Ehitusmaterjalina on betoonile viimasel ajal eneseteadvust lisandunud. Aasta parimat betoonehitist valitakse tänavu juba kümnendat korda. Enam ei ehmu keegi siseruumides ehedat ja paljast betoonivalu nähes ega imesta, kui betoon näeb välja lausa nagu maal või bareljeef. Nüüd on betoon otsustavalt käsile võtnud graafika, uudne tehnika tõotab muuta arusaamu ehituskunstist.

Arhitektuur tervikuna ei rahuldu enam puhta vormi otsingute ega eheda materjalipinna võluga. Dekoor on tunginud kõikjale minimalismist ja modernismist tüdinenud igapäevaellu. 

Olete kindlasti märganud, kuidas Tallinna kesklinna uute hoonete klaasosadele on siginenud muster, nagu loomamotiivid Nordic Hotel Forumi hotelli klaasidel või tüpograafilised mängud Euroopa Liidu maja tänavapoolsetel fassaadidel. Nüüd on aeg betooni käes. 

Tegelikult üritati selle pinda kunstipärastada juba esimeste betoonelementmajade juures. (Kunst aga unustati tollal peagi...) Omaaegsetel võtetel olid omad piirid, tänapäevased võimaldavad midagi hoopis muud, puhast käsitööd asendab uus tehnoloogia. Sisuliselt meenutab praegu tutvustatav graafiline betoon sgrafiitot, monumentaalmaalist tuttavat tehnikat, kus kujundite väljatoomiseks on vaja teist värvi pinnakiht eemaldada.

Põhjanaabrid on juba mõnda aega näinud uusi perspektiive nn graafilises betoonis. Ehk olete märganud Helsingis Stockmanni kaubamaja juures maa-aluse parkla sissesõitu palistavatel seintel selle uudse tehnoloogia näiteid? Nii seda kui mitmeid teisi objekte tutvustasid arhitekt ­Jutta Telivuo ja Harri Lanning firmast Graphic Concrete Ltd Tallinnas 28. oktoobril Betooni Tehnoloogiapäeva seminaril ettekandes (vaadake lisa graphicconcrete.com).

Teiste objektide hulgas demonstreeriti ka esimest graafilise betooni näidist Eestis. Nimelt on praegu Maanteemuuseumis valmimas põnev väliala (arhitektuur büroost Salto), mille jaoks valmistati E-Betoonelemendi tehases põhjanaabritelt saadud teabe ja tehnoloogia abil seinaelemendid, millele on jäädvustatud suurendustena vanad fotod Eestimaa maastikest (kujundus LaikaBelkaStrelka). Julge eksperiment näitab veenvalt, kuivõrd täpseid kujundeid saab selle tehnika abil betoonile jäädvustada. 

Seminari kuulajate hulgas käis ringi väike graafikaga betooninäidis, mille umbes millimeetristest süvendeist paistis betooni sisemine faktuur. Jälg sellel oli terav ja täpne nagu omal ajal tsinkograafias tehtud kõrgtrükiplaat, s.t selle kvaliteetse betooninäidisega võinuks graafikat lausa trükkima hakata... 

Eksperiment tõotab tulevikus anda ehituskunstile uue, individuaalset lähenemist võimaldava väljendusvahendi, mille kasutusala ja -tihedust tulevikus on hetkel raske piiritleda. Lisaks sellele, et uus tehnoloogia võimaldab kanda kujundid betoonipinnale, võib arhitekt panna sama mustri jätkuma ka klaasipindadele. See võte liidab need kaks materjali visuaalselt, võimaldades uuel moel kujundada hoone tervikut.

Esitame mõne küsimuse asjaga süvitsi tegelnud E-Betoonelemendi rahvale.

Kui palju tuli uue tehnoloogia jaoks investeerida, kui palju teha ümberkorraldusi? 

Graafilise betooni valutehnoloogia on välja töötatud meie kontserni ­sõsarettevõtte poolt Soomes – Parma Oys. Nendega koostöös tegime ka seda projekti. Parmalt oli tehnoloogiline abi ja ka investeeringud olid varem nende poolt tehtud. Meie tõime Soomest vajalikud seadmed ja ­korraldasime sisekoolituse tehnoloogilise protsessi kohta.

Kui suure osa lisab uus tehnoloogia betoonelemendi hinnale (näiteks võrreldes teiste dekoratiivtöötluste – pesu või happe või patineerimisega)? 

Hind sõltub ikkagi otseselt projektist ja piltide keerukusastmest. Praegusel juhul ei olnud tegemist masstootmisega, vaid pigem kunstiga ka betoonelemendi tootmises. Iga pilt oli erinev ning nõudis eraldi analüüsi ja otsuseid nii betooni kui ka tehnoloogia osas. Ja ka katsetusi. Kogu protsess nõuab aega. Lõpptulemus sõltub mitmest tegurist, mida on teinekord raske ennustada. Meie oleme lõpptulemusega rahul. 

Projekt oli meile ka sisemiselt väga põnev. Näiteks pildi “ilmutamisel”, surveveega pinda pestes, oli tihti lõuna ajal kuni kümneliikmeline vaatajaskond uudistamas ja mõistatamas, mis sedapuhku pildilt välja koorub. Arhitekt ja meie projektijuht nühkisid peaaegu oma näpud veriseks, et saavutada toonide õige sügavus.  Loomulikult on ka lihtsamaid mustreid, kuid selle projekti puhul võlus just tema ainulaadsus – täpselt selliseid pilte ei tehta ilmselt enam kunagi.

Milliseks hindate selle perspektiivi nii betoonelemenditööstuse kui ka arhitektuurimaastiku elavdamisel?

Usume, et lähiaastatel on oodata graafilise betooni populaarsuse kasvu, sest uudne viimistlusviis annab arhitektidele võimaluse modernseid lahendusi luua ja veelgi efektsemalt oma ideid teostada. Lisaks on graafilise betooni kasutamine hoone välis- või siseviimistluse juures väga mugav ja tulemus näeb ilus välja. Element tõstetakse paika juba valmiskujul ja sellele jäädvustatud pilt loob ümbritsevas keskkonnas erilise atmosfääri. Pilt on võimalik lahendus hoone betoonpindadele aktsendi andmiseks ja nende elustamiseks.

Hoiame siis silmad lahti ja vaatame, milliseid meeleolusid seintel kajastama hakatakse, kui palju uus tehnoloogia meie keskkonda rikastada suudab.     HK