Francoise Giroud – vaba naine
Teade tema surmast paar kuud tagasi vallandas prantsuse pressis
erakorralise austusavalduste laine. “Ajakirjanduse Grande Dame’i” ja
“modernsuse professorit” Francoise Giroud’d (86), soovisid tänada nii
kolleegid, kõrged riigiametnikud kui ka vähemalt kaks
põlvkonda lugejaid. Ajakirjanik, kirjanik, filmitegelane ja poliitik
Giroud töötas kuni oma elu viimaste nädalateni, kirjutades
iganädalast kolumni ajakirjale Le Nouvel Observateur.
Kui 1998. aastal
anti Francoise Giroud’le prantsuse riigi, Legion d’honneuri aumärk,
kirjutas Giroud oma lapsepõlvest, mil tema sõpradel oli keelatud
tema juurde külla minna: “Ma olin poliitilise põgeniku tütar,
seega võõras. Ma olin vaene, ja ma olin esimene oma klassis.
Prantslastele ei meeldi võõrad, neile ei meeldi vaesed ja neile
ei meeldi esimesed.” Samas kõnes lisas ta, et ta ei ole kunagi
püüdnud sisse sulada või kohanduda selle bonne
société’ga, n-ö kõrgseltskonnaga, mida ta oli
näinud oma perekonnaga nii ülbelt käituvat. Nagu väitis
üks tema pikaaegne kolleeg, on nimelt sõna “võitlus“ see,
mis iseloomustab kõige täpsemalt Giroud’ elulugu, algusest
lõpuni.
Francoise Giroud sündis 1916. aastal Genfis isa poolt
Türgi päritolu perekonda ning hakkas tööle 16aastaselt
stenografistina, hiljem sai temast mitmete prantsuse
filmireþissööride assistent, teiste hulgas tegi ta
koostööd ka Jean Renoir’ga “Suure illusiooni“ võtetel. Teise
maailmasõja ajal võttis ta osa vastupanuliikumisest ning
arreteeriti Gestapo poolt 1943, kuid pääses sealt pärast
liitlaste vabastamist järgmisel aastal.
Pärast sõda algas Giroud’ ajakirjanduslik karjäär, mis
viis peagi uue ajakirja Elle peatoimetaja kohale, kus tema käe all viidi
läbi mitmeid selle aja kohta suhteliselt radikaalseid muudatusi. Siinkohal
tuleb mõista, et tegemist oli ühiskonnaga, kus naistel ei olnud
veel valimisõigust ega sellega kaasnevat sotsiaalset positsiooni. Seega
mõjusid Giroud’ veendumused selles kontekstis kahtlemata
provokatiivsetena.
Kutsudes oma lugejaid üles finantsiliselt
autonoomsed olema ning samas ka vastutust enda peale võtma, sai ta
hulgaliselt tuliseid protestikirju ja teenis vastutavate väljaandjate
pahameele, seda siiski ajutiselt. 1946. aastal said tema lugejannadest
valijannad ning Giroud kirjutas: “Madame, ärge jääge koju. Teie
ja teie lähedaste tulevik sõltub sellest. Valige.”
Elle’i
praegused toimetajad kirjutavad oma hommage’is, et neile kehastas Francoise
Giroud legitiimset võimuambitsiooni, professionaalset edu, poliitilist
tegutsemisjulgust oma veendumuste teenistuses, vabadust mõelda ja
tegutseda.
Omal moel kannab prantsuse Elle seda modernset vaimu edasi ka
tänapäeval, kajastades oma lehekülgedel muuhulgas ka
ühiskondlikke teemasid, andes seega hääle ka väljapoole
suunatud huvidele – mitte ainult n-ö magamistoakultuurile.
Tema naisajakirjanduse karjäär ei kujunenud siiski kuigi pikaks,
kuna õige pea lõi ta koos Jean-Jacques Servan-Schreiberiga
esimese Time/Newsweek-tüüpi uudisteajakirja Prantsusmaal –
L’Expressi. Alustades uudistetoimetajana ning hiljem jätkates juba
peatoimetajana.
Giroud’ ja tema mässumeelse toimetuse esimene lahing
oli Alþeeria koloniaalsõja kindlameelne kritiseerimine. Nende
maharahustamiseks läks valitsus lausa nii kaugele, et saatis
Servan-Schreiberi enda lahinguväljale, jättes ajakirja majandamise
niimoodi üksnes Giroud’ õlule – millest siiski, vastupidiselt
ootustele, ei tulenenud ajakirja dramaatilist läbikukkumist. L’Expressi
jäi Giroud veel kahekümneks aastaks, aidates kaasa paljude noorte
naisajakirjanike edutamisele, nii otseselt kui ka kaudselt oma
eeskujuga.
1974. aastal, president Giscard D’Estaing’i valitsuse ajal,
nimetas tollane peaminister Jacques Chirac Giroud’ esimeseks
riigisekretäriks naisküsimuse alal (condition féminine) –
institutsioon, mis suuresti just temale mõeldes sai üldse loodud.
Selle teoga – ühinemine parem-tsentristlikult häälestatud
valitsusega – vihastas ta välja mitmed sõbrad ja
mõttekaaslased ning isegi oma tütre, kes kõik teda
absoluutses reetmises süüdistasid. Giroud ise nägi seal aga
võimalust ellu viia oma pikaajalisi ideid “naiste projekti”
parandamiseks.
Giscard D’Estaingi’i kohta väitis ta: “Ta on esimene
meespoliitik, kes mõistis, et toimumas oli naiste revolutsioon. Teised
ministrid suhtusid minusse kui indiaanlasesse valgete keskel. See pigem
rahustas mind. See tähendas, et minust ei olnud saanud ühte nende
hulgast.” Oma ametisoleku ajal viis ta läbi nii abordi legaliseerimise,
lapsepuhkuse ja tüdrukupõlvenime säilitamise õiguse kui
ka naiste õiguse alla kirjutada tuludeklaratsioonile jpm. Ainus, mis
teda kurvaks tegi: siiani säilinud palkade ebavõrdsus.
Valitsuses veetis ta veel paar aastat, sedapuhku kultuuriministri staatuses
aastatel 1976–77.
1981. aastal kaldusid Giroud’ poliitilised eelistused siiski vasakule ning
ta asus toetama uut sotsialistliku partei kandidaati Francois Mitterrand’i tema
presidendivalimiste kampaanias, mis kujunes teatavasti küllaltki edukaks
ettevõtmiseks.
Francoise Giroud kirjutas pidevalt, nii biograafiaid
(Marie Curie, Alma Mahler jt) kui isiklikke ja poliitilisi mõtisklusi
(“Võimu komöödia”, 1977, oma kogemustest valitsuses, “Me ei
saa olla kogu aeg õnnelikud”, 2001), romaane (“Heaksarvamine”, 1982),
memuaare (“Pariisitari päevik”, 1996). “Amet – ajakirjanik” (2001) on
kollektsioon esseid. Kokku üle kahekümne raamatu. Vaatamata sellele
tundis ta lämmatavat vajakajäämist, nagu ta ise väitis,
olles “ilma ajakirjata”. Ning selle oodatud uue võimaluse pakkus talle
Le Nouvel Observateur, mille tegijad olid samuti L’Expressist välja
kasvanud.
Kuigi tänapäeval võib prantsuse meediast ja
poliitikamaastikult leida ka omajagu naisi, tunnistas Giroud, et soolist
võrdsust Prantsusmaal siiski veel ei eksisteeri, väites 1996.
aastal intervjuus: “Oleks illusoorne uskuda, et kuna meil on naisministreid,
mängivad naised mingit rolli ühiskondlikus elus. On toimunud tohutud
muutused, positiivsed muutused, aga naistel on ikka veel pikk tee käia.”
Ning väike selgitus: “Naiste probleem on lahendatud päeval, mil me
näeme keskpärast naist tähtsal ametikohal.“