üks maailma rallispordi kandetaladest.
1995. aastaks olid sõitja ja tiim sedavõrd küpsed, et võitsid kaks MM-tiitlit (tõe huvides olgu öeldud, et peakonkurent Toyota löödi pettuse eest sarjast minema). Kummalisel kombel jäi too tiitel McRae’le ainsaks individuaalesikohaks, ehkki tema osalusel võitis Subaru tiim MMi veel aastatel 1996 ja 1997.
Hooajaks 1999 kolis McRae suurte lootustega Fordi ja sai kõige paremini tasustatud rallisõitjaks. Neli hooaega Fordiga ja seejärel üks Citroëniga tõid küll võite, aga mitte tiitleid.
2004. aasta hooaja eel tundus, et legendaarne paar McRae-Subaru saab jälle kokku. Paraku eelistasid tiimibossid McRae oskustele Mikko Hirvoneni raha.
2005. aastal õnnestus Škodal McRae kaheks ralliks Fabia rooli palgata. Ning taas nähti vanameistri silmis kunagist sära, kui ta poolpiduse Fabia WRCga Austraalia rallil teiseks tõusis.
Kahjuks sai muinasjutuline comeback otsa koos autorikkega. McRae viimaseks jäänud WRC-ralli mullu Türgis kulges aga nii rõõmutult, et oleks võinud pigem olla olemata.
Briti rallispordi needus
Autoralli on küll brittide leiutatud, ent rahvusvahelisel tasandil ei suutnud saareriigi piloodid kaua läbi lüüa. Esimene sõitjate MM-tiitel mängiti välja juba 1979. aastal, ent paremustabelis mahtusid britid heal juhul teise kümnesse. Läbimurdeaastaks sai 1992, kui Colin McRae lõpetas MMi kaheksandana. Kolm aastat hiljem tuli McRae maailmameistriks, tema varjus kerkis eliidi hulka ka Richard Burns. Aastal 2001 võtsid nad MMilt kaksikvõidu - esimene Burns, teine McRae.
Ent 2003. aasta lõpul avastati Burnsil ajukasvaja, mis ta kaks aastat hiljem hauda viis. 2005. aasta Walesi rallil hukkus Markko Märtini inglasest kaardilugeja Michael Park. Nüüd lahkus ka McRae.
Uusi staare silmapiiril pole. Guy Wilksil ja Kris Meeke'il (keda Colin McRae üksvahe toetas) puudub raha, Matthew Wilsonil talent. Ka Petter Solbergi kaardilugeja Phil Mills on praegu oma parimate päevade tulemustest kaugel.
Colin McRae (1968-2007)
Sündis 5. augustil 1968 Šotimaal Lanarkis
Hukkus 15. septembril 2007 Lanarki lähedal kopteriõnnetuses
Colin oli abielus Alisoniga, neil oli tütar Hollie ja poeg Johnny, kes hukkus koos isaga
Colini isa Jimmy McRae oli viie-, noorem vend Alister ühekordne Briti rallimeister
Karjäär autospordis:
- Esimene rallistart 1986 (Talbot Sunbeam)
- Esimene WRC start Rootsis 1987 (Vauxhall Nova)
- Esimesed WRC punktid 1989 Uus-Meremaal (5. koht, Ford Sierra Cosworth)
- Briti rallimeister 1991 ja 1992 (Subaru Legacy)
- Esimene WRC etapivõit 1993 Uus-Meremaal (Subaru Legacy)
- Maailmameister 1995 (Subaru Impreza)
- Viimane WRC etapivõit Safari rallil 2002 (Ford Focus)
- Viimane WRC start Türgis 2006 (Citroën Xsara), kokku 146 starti
- 25 WRC etapivõitu
- Kaardilugejad Derek Ringer ja Nicky Grist
- Le Mans'i 24 tunni sõidu 2. koht GT1-klassis 2004
- Briti Impeeriumi Ordeni kavaler (MBE) aastast 1996