28.02.2012, 01:00
Elektrituru avanemine toob šoki tarbijatele, priske raha müüjatele
Vaid Latvenergo vallutusplaan võib leevendada Eesti elektritarbijate hinnašokki.
FOTO:
Sündiv elektri vabaturg kasvatab 2013. aastal tööstusharu käivet hinnatõusu arvel rohkem kui viiendiku võrra ja arvestatavat konkurentsi väiketarbijate pärast võitlevate energiaspekulantide vahel tõenäoliselt ei teki. Kodutarbijad hakkavad kokku maksma ligi 27 miljonit eurot varasemast rohkem. Lõviosa sellest summast läheb Eesti Energiale, uued turuosalised aga saavad hinnanguliselt ligi 12 miljonit eurot. Senised turuosalised avaldavad otsesõnu soovi, et väiketarbijad jääksid Eesti Energia lõa otsa. Nad peavad tõenäoliseks, et ainult kümnendik praegustest väiketarbijatest läheb uute elektrimüüjate juurde üle. Praegu tohivad peale Eesti Energia vabaturul elektrit müüa ainult kolm tegevusloaga ettevõtet: lätlaste Latvenergo ning kohalikud Nordic Power Management ja Baltic Energy Services. Eesti päritolu elektrimüügi ettevõtetest soovib üksnes Eesti Energia väiketarbijatele elektrit müüa, sest teda kohustab selleks seadus. Nordic Power Management ja Baltic Energy Services, kes juba praegu osutavad teenust suurtele tööstusettevõtetele, tunnevad väiketarbijate vastu väga leiget huvi, sest peavad seda turuosa liiga töömahukaks. Nad ennustavad, et Läti elektrifirma võib hakata Eestis jõuliselt tegutsema. Kuid Latvenergolt selle kohta kinnitust ei saa, sest ettevõtte Eesti osakonna telefonid on tummad nagu haud. Võiks oodata, et uued turuosalised hakkavad juba nüüd inimesi oma eelistega agiteerima. Kuid tegelikkus on vastupidine: nad hoopis hoiatavad. „Tarbija võit ei ole elektrimüüja vahetamisest nii suur, et tasuks asuda riskima,” ütles Baltic Energy Servicesi juht Kaido Veldmann. „Tööstusettevõtete vabaturg näitas, et need, kes valisid fikseeritud tariifi, kaotasid hinnas. Börsihindadega seotud tariifiga tarbijad seevastu osutusid võitjateks. Seadus kohustab praegust võrguettevõtet oma tarbijatele elektrit müüma just börsi keskmise hinna järgi, mis on tarbijale parem kui ükski muu fikseeritud hinnaga pakkumine.”