08.02.2008, 00:00
F-1 rokib
Hispaanias sõimati Lewis Hamiltoni sitaseks mustaks,;Marko Asmeri eest näpsas BMW kolmanda piloodi koha noormees Austriast ning Renault’ esitlusel domineeris raha lõhn.
Sattusin möödunud nädala neljapäeval nende 500 ajakirjaniku
ja VIP-külalise sekka, keda Prantsuse autokompanii Renault tõi
Pariisi oma uue vormel-1 masina esitlusele.
Šõu oli
tehniliselt igati okei, kuid tiimi esipiloot Fernando Alonso tundus liiga
tõsine ja mõtlik. Isegi juba hommikul, enne üritust
munakujulises tugitoolis lesides.
Renault on küll tiim, millega
Alonso tuli kaks korda maailmameistriks, kuid meeskonna mullune hooaeg kukkus
läbi. Ja nii ta rääkiski, et uus auto pole veel piisavalt kiire
ja mullune elu McLarenis polnud sugugi nii kehv, nagu meedia seda kujutab.
Lõpuks oli Alonso lausa tülpinud, sest pidi andma kahe
tunni jooksul neli pressikonverentsi kolmes keeles. Tema ja ajakirjanike parve
vahele oli tõmmatud lai kummipael ning selle kõrval valvasid
teraselt kaks riidekapi mõõtu turvameest.
Teine
sõitja Nelsinho Piquet säras elevusest nagu uustulnukad ikka.
Ainus tõsiselt lõbus tegelane oli tiimipealik Flavio
Briatore, kes oma teksti poolest võiks vabalt olla Mart Juure kaaslane
“Ärapanijas”.
Briatore avaldas arvamust, et
McLaren ja Ferrari on teistest meeskondadest ees, kuid edasi tuleb
kõva rebimine. Muuhulgas jagas ta kiidusõnu ka Heikki Kovalaineni
aadressil, kelle hiljuti lahti lasi ja kes nüüd sõidab Alonso
asemel McLarenis.
Kui laval räägiti investeerimisest ja
kuludest, tõmbas naerusuine Briatore vaikselt sõrmega üle
kõri... Ka hiljem väiksema auditooriumi ees kordas ta
sõnumit, et vormel-1 puhul ei tasu rääkida rahast ja
kokkuhoiust, sest rahvas ootab paremat meelelahutust.
Tegelikult oli
aga see esitlus suures osas just raha peale üles ehitatud.
Sport on oluline, aga papp on põhiline
Esimese tegelasena ei kutsutud lavale mitte publikumagnet Alonso, vaid
loomulikult Carlos Ghosn, Renault’ kompanii president. Ka tema
üritas nalja teha stiilis “Briatore ütles,
et möödunud aasta kolmas koht MM-sarjas oli
“häving” ja see tähendab, et tänavu saab meil ainult
paremini minna”, aga välja kukkus see suht nadilt. Ghosn
kõndis ringi uhkelt nagu Gallia kukk, kusjuures pidevalt end
kontollides, et kas ikka näeb piisavalt väärikas välja.
Kohe pärast vormel-1 auto näitamist viis Ghosn piloodid
kõrvalsaali linnaauto Twingo uue sportliku versiooni esitlusele. Alonso
on ju kontserni üks kõrgema palgaga töötajaid, teda peab
sellise meediamassi juures kindlasti reklaamiks hästi ära
kasutama.
Ka F-1 esitluse puhuks türkitud
brošüür algab Ghosni ärimeheliku pöördumisega.
“Vormel-1 on Renault’ üleilmse äristrateegia keskne
sammas,” seletab ta. “Edu vormel-ühes näitab, et me
suudame pakkuda võimsust, usaldusväärsust ja
innovatsiooni.”
ING näitab altminekut
võiduna
Järgnev sõnavõtt on
Michel Tilmantilt – mehelt, keda ei tunne ilmselt isegi kõige
paadunumad vormelifännid, kuigi ta poseeris koos meeskonnaga grupipildil.
Tilmant töötab Hollandi panga ING tegevjuhina. Meeskonna
nimigi on ju ametlikult ING Renault F1 Team. “Intensiivse uuringuga
leidsime, et vormel-1 on ainus sponsorlusplatvorm, mis võiks pakkuda
meile potentsiaali jõuda üleilmse publikuni neljas
maailmajaos,” teatab ta.
ING on kõva firma. Tema
sponsorsummasid küttisid nii McLaren kui ka Ferrari. Kuid hollandlased
valisid Renault. Paraku oli see õnnetu otsus: kolme aasta pikkune
rahastamisleping algas mullu, kui tiimist
lahkus superstaar Alonso ning auto tase lubas võistelda kolmanda
stardirea, mitte esikoha nimel.
