14.03.2008, 00:00
Eestlased “Surmakaupmehe” palgal?
Ekspress uuris, kas maailma tagaotsituima relvaärimehe Viktor “Surmakaupmees” Buti heaks lendasid ka Eestist pärit mehed ja lennukid.;Tulemus: fakte on vähe, aga vihjeid palju.
“Kui Viktor Butti ei oleks olemas, mõtleks mõni
põnevuskirjanik ta välja.” Nii alustas mainekas Briti ajaleht
The Guardian läinud reedel kurikuulsa relvaärimehe tabamisele
pühendatud lugu. Vaid 41aastasena andis But ainest sadadele artiklitele,
kümnetele juurdlusraportitele, portreeraamatule ja Hollywoodi
märulifilmile “Sõjajumal”, kus temal põhinevat
peategelast kehastab Nicholas Cage.
15 aastaga sai endisest N Liidu
armee leitnandist maailma suurimaid relvadiilereid, kes varustas oma Vene
lennukite armaadaga kriisipiirkondi neljal kontinentil ning teenis
kõiki, kes suutsid talle maksta, alates Talibanist ning Aafrika
sõjapealikest kuni USA valitsuse ja ÜROni. Butil on palju varju- ja
hüüdnimesid, ent kõige sagedamini tuntakse teda nimega
Merchant of Death – Surmakaupmees.
Nädal tagasi,
pärast eri riikide politsei- ja luureteenistuste aastatepikkust jahti,
vahistasid Tai võimud koos USA narkovastase võitluse agentuuriga
relvakaupmehe Bangkoki viietärnihotellis. Vene kodanik But tabati hetkel,
kui ta enda arvates sõlmis järjekordset tulusat diili Colombia
mässulistega, kes osutusid aga ümberkehastunud agentideks.
Kohe pärast Buti (lääne pressis Bouti) vahistamise uudist
hakkasid levima jutud, et relvaärimehe teenistuses lendasid ka Eestist
pärit lennukid ja mehed. “Nad teenisid Butti,” kinnitab
lennufirma Enimex endine julgeolekujuht Andres Sepp – väheseid,
kes julgeb asjast oma nimega kõneleda. “Eesti mehed nägid
neid lennukeid Aafrika ja Araabia lennuväljadel.”
Ekspressi uurimus näitab, et sahinaid ja spekulatsioone on palju, aga
kindlaid fakte vähe. Küll ilmneb, et Eestile pärandatud omaaegse
Vene lennukipargi jäljed kaovad suures osas kas Mustal Mandril või
sumbuvad keerulisse firmadevõrku. Ja kui mitte miski muu, siis see on
ühisjoon salapärase “Surmakaupmehe” globaalsete
afääridega.
Versioon 1: Allvelaevnik Beloussovi
tähelend
Kui perekond Rita Lillipuu ja Aleksandr
Beolussovi juhitud Eesti Lennukompanii (ELK) pankrotistus, õiendati nii
isiklikke kui ka firma arveid ehtslaaviliku kirega. Meie loo seisukohalt on
oluline, et aastate jooksul käis firma käest läbi viis
Tu-tüüpi lennukit.
Kui firma pillid kotti pani, olid
nende kroonijuveelid kolm suhteliselt uut Tu-134 ja Tu-154 reaktiivlennukit.
Üks kolmest masinast on täna Tartus lennundusmuuseumis, kuid teise
kahe kohta on teave üllatavalt vastukäiv. Legendi järgi
müüdi üks masin koguni Valgevene diktaatori Aleksandr
Lukašenka isiklikuks lennukiks. Teise olevat ostnud Viktor But, kes viis
selle Araabia Ühendemiraatidesse. Teadaolevalt asus Buti lennuvägi
peamiselt just pisikeses Sharjah’ kõrbeemiraadis.
ELKi
järglase firma Airest juhataja Aleko Peipsi peab Valgevene
presidendilennuki lugu jumekaks legendiks. “Üks lennuk läks
hoopis kuskile Siberisse Surgutti ja seda on nähtud hiljuti inimesi
vedamas,” teab Peipsi. “Teine lennuk jäi Lätti
võlgade tõttu, mis sellest edasi sai, ei tea.” Sama segane
on ELKi tegevuse jooksul müüdud kahe lennuki saatus. “Olen
kuulnud, et Viktor But on Eestist lennukeid ostnud,” möönab
Peipsi. “Aga ma ei oska öelda, kas mõni ELKi lennuk on
tegelikult Butile jõudnud.”
Versioon 2:
Estonian Air ei esita liigseid küsimusi
Mullu 15.
sünnipäeva tähistanud Estonian Airis ei nuta keegi taga
Aeroflotilt päranduseks saadud 12 lennumasinat, sest nendest lahti saamine
oli omal ajal paras piin. Lennukiparki kuulusid reak
tiivid Tu-134, Jak-40 ja mõned “moosiriiulid” ehk An-2d, mis
parimal juhul huvitasid mõnd kollektsionääri, aga mitte
Lääne lennufirmasid.
Kui Tu-134d müüdi
endistesse liiduvabariikidesse, siis 30kohaliste Jak-40 lennukite saatus on
märksa põnevam. Estonian Airi pressiesindaja Ilona Eskelineni
sõnul läks üks pisireaktiiv Eesti kollektsionäärile
(ja ta kasutab seda praegu meedia andmetel õlletoana), kuid kolm masinat
rändasid kusagile Aafrikasse.
Ka pärast konsulteerimist
staažikamate kolleegidega ei oska pressiesindaja midagi rohkem lisada.
“Sain vastuseks ainult ohkeid,” naljatab Eskelinen. “Nii
vanade materjalide otsimine nõuaks suuremat uurimistööd ja
asjaosalised, kes sellega otseselt tegelesid, meil enam ei
tööta.” 12 aastat hiljem on ka endise Estonian Airi juhi Toomas
Petersoni mälust üksikasjad nagu peoga pühitud. Ta ei
mäleta ostjat, hinda ega isegi täpselt, mitu lennukit ja mis riiki
müüdi.
Kurikuulsa Buti seose kohta oskab ta vaid
teoretiseerida. “Kui need lennukid läksidki lõpuks temale, ei
tea me seda,” sedastab Peterson, kelle sõnul ei näita isegi
ostjafirma väljaselgitamine kaugeltki lõplikku kasutajat.
“Neid võidi ükskõik kellele edasi
müüa.”
Küll aga saadab Jak’e legend, et
veel tükk aega laekusid Estonian Airi arved ülelennutasude kohta
väga eksootilistest riikidest. Samuti imbus Tallinna kõlakas
õnneliku õnnetuse kohta ühel Rwanda lennuväljal, kus
üks Eestist pärit Jak-40 vihmamärjalt maandumisrajalt välja
põrutas, aga inimesed terveks jäid. Toona sahistati, et laadungiks
olid relvad mässulistele.
Versioon 3: Ametnik viib
lennuki ise Aafrikasse
1998. aasta suvel kajastas meedia
vahvat ekspeditsiooni, kus rühm Eesti lendureid viis Aafrikasse kaks varem
Estonian Airile kuulunud lennukit An-2.
“Moosiriiulite” tee Eestist Kongo DVsse oli 8000 kilomteetrit
pikk ja kestis 11 päeva. Pilootidest tuntuim oli tollane Lennuameti
töötaja ja lennuõnnetuste uurija Tõnu Ader, kes on
hiljem uurinud mitut katastroofi.
Kellele Eesti lennukid Kongos
täpselt tarniti ja keda nad teenima hakkasid, jäi meedias toona suure
ekspeditsiooni varju. Kuid vastupidi kahtlastele kõlakatele kinnitab
Ader, et masinad jätkasid teenistust Rootsi ärimeestele kuuluvas
firmas igati rahumeelsel ja legaalsel tööl. “Nad vedasid
teemandiotsijaid ja kaevandajaid,” teab Ader.
Endises Belgia
Kongos töötas enne mainitud ülelendu ja töötab siiani
endine Estonian Airi Tartu lennusalga viimane juht Vladimir Merzin. Mullu suvel
naasis töölt Kongos mehaanik Endel Paine, kes veetis Aafrikas
kahes etapis kokku seitse aastat. Tartus elav Paine raiub, et ehkki
töö käis legendaarses teemandipiirkonnas, vedasid nemad ainult
ja alati süütut lasti – riisist riieteni ja kütusest
kaevuriteni. “Relvi ei vedanud me iial – ei!” ehmatab Paine,
kes pole enda sõnul Buti nime kuulnudki. “Seal oli küll
juhtumeid, kus mässulised võtsid relvi vedanud lendureid kinni ja
hoidsid aasta vangis.”
Versioon 4: Sinimustvalge
tiivulise surm Aafrikas
2004. aastal jõudsid seni
teadmata keerdteid pidi siia fotod Eesti lennukist An-28 lebamas
lennukõlbmatuna ühel Kongo vähekasutataval lennuväljal.
Mõni nädal varem lahkus masin Eestist hoopis Kenya suunas.
See on viimane ja kõige kahtlasem juhtumitest, mida Viktor
Butiga Eestis seostatakse. Avariiga lõpetanud
lennuki saaga vastab täpselt Buti käekirjale. Varifirmade ja pideva
lennukite ümberregistreerimisega on But suutnud aastaid võimudest
sammu ees püsida, inspekteerimist vältida ja otsad vette lasta. Nii
läks ka selles juhtumis.
Kui uskuda Tallinnas säilinud
pabereid, müüdi Eestis lennufirmale Enimex kuulunud masin Kenyas
registreeritud firmale Kevin Resources Ltd. Et masin Aafrikasse lennutada,
osteti siin riiulifirma OÜ Senalda. Kuidas see ebaselgete omanikega ja
litsentseeritud personalita firma Lennuametilt masina minema viimiseks
kõik load sai, on paljude jaoks siiani mõistatus.
“Selle lennuki tegelikku omanikku me ei tea,” möönab
toona asju ajanud endine Lennuameti asedirektor Rein Porro. “Kuid
kõik käis seaduste järgi, mingit pettust Eesti riigi
või Lennuameti poolt polnud.”
Veel veidram on, kuidas
sinimustvalgetes toonides ja Eesti sabatähisega lennuk ikkagi Kongos Beni
vanale lennuväljale sattus. Pika nuiamise peale laekus Aafrikast lennuki
omaniku väidetava esindaja kiri, milles selgitati, et kuna Kenyas tekkisid
lennuki arvelevõtmisel takistused, kavatseti seda teha Kongo DVs, paraku
juhtus ülelennul õnnetus.
Rohkem pole kippu ega
kõppu. “Kohalikud ametimehed ei suvatsenud meid rohkem teavitada
ja asi vajus aegade hämarusse,” tunnistab õnnetust
uurinud Tõnu Ader. Enimexi endine julgeolekujuht Andres Sepp aga teab,
et mahajäetud lennuväljal alla kukkunud lennukil oli 600 kilo kaupa,
mida poleks ametliku lennuloata masina pardal tohtinud olla ja mis kadus
jäljetult.
Kanad ja granaadiheitjad
- Ajakirjanike Douglas Farah ja Stephen Brauni mullu ilmunud raamatu "Surmakaupmees" andmetel rajas But üleilmse logistikavõrgu, mis toimib läbi vahendajate ja varikompaniide labürindi ning mis võib kohale toimetada kõike alates lõikelilledest ja sügavkülmutatud kanast kuni automaatide ja granaadiheitjateni.
- Mitte kõik tema saadetised pole illegaalsed. Tõelise kullasoone tabas But, kui taipas, et relvasaadetiste viimiselt naastes saavad tema lennukid kaasa tuua tulusat kohalikku kaupa. Väidetavasti suurima kasumimarginaali teenis But, toimetades Lõuna-Aafrika gladioole Dubaisse.
- Kui välja arvata illegaalne valdkond, mis talle kurikuulsuse teenis, on Viktor But tüüpiline moodne rahvusvaheline ettevõtja. Ta on nutikas ja auahne. Jagab numbreid, räägib mitut keelt ja teab, kuidas haarata võimalusest. Temaga kohtunute sõnul on But viisakas, professionaalne ja erapooletu. Ta ei kasuta ise vägivalda ega evi poliitilisi eelistusi.
- Ta on lennutanud rahuvalvajaid Somaaliasse ja abisaadetisi Sri Lankale pärast 2004. aasta hävitavat tsunamit. Samas on teda süüdistatud genotsiidi tekitanud Libeeria sõjapealiku Charles Taylori varustamisest. Üks Butti hästi iseloomustavaid hüüdnimesid ongi "Embargopurustaja".
- Butti on kirjeldatud kui maailma usaldusväärseimat postiljoni, kes viib kauba - ka illegaalse - kohale ükskõik kui kaugesse ja ohtlikku geograafilisse punkti. Tema eripära ja konkurentsieelis on just globaalne haare ning fakt, et ta ei diskrimineeri klientidena ei moslemifanaatikuid ega nende vastu võitlevat Ameerika valitsust. See on teeninud talle sadu miljoneid dollareid.
- Buti fenomen ja impeerium rajaneb tema lennukipargile, mis koosneb vanadest Vene lennukitest, mida ta pärast N Liidu lagunemist kokku ostis ja mida juhivad idablokis töötuks jäänud piloodid. Just siin tuleb mängu Eesti, kust pärineb väidetavasti osa kurikuulsa ärimehe lennukipargist.