Vastavalt taotlusele märtsi algus.
Põhjusi on väga
palju. Et linna peaarhitekti samastatakse Kukerpillidega ja kuna ansamblil
tuleb 35. sünnipäev, otsustasin tegelikult pühenduda muusikale.
Kuigi mul on arhitekti haridus, on ilmselt kuvand Kukerpillidest
kõvem kui linnaarhitekti oma.
Miks on nii, et kuigi
linnaarhitekti amet on kahtlemata prestiižne, olete viimasel ajal Pärnu,
Rakvere ja Kuressaare kolleegi kõrval juba neljas, kes oma kohalt
lahkub?
Omandireform ja seaduste vastuolulisus, nii
ideoloogilises plaanis kui ka sõna otseses mõttes. Omandireform
on üliliberaalne ja omanikukeskne. Planeerimisseaduste eeskujuks on sageli
sotsiaaldemokraatlikud ühiskonnad, kus maa kuulub linnale. Tallinnas
aga maa linnale ei kuulu ja me toimetame võõras magamistoas ja
liivakastis.
Ja riik, eriti keskkonnaministeeriumi maa-amet,
käsitleb ennast võrdse kinnisvaraarendajana teiste hulgas. Kuigi
riigi kohus oleks anda linnale vajalikke alasid: teede, trasside, parkide
alust maad.
Loominguliste liitude juures häirib mind kahe-
või õieti viiemõtteline olukord. Sa oled nagu
pähkel tangide vahel. Ühest küljest kolleegid, kes
projekteerivad, tulevad sinu juurde, et “ega ma tegelikult ei taha neid
kõrgeid maju, aga ega ma ei saa ise arendajale ütelda, ütelge
parem teie”, ja siis oleme meie pahad. Sa oled pidevalt stressis
seepärast, et ükskõik mida sa teed, oled kogu aeg
süüdi. Nii arhitektide silmis kui ka arendajate silmis. Suur raha on
mängus. Miljardid. See on väga tugev surve.
Keskkonnaprobleemid, kus peame
kompromissi saavutama. Nagu praegu see Levada staadion, kus pakutakse
sportimisvõimalust, võttes maha puud ja tehes
asendusistutus. Elamurajooni saaks küll puude vahele paigutada, kuid
selle vastu sõdisid kohalikud elanikud täpselt samamoodi.
Probleemne on ka linna poliitiline juhtimine. Mina leian, et volikogu on
piisav poliitiline organ, kes annab põhisuunad. Linnavalitsus
võiks vabalt olla poliitikaväline, aga seda ei juhtu kunagi. Lisaks
sõdivad linnaosad oma “õiguste” eest.
Tallinn
on oma suurusest hoolimata valla õigustes. Mina olen projekteerinud
Rakvere kanti, seal on pidupäev, kui tuleb üks projekt. Aga Tallinnas
andsime möödunud aastal 3040 ehitusluba välja.
Ka
kohus on võtnud endale volikogu positsiooni – nad
vaidlustavad detailplaneeringu kehtestamist, otsuseid, mis tegelikult on
kohaliku omavalitsuse pädevuses.
Inimesed on targaks
saanud, on kaebamisele ehk siis väljapressimisele spetsialiseerunud
kodanikke.
Kui palju on teil tegelikku võimu?
Või olete volikogu ja linnavalitsuse marionett?
Linnaarhitekt on linnaametnik. Nimetus on peaarhitekt, aga ma olen
ameti juhataja. Ma käsitlen meie ametit kui nõuandjat linnale. Meie
oleme otsustanud ühtmoodi, kui nemad teisiti otsustavad, siis on see nende
õigus. Me anname parimat nõu, mida oskame ja suudame.
Palju abilinnapea Kalev Kallo teid kuulda võtab?
Kalev Kallo on väga kompetentne ja konkreetne inimene. Ma
ei räägi üksikisikutest, vaid süsteemist.
Üks
põhjus, miks ma ei saa siin linnas töötada, on, et meie uus
korpus tehti vangilaagriks. Mina ei mahu oma püknilise kehaehitusega
sellest turvaväravast läbi ja see kõrge tara, mis meie
ümber ehitati, et terroristide jõugud ei saaks majja tung
ida, tekitab minus vangimaja tunde.
Olete üks
vähestest, kes on kiitnud Viru Keskust.
Mina. Olete ikka
kindel? Kus ma seda ütlesin?
Televisioonis. Kas
peate seda endiselt linnapilti rikastavaks hooneks?
See on
eksitus. Ma ütlesin, et see on hästi lõhnav hoone, kus sees on
mugav ja soe jalutada.
Miks te pole astunud samme Viru
Poja vastu või Sakala keskuse lammutuse keelustamiseks?
Olete kindel, et ma pole astunud? Viru Poja suhtes oleme algatanud
ekspertiise, olen üritanud kirjutada ka selgitavaid artikleid. Ajalehed ei
vaevu selgitavatele artiklitele leheruumi raiskama ja eelistavad skandaalsemaid
värke. Mul oma ajalehte pole. Kavatsen vabal hetkel hakata memuaare
kirjutama, nagu Speer tegi vangimajas.
Sakala keskuse puhul leian mina,
et kui sinna tuleb parem asi, kui praegu tuleb, siis ma olen nõus.
Siiamaani pole sellist projekti näinud. Mina olen teinud ettepaneku, et
sinna võiks tulla linnavalitsuse hoone, aga seda kahjuks ei arvestatud,
kuna see on riigi omand.
Kuigi neil on kõik kooskõlastused
olemas, sealhulgas muinsuskaitse oma, ei või ma lubada, et hakkame vana
maja lammutama enne uut projekti. Ning samuti ei saa ma lubada, et lähen
kontserdile läbi rinnahoidjapoe. Selle vastu sõdin ma edasi,
niikaua kui ma sellel ametipostil olen.
Ja kuidas on
lood Viru Pojaga?
Nagu mainisin, oleme tellinud mitmeid
ekspertiise ja algatanud ka detailplaneeringu osaliselt kehtetuks tunnistamise.
See on tagurpidi detailplaneeringu protsess. Aga meid on kohtusse kaevatud.
Täpselt samuti Sakala puhul. Nii arendajate kui ka protestijate
poolt.
Ometi on teid peetud liiga pehmeks
linnaarhitektiks, kes pole piisavalt suutnud vastu astuda poliitilisele ja
kinnisvaraarendajate survele.
Te unustate, et see piibu ja
baretiga meeste aeg on möödas. Selles mõttes arhitektuuri koha
pealt toetan valgustatud monarhiat, valgustatud diktaatoreid. Saab koondada
ressurssi ja ehitada silmapaistvaid teoseid: vaaraod, Mussolini, aga ka Hitler
ja Stalin on teinud vägevaid komplekse. Ma võin seista
käte peal, aga minust need asjad ei sõltu.
Kuigi Tallinnal on meeldiv üldplaneering, kerkivad ikka elamud
staadionite ja lõbustuspargi asemel. Miks?
Need maad
müüakse maha. Kui linn tahab staadioni säilitada, peab ta selle
välja ostma õiglase tasu eest. Meil on üliliberaalne
omanikukeskne majanduspoliitika.
Ma võin lärmata ja
vehkida kätega, kuid mis sellest kasu on. Linnavalitsuse hoone asukoha
valikul töötasime arhitektide liiduga mitu kuud käsikäes.
Aga kui arhitektide liit ütleb, et neid see ei huvita, et see krunt maksab
miljard ja maja miljard, aga tehtagu asi õigesse kohta – see on ju
jabur. Mõned kinnisvaraarendajad oleksid läinud välja selle
peale, et oleksid maja valmis teinud ja linnale müünud, aga meil
on ees riigihanke seadus, mis on kohati nii jabur, et varsti peame kohvipakki
ka hankega ostma.
Seega võib öelda, et ka
riigiarhitektist poleks suuremate probleemide lahendamisel kasu?
Absoluutselt mitte mingit. See on üks nõunik
poliitiliste võitluste vahepeal. Kõik algab rahast. Me peame maa
kelleltki välja ostma. Me ei saa isegi maakonna planeeringus sees olevat
ümbersõitu realiseeritud, sest vallad projekteerivad sinna oma
väiksed detailplaneeringud peale. Ja mürgised rongid sõidavad
ikka Koplisse.
Milles viga, kas poliitika ja
ettevõtluse lõimumises?
Just, ja kas midagi
tahetakse või ei taheta. Kui tahetakse, siis küllap
mitte eriti intensiivselt, või tahetakse ja see maksab liiga
palju.
Kui volikogu esimees oli Vähi, siis ehitati Kopli poolsaare
tippu naftaterminal. Ja kui nüüd tahetakse seda kaotada, siis
inimesed ütlevad, et “me maksime selle eest 500 miljonit ja tegime
seda heas usus, makske meile see kinni”. Aga raudtee saab ära
koristada siis, kui see terminal välja läheb. Olen lugenud Nietzsche
“Zarathustrat”, mille järgi on minu tahe ülim
– see kõik on ilus, aga see kehtib ainult teatud poliitilise
korra puhul, kui on õigus sundvõõrandada.
Kas Tallinnas oleks mõtet uuesti kokku kutsuda
Paltsu laiali saadetud arhitektuurinõukogu?
Igal
juhul on nõu vaja. Ainult arhitektide puhul tekivad huvide konfliktid,
on vaja laiemat pinda – poeet, kirikuõpetaja,
sõjaväelane, ettevõtja. Et oleksid eri signaalid ja nendest
moodustuks konsensuslik otsus. See võiks olla ka praegune
visiooninõukogu, mis on volikogu juures ju olemas.
Mida peate oma “valitsusaja” suurimaks
õnnestumiseks?
Mina ei ole valitsenud, olen olnud ametnik.
Olen püüdnud inimeste eneseteadvust tõsta – teha
piltlikult pastapliiatsitest mõtlevad olendid.
Teiseks olen
käivitanud üldplaneeringute teenistuse.
Miljööväärtuslike alade ehitismäärustele
tõmbas õiguskantsler juriidilises mõttes vee peale, kuid
selle põhjal teeme nüüd teemaplaneeringut, et reeglid oleksid
kinnisvaraarendajatele teada. Olen käivitanud ka struktuurplaani, millega
liiklus ja punased jooned paika pannakse.
Meil on tõesti väga
tublid inimesed ja ma imetlen neid, kuidas nad stressirohkes elus on suutnud
oma tõekspidamisi säilitada.