Sellegipoolest väidab ING, et
jäi rahule. 32 riigis ja 16 000 inimese seas tehtud küsitlus
näitas, et panka on vormel-1 sponsorina tähele pannud iga neljas
inimene.
Ürituselt lahkudes mõtlesin ühele vanale
artiklile, kus Eddie Jordan rääkis, et esitles oma meeskonda
ajakirjanikele garaažinurgas, toolidki olid kokku laenatud. Ja kunagi pandi
Tyrrelle kokku lihtsalt kuuris ... Ajad olid tollal teised.
FIA ähvardab rassistlikke hispaanlasi
Reedel, kui mina
Helsingis korraks lennukiga lumevangi jäin, kimas Alonso juba uue masinaga
mööda Barcelona ringrada. Ta saavutas paremuselt teise aja –
jäi 0,6 sekundiga alla oma mullusele meeskonnakaaslasele ja peamisele
rivaalile Lewis Hamiltonile.
Laupäeval oli Alonso kuues ja
Hamilton kolmas ning pühapäeval said nad vastavalt viienda ja
kolmanda aja.
Kuid need testid lähevad ajalukku, sest
vormel-ühte jõudis rassism. Hispaania fännide meelest eelistas
McLaren mullu Hamiltoni Alonsole ja see ei meeldinud neile. Seekord Barcelonas
pilluti McLareni boksi poole prügi ning tribüünidelt kostitati
tumedanahalist Hamiltoni hõigetega puto negro (kuradi neeger) ja negro
de mierda (sitane must).
Rahvusvaheline autoliit FIA ähvardas
pühapäeval, et sellise käitumise jätkumise korral kasutab
ta sanktsioone. Konkreetsest karistusest liidu esindaja juttu ei teinud, kuid
autospordiringkondades räägitakse, et halvimal juhul võib
Barcelona jääda ilma GP-sõidu korraldamise õigusest.
FIA ei salli rassiliste, usuliste ega poliitiliste
väljaastumiste toomist võidusõitu. Kui tunamullu andis
Istanbulis võidukarika üle Põhja-Küprose presidendina
esitletud Mehmet Ali Talat (aga seda riiki on tunnustanud maailmas ainult
Türgi), karistas FIA türklasi viie miljoni dollari suuruse
trahviga.
Ka Asmer näitab altminekut
võiduna
Laupäeval sai selgeks ka eestlasi juba paar
kuud erutanud küsimus: kellest saab BMW Sauberi meeskonna kolmas
piloot?
Nüüd on vastus teada: tiim palkas Christian
Klieni, varem Jaguaris ja Red Bullis võistelnud austerlase.
Ja sama kohta ihalenud eestlane Marko Asmer seletas ühtäkki
Eesti avalikkusele, et testsõitja koht polegi nii hea. Näiteks SL
Õhtulehes rääkis ta: “Saanuks ma kolmandaks piloodiks,
pidanuks kõigil vormel-1 võidusõitudel kohal viibima, kuid
rooli ma vaevalt pääsenuks. Mul polnuks võimalus sõita
ühtki sarja tõsiselt. Arutasime BMW Sauberi rahvaga ja leidsime, et
minu arengu seisukohalt on võidu sõitmine ääretult
oluline. Tänu Klienile saan seda teha.”
BMW annab siiski
tööd ka Asmerile. Ta võeti meeskonna neljandaks
sõitjaks ehk nn noorkatsetajaks.
Tänavune hooaeg
vormel-ühes tuleb väga põnev, sest üht kindlat favoriiti
ei ole. Ja eestlaste huvi selle ala vastu peaks ainult kasvama, sest Asmer on
otsapidi sarjas sees. Ta on kihutanud end päris tõsiseks tegijaks.
Konkurent: Asmer on kõva tegija
- Renault F1 tiimi testsõitja Romain Grosjean ütles Ekspressile, et eestlaste lemmik Marko Asmer on väga hea sõitja. “Võistlesime mullu Macaus temaga päris ägedalt,” märkis ta.
- Grosjean võitis mullu vormel-3 sarjas Euroopa meistrivõistlused, Asmer Briti omad. Kaht sarja võrreldes arvas Grosjean, et eurosari on tasemelt tugevam.
- Briti sarja mullustest sõitjatest pääses vormel-ühte testijaks vaid Asmer, eurosarjast aga lisaks Grosjeanile ka Sebastien Buemi (Red Bull), Nico Hülkenberg (Williams) ja Kamui Kobayashi (Toyota).