11.04.2008, 00:00
Kangutamatu filmimees
Meelis Muhu tunneb oma värskes dokumentaalfilmis „Aljoša"' kaasa lihtsatele inimestele, kes jäid poliitiliste huvide hammasrataste vahele.
Kultuuriministrid on vahetunud, filminõunik Meelis Muhu aga on
püsinud omal kohal tervelt kolme väga erineva juhtimisstiiliga
ministri alluvuses juba 2003. aastast, mil ta eneselegi ootamatult otsustas
sellele kohale kandideerida. Spontaanselt tehtud kannapööret elus ei
ole ta kahetsenud. Kui midagi, siis seda, et filmiametniku töö
kõrvalt filmide tegemiseks aega palju ei jää. Kõik
puhkused kuluvad filmides või monteerides, aga ega ta mingi
päevitaja mees ei ole nagunii.
Oma nn troonikõnes
(kõlab ju peenemalt kui viisaastakuplaan?) kehtestatud eesmärkidest
võib ta rahulikult suurema osa tehtuks lugeda. Tema visiooni
kohaselt:
- valmib 2007. aastaks Eestis vähemalt viis
täispikka filmi aastas, osa neist rahvusvahelised
koostööfilmid;
- vähemalt üks Eesti film
on esindatud A-kategooria festivalil;
- igas maakonnakeskuses on kinoteater (täidetud mööndustega, 56. kinosaalis Jõgeval lõigati lint läbi 2008. aasta alguses) ja kommertslevi kõrval toimib alternatiivne, riiklikult ja Euroopa fondide abil doteeritud filmilevi;
- meediaõpe on gümnaasiumi õppekavades ja koolides on audiovisuaalsed töötoad.
Seda viimast punkti kommenteerides tunnistab Muhu,
et ega ta siis veel päris täpselt ei teadnud, kus tema volitused
lõpevad – meediaõpe jääb paraku juba
haridusministeeriumi valdkonda.
Muhu sõnastab oma
põhilise ülesandena “kaitsta vaimu võimu eest ja
võimu vaimu eest”.
Nõuniku kohus on luua
puhvertsoon ja dialoogipind rahutute ja ambitsioonikate loojanatuuride ja
rahajagajate vahel. Oma eeliseks peab, et ei kuulu ühtegi loomeliitu ja on
selle võrra huvigruppide nõudmistest sõltumatum.
2006. aasta jaanuaris hakkasid Filmitootjate Liit (eesotsas alati
võitlusvalmis Artur Talvik) ja Kinoliit (Peeter Brambat) “otsima
bastioni, mida rünnata” – nõuti ministrilt Muhu
mahavõtmist.
Heideti ette, et Muhu istub liiga paljudel
toolidel (EFSA, Kulka, levikomisjon), ning vürtsiks lisati ka etteheide,
et Muhu on teiste filmitegijate suhtes arrogantne. Kes ise mis toolile istuda
tahtis, kes teab. Muhu ideaalmaailmas on aga kogu Eesti filmile kasulikum
stabiilsus – et ei oleks rivaliteeti ja asjatut tõmblemist.
“Aljošal” nii hästi ei läinud. Oli teine
seisnud terve taasiseseisvuse aja, aga ühel hetkel sai temast
“okupandist vägistaja”. Muhu poeetiline, isegi
antropoloogiline dokumentaalfilm “Aljoša” jälgibki
Pronkssõduri viimaseid aastaid Tõnismäel.
Muhu
kui filmimehe jaoks oli “Aljoša” tegemine loogiline
jätk tema esimesele filmile “Meeleavaldaja”, mis jälgis
kurikuulsa Sillamäe pensionäri, elukutselise meeleavaldaja Esja
Šuri tegemisi. Kuna Esja sünnipäev on 9. mai, siis sattus Muhu
ka kaameraga Tõnismäele, ning need inimesed, kes seal tantsu
lõid ja avameelselt oma sõjaseiklustest vestma kukkusid,
jätsid Muhule sügava mulje. Nagu ka järgmise hommiku
koristustööd, mil lillemeri kokku riisuti ja minema veeti. Kusjuures
lillemüüjad, kes 9. mai hommikuti oma letid trollipeatusele
lähemale kolisid, olid peaasjalikult eestlased – aastaid toimis see
kummaline sümbioos ilma igasuguse rahvuskonfliktita.
Aga 9. mai hommik 2005 saabus teisiti. Muhu eeldas, et 60 aasta
möödumist sõjast tähistatakse ilmselt pidulikumalt ja
suurejoonelisemalt, ning pani äratuskella varaseks hommikutunniks
helisema. Oper
aatoriga kuue paiku kohale jõudes märgati juba kaugelt vilkuritega
politseiautosid... Ning kuju oli punase värviga üle valatud.
Pidulistele oli avanev pilt suur šokk. Muhu meenutab, et kuna
nad olid ainsad kaameraga inimesed, kes nii vara platsis, oli hiljem Kapos
kõvasti seletamist: no kust te teadsite kohal olla?
Filmi,
mis kroonikakaadrite najal (Vene vägede Tallinna jõudmine, kuju
avamine, iga-aastased rituaalid igavese tule juures, pioneerivalve jne) ja
lisaks paljude eri inimeste filmitud materjali ning telereporterite
tööde najal üritab Pronksmehe lugu mitme nurga alt avada, seovad
tervikuks ühe sõjaveterani kommentaarid, keda näeme nii 2005.
aastal Tõnismäel kui 2007. aastal Kaitseväe kalmistul.
Filmijumal hoidis Muhut, ta ei osanud uneski aimata, et seesama sinise
jopega mees, kilekott käes, võiks talle uuesti vastu jalutada
ning rääkida, et tema arvates oli äraviimine õige otsus,
et siin on tal rahulik, siin on rahval ruumi lahedalt käia, peaasi, et nad
teda uuesti kuskile ei tassiks, läheb veel kaduma.
Tragikoomilisi stseene on filmis teisigi – näiteks 2006.
sügisel Tõnismäel sõdurit valvanud politseinike flirt
kaameraga tütarlapsega (Kristiina Norman), kes meestelt
uuris, miks nad seal on. Hästi monteeritud pildireas vihjab see
stseen ühemõtteliselt ka valvsuse kaotamisele või, nagu
vanarahvas ütleb, sellele, et “pill tuleb pika ilu peale”.
“Mulle on juba öeldud, et äkki tegin politseinikele
liiga, et need kaadrid sisse jätsin. Aga nad teadsid, et neid filmitakse,
nad vastutavad oma sõnade eest,” ei ole Muhu
süüdistustega nõus.
Kas ta oskas
aprillisündmusteks valmis olla? “Mõneti küll,
riigiametnikuna ma oskan näiteks kas või pressiteateid paremini
lugeda – vihjeid, et nüüd see juhtub, oli mitmeid. Aaviksoo
jättis ära oma välisvisiidi näiteks.”
Mitmelt poolt on ka kostnud, et film jääb välismaalasele
segaseks – pole nimesid, pole diktoriteksti, on vaid pildilugu, mis
räägib põnevat vaid neile, kes tõesti pronksmehe
saagaga kursis. Ka ei leia sealt Öise Vahtkonna liini. (DVD lisadesse
tulevad siiski lisadena ka Našilaste valveseisakud
Tõnismäel)
“Mul polnud eesmