Corvette sai (veel ühe) väikevenna
Opeli nimi seostub ikka hästi tavaliste, võimalikult laiale publikule mõeldud masstoodetega. Vähenõudlikkus, vastupidavus ja töökindlus märkisid Opelite häid omadusi, enne kui 1990. aastate koonerdamispoliitika aastakümnetega kogunenud usalduskapitali ühe pauguga hävitas. Aga see selleks, täna räägime hoopis teistsugustest Opelitest. Ahvatlevatest, efektsetest, haruldastest. Sest Opel GT on just selline. Ent kõigepealt väike ekskurss ajalukku.
Ükskord juba juhtus
nii
Kirjutati aasta 1965. Frankfurdi autonäitusel ehmatas
Opel kogu maailma eksperimentaalse kontseptkupeega. Läbiproovitud
tehniline osa pärines Kadetilt, disainerid olid šnitti
võtnud Corvette Sting Rayst. Rahvas oli sillas ning kolm aastat hiljem
läks Opel GT tootmisse. Kuue aasta jooksul valmis neid üle 100 000.
Kaks kolmandikku autodest veeti USAsse, kus GT sai tõeliseks
kultussõidukiks.
Aastal 2007 sai valmis uus GT. Mitu
ideesõidukit ja sõsarauto Pontiac Solstice näitasid juba
tükk aega tagasi, milliseks neo-GT võiks kujuneda. Retro jäeti
seekord disainiteemana kõrvale, küll aga võib taas
täheldada sarnasust Corvette’iga. Ja mitte ainult väliselt.
Siinkohal ei saa kuidagi jätta mainimata asjaolu, et Opelil oli vahepeal
veel üks põnev sportauto – Speedster, Lotuse šassiil
põhinev keskmootoriga tänavarakett. Tundub, et seegi kujunes GT
disaineritele väärt inspiratsiooniallikaks.
Erinevalt
Speedsterist sai GT aga klassikalise skeemi – mootor ees, veavad
tagarattad. Või kui päris täpne olla, siis on tegu
keskmootoriga, mis asub juhi ees, kuid esisillast tagapool. Niisugune lahendus
aitas saavutada ideaalilähedast kaalujaotust (51% ette, 49% taha), see
omakorda aga kiireks sõiduks vajalikku neutraaljuhitavust (=
lollikindlust). Ka klassikalise rotsteri välimus – pikk
mootorikapott, istmed peaaegu tagarataste vahel – olnuks teistsuguse
mootoripaigutuse puhul võimatu.
Milleks
katus?
Vana GT konstruktsioon ei võimaldanud rotsteri
ehitamist, uus aga loodi algusest peale just lahtise sõidukina. Kaks
jämedat hüdrovormimise teel valminud tala külgedel ning
massiivne kardaanitunnel (Corvette kasutab samasugust konstruktsiooni) tagavad
piisava jäikuse ka ilma pingestatud katuseosata. Miinuseks on aga
tõsine ruumikitsikus. Rooli taga on ainult üks tõeliselt
mugav asend ning kaassõitja ette mahub tema jalgadele lisaks ehk ainult
daami käekott. Ja ega seda kuskile mujale panna polegi. Istme taha
õnnestub heal juhul torgata õhem kirjamapp, kardaanitunnelil olev
panipaik mahutab mõne suitsupaki. Pakiruumi 157-liitrine maht tundub
paljutõotav, kuid kuna luuk avaneb tahapoole, on juurdepääs
kõike muud kui mugav. Aga see on köömes. Allalastud katus
täidab pakiruumi sisuliselt pilgeni ja selle kõrvale
õnnestub toppida vaid paar-kolm kilekotti.
Ent milleks muretseda?
Keegi ei plaani ju GTga minna maale kartulite järele.
Sõidurõõm on see, mis kõik praktilise poole
puudujäägid kuhjaga korvab. Kaheastmelise turboülelaadimisega
annab kaheliitrine mootor kätte tervelt 264 hobujõudu, millest
jätkub ja jääb ülegi. Tippkiirus tundub suhteliselt
tagasihoidlik, ent kiirendusvõimele ei oska küll midagi ette heita.
Proovisõidu marsruut ei sisaldanud kahjuks suletud rada, kus oleks
saanud veermiku omadused tõeliselt proovile panna. Kurvilisematel
maanteelõikudel andsin küll usinasti minna ja saavutasin enda
arvates päris hea kiiruse. Kuid ei hakanud rehvid vilist
ama ega stabiilsuskontroll sekkuma, seevastu minu julgus kippus küll otsa
saama. Millest ma järeldasin, et auto võimete piirini jäi veel
üksjagu maad.
Mootori parimate omaduste hulka kuulub erakordselt
ühtlane vedu väga laias pööreteskaalas. Viienda
käiguga võib vabalt ka linnas podistada – peenelt
“tuunitud” väljalase teeb just sellist häält.
Suurema hoo korral ulatuvad sõidutuule keerised sügavale kabiini
ning peale nende vihina pole õieti midagi kuulda. Aga see kuulub
lahutamatu lisana ühe õige rotsteri juurde.
Kellega Opel GT
ostjate soosingu pärast võistlema hakkab? Mazda MX-5 võiks
olla loogiline konkurent, kuid nii mootori võimsus kui ka hind
jäävad GT-le tublisti alla. BMW Z4 3.0 evib küll
samaväärset jõuallikat, ent raha küsivad baierlased ligi
kolmandiku rohkem. Mercedes SLK 350, rääkimata Porsche Boxsterist, on
veel kallim.
Saksapärasele nimele vaatamata on Opel GT tegelikult
Ameerika auto. Nagu sõsarautod Pontiac Solstice ja Saturn Sky, veerevad
ka GTd konveierilt maha Delaware’i osariigis Wilmingtonis.