“Ikka on lõpuks viimane tilk”
Kas kirjanikuna on olnud kripeldus sõrmedes, et jääks kõigest kõrvale ja kirjutaks?
See on mul kogu aeg.
Mõeldes teie sammule tekkis kohe kahtlus, et see oli vaid ettekääne äraminekuks, saada võimalus teha seda, mida hing ihkab.
See päris täpselt niimoodi ikka ei ole. Võiks lahkuda ka rahulikumas õhkkonnas. Ega keegi takistust ei teeks, ei oleks teinud ka välisministeriumis. Töö meeldib, mulle meeldivad need inimesed siin.
Teil on siin ikkagi pingeline olnud. Vahejuhtum Vene lennukiga... Saame aru, et Läti ja Eesti kaitseminisrid olid kriitilised, sest leedulastel on seal õhukaitsega midagi korrast ära.
Ei, me polnud üldse kriitilised. Mõni analüütik püüdis kõrvalt öelda, et Leedul on viletsamad radarid. Me saatsime möödunud nädalal oma delegatsiooni Leetu, infot andma, sümpaatiat väljendama, meeskonnavaimu näitama. Täiesti selge on, et Balti riikide õhuruum on üks, valvamine on üks, oht pole selles, et keegi lõikas kusagil õhuruumi, oht on selles, et kukkus alla asi, mis võinuks kukkuda ka Ignalinale või Sosnovõi Borile. Nüüd on meil võimalus ja ka kohustus kõik kolm riiki koos NATOs väga kõrgel tasemel tehnilised ettepanekud lauale panna.
Meil on ees õhutõrjesüsteemide hankimine. Kas relvalobistid on juba koridorides liikumas?
Mismoodi lobistid käituvad, selle koolituse sain ma esimest korda Roomas. Oli parajasti suur radarihange käimas ja üks suur pretendent oli Alenia Marconi firma. Kuidas lobistid käituvad, see on mulle täiesti selge.
Tuleb valida Euroopa ja Ameerika toodangu vahel. Valikutel on välispoliitilised järelmid. Kes on meile olulisem, Euroopa või Ameerika?
See ei ole ainult poliitika. See on ikka klassikaline hinna-kvaliteedi suhe. See ettevalmistav faas on pikk. Meil on kogemustega inimesed, meie kantsler Lauri Almann on suurte rahvusvaheliste tehingute spetsialist.
Kas uus minister võib kokku puutuda palgaarmeele ülemineku vaidlusega? Lätlased just teatasid oma sellisest otsusest. Eesti jääb siis Balti riikidest ainsana vana mudeli juurde. Palgasõjavägi on ka Reformierakonna vana idee. Ma saan aru, et erakond pole sellest mõttest kunagi loobunud.
Kuidagi me sinna kutselise armee juurde jõuame ükskord. Ma ei taha kasutada sõna "palga", tonaalsus on teine, ikka "kutseline". Me paratamatult liigume sinnapoole, asi on vaid tempos. Reaalselt pole me praegu valmis seda tegema, et kuulutame puldist välja ja ongi. Väga selge on NATO kriteerium, see 8/40, et kaheksa protsenti mehi on väljas missioonil, 40 protsenti peavad olema selleks valmis. See on iseenesest suur sund professionaalsuse poole.
Missioone tuleb aina juurde. Praegu on üks moodus meestepuuduse leevendamiseks saata kaitseliitlased missioonile. Oht, et Kaitsevägi ja Kaitseliit hakkavad omavahel hõõruma, et kes kuhu läheb – Kaitsevägi "paremasse" kohta ja Kaitseliit "kehvemasse". Samas Kaitseliit on n.ö talurahvaarmee, aga saadetakse missioonile. Me võiksime vana mudeliga jätkata?
Sellel asjal on ka teine pool. Eesti ajateenistusel on sotsiaalne mõõde, see sai mulle kohe selgeks, kui ma olin kasarmutes-väeosades käinud. Iga riik on isemoodi, me ei pea tegema nagu Soome, Rootsi, Saksa; ajateenistusel on sotsiaalne dimensioon ja pole mingit mõtet seda ära kaotada. Ajateenistus on ka otsene allikas või katalüsaator kutselisele armeele, need asjad on omavahel seotud. Las asi läeb rahulikult oma teed pidi. Mis Kaitseliitu puutub, siis see on ka täiesti huvitavas faasis, seal on ka mitmesuguseid arvamusi: ühed tahavad olla kaevikus, püss kodus, valvata objekte, käia teiste meestega mõnikord pauku tegemas, olla selline talurahvaarmee. Teised tahavad olla veidi professionaalsemad, samas jäädes kaitseliitlasteks. Vaatame, mis sellest Bosnia missioonist saab. Ilmselt ei saa kaitseliitlased kunagi minna sellisele päris raskele missioonile.
Nii et ka teie diferentseerite neid võimekuse järgi?
Mina usaldan seda, mis spetsid siin majas ja kaitseväes räägivad. Selle unustavad mõned poliitikud ka ära, et inimeste saatmine sinna või tänna ei ole lihtsalt mingi käik või avaldus. Muidugi, see kõik on tõsi, kõik need kõlavad sõnad meie rahvusvahelistest kohustusest. Oleme teadlikult astunud NATOsse, see toob endaga midagi kaasa. Aga asja sügavam sisu on see, et inimesed, Eesti kodanikud lähevad kusagile relvaga kodust kaugele, missioonile, täiesti uude olukorda, kus käib vähemal või suuremal määral sõda. Saadame inimesi ohtlikesse olukordadesse, ja see peab olema väga läbi kaalutud.
Mida rääkis teile peaminister pärast üllatusvisiiti Bagdadi? Sellel tasemel visitööridele näidatakse ainult fassaadi. Kas teil on adekvaatne ülevaade Iraagis tegelikult toimuvast? Kes on teie infoallikad?
Kaitseväes mõned inimesed, kes on seal käinud, on mu tuttavad. Olen nendega rääkinud, suht usalduslikult, olen lugenud kõiki seal käinud ajakirjanikke. Siiski seda illusiooni mul pole, et mul oleks adekvaatne pilt. Aga kas meil siin Tallinnas on adekvaatne pilt sellest, mis toimub täna Põlvas?
Jah, hea paralleel...
Ma pöörduksin tagasi sellele, millest alustasite. Et kas otsisin ettekäänet lahkumiseks. Kirjutaks, ja just loeks midagi. Kogu aeg tuleb olla kusagil väljas ja n.ö tulistada, laadimiseks ei jää üldse aega. Vaimse laadimise ajapuudus on väga tõsine. Aga et kaitseministeeriumis oleks pingeline aeg – need lennukid, ei, see on osa tööst. NATO kaitseministrite kohtumine, omavaheline mõttevahetus, otsuste vastuvõtmine, see on tohutult huvitav ja seotud minu 12 eelmise aastaga. Eesti keskmine inimene ei tea, millega tegeleb Eesti keskmine diplomaat.
Te alluvad ütlevad, et teil on suur Kaukaasia-huvi. Gruusia vastu just.
Mul on Ukraina vastu suur huvi. Kaukaasia-huvi on siin majas olnud juba enne. Ma täiesti jagan seda südames – see on Eestile kasulik, soov aidata Kaukaasia riike, Ukrainat ja Moldaaviat. Esiteks, nad küsivad abi. Aidata saab alati seda, kes abi küsib. Nad on huvitatud meie kontaktidest. Meil on, mida öelda, me oleme oma asju palju kiiremini ajanud. Ja siis kolmas, mida ise olen kogenud, NATO kontekstis – meie valmisolek aidata on Eestile nii suur pluss. Me oleme vajalikud, seda öeldakse otse väga kõrgel tasandil.