Eest ära, Qashqai tuleb!
Sellest nimest ei pääse üle ega ümber. No
mis kirevase päralt peab ühe auto nimi olema Qashqai? Kas lihtsamad
sõnad on maailmast otsa lõppenud? Mis muide paistab vägagi
tõenäoline. Miks muidu üha rohkem firmasid loobub enam
või vähem sisu omavatest nimedest ja asub oma mudeleid
tähistama tähtedest-numbritest moodustatud tehnokraatlike
kombinatsioonidega?
Aga Nissani marketingiosakonnas
väljamõeldud legend pajatab järgmist. Qashqai
(hääldada umbes nagu kašškai) sai oma nime
Edela-Iraanis Zagrose mägede kandis elava hõimu järgi. Need
nomaadid rändavad mööda kõrbe, Nissan Qashqaid aga tuleb
vaadelda kui moodsat linnanomaadi. Bla-bla-bla, bla-bla-bla...
Linnamaastur, mis polegi maastur
Jälle üks
väiksemat sorti linnamaastur, ütleb esmamulje. Tegijate arvates aga
mitte. Nende meelest peaks Qashqai olema tavaline sõiduauto, millel
lihtsalt põhi maast veidi kõrgemale kergitatud. Ning et oma
seisukohale rohkem kaalu anda, üritatakse reklaamikampaania üles
ehitada põhiliselt esiveolise Qashqai ümber (ehkki nelikveoga
versioonid on samuti olemas). Seega ei peaks Qashqai justkui konkureerima Honda
CR-V või Toyota RAV4-ga. Ja edu on varnast võtta?
No
ei tea. Umbes samasuguste ambitsioonidega lükati mullu turule Dodge
Caliber. Tavalise kompaktauto mõõtu, esiveoline, mitte eriti
kallis. Tulemus – häbiväärne läbikukkumine.
Võib-olla oli põhjuseks kummaline välimus,
ameerikapäraselt nadi kvaliteet või tundmatu marginimi.
Qashqai nende puuduste all igatahes ei kannata. Disainerite töö ei
muutu kindlasti verstapostiks autoajaloos, kuid sama kindlalt ei hakka keegi
Qashqai peale näpuga näitama. Ilmselt oleksid paljud hea meelega
näinud Qashqaid märksa seksikamana, väikese Muranona
näiteks. Seda ei juhtunud, ent väiksematele mõõtmetele
vaatamata näib Qashqai oma suurest vennast ruumikam. Eriti kabiini
kõrguse osas. Tagaistmel saab ka 185sentimeetrise kasvu korral end
mugavalt tunda, kui autol juhuslikult katuseakent pole. Too laseb küll
valguse tuppa, ent kahandab pearuumi märgatavalt.
Nissani hea
koostekvaliteet on üldtuntud ning viimistlusmaterjale pole samuti
põhjust kritiseerida. Käe alla jäävad osad on kõik
soojad ja pehmed, kalki plasti leidub vaid nurgatagustes. Näidikuteploki
kaks suuremat “kella” on hästiloetavad, kütusekoguse
näidik aga üldse mitte. Ülevaatlikkust napib ka lülititega
ülekülvatud keskkonsoolil. Kõrge kesktunnel moodustab
eesistujate ümber turvalise kookoni ning on lubanud käigukangi
paigutada roolile meeldivalt lähedale.
Mileks neli,
kui kahestki piisab?
Pikkuse (431 cm) järgi otsustades on
Qashqai tavaline kompaktsõiduauto. Ka 350-liitrine pakiruum vastab
täpselt klassi standarditele. 1,3 tonni tühimassi ületab
keskmist omajagu, 415kilone kandevõime jätab soovida. 1,6-liitrine
jõuallikas saab aga masinaga hõlpsalt hakkama. Ahvatlev
“hind alates 249 900 kroonist” versioon on seega täiesti
kasutamisväärne sõiduk. 1,5-liitrine diisel jääb
võimsuselt veidi alla, ent kiiruses on vahe olematu. Küll aga
ületab ta bensiinimootorit paindlikkuselt ja pikem sõit tundub
kuidagi rahulikumalt kulgevat.
Nõudlikumatele ja
kõhukama rahakotiga ostjatele pakub Nissan veel mitut jõuallikat,
nelikvedu ning valik sisaldab kokku nelja käigukasti. Nende omavaheline
kombineerimine käib umbes nagu nõukogudeaegses sö&
;
;oum
l;klas: viinerit saab ainult hapukapsaga, aga kui kartulisalatit tahate, peate
ka kotletti võtma. Ehk konkreetse huvi korral tasub täpselt
jäele uurida, kas teie unistuste Qashqai ikka maapealsetes tingimustes
teostatavaks osutub.
Nelikveo vajalikkuse või
mittevajalikkuse üle linnamaasturil (Qashqai pole linnamaastur, tuletan
meelde) võib pikalt targutada. Mina kaldun pigem arvama, et seda pole
vaja. Enamasti. Kui ikka on ette näha, et talvel tuleb end pidevalt
lumehangedest läbi murda või suvel rasket haagist tirida,
läheb vaja midagi tõhusamat. Muudel juhtudel peaks esiveost ja
suuremast kliirensist (kui suurest, ei tea, sest tehas seda millegipärast
ei avalda) piisama küll. Ega viimane ka linnas paha tee, ning kõrge
profiiliga rehvid samuti. Parkimiskohale manööverdades võib
rahulikult ratta vastu äärekivi lasta, kartmata velge või
küljekarpi kriipida.
Juhitavuse osas pole Qashqaist muidugi
vastast kompaktklassi priimustele. Ent midagi hullu pole samuti karta.
Proovisõidul selgus, et vedrustus triigib siledaks ka kiires kurvi
siseküljel leiduvad asfaldimuhud, mida juht märkab alles
kümnekonna meetri pealt. Ka treppis kruusateega pole probleeme, rattad
püsivad kenasti maaga kontaktis. Vaid sildade tekitatav kolin ületab
viisakaks peetava piiri.
Nissan Qashqai 1.6/1.5 dCi
Mootor | R4 1598 cm3 | R4 1461 cm3 |
Võimsus | 114 hj | 106 hj |
Tippkiirus | 175 km/h | 174 km/h |
Aeg 0-100 km/h | 12,0 s | 12,2 s |
Tühimass | 1297 kg | 1407 kg |
Pikkus/teljevahe | 4315/2630 mm | 4315/2630 mm |
Pakiruum | 352-1513 l | 352-1513 l |
Kütusekulu | 6,7 l/100 km (B) | 5,4 l/100 km (D) |
CO2 pääst | 162 g/km | 145 g/km |
Hind alates | 249 900 kr | 279 900 kr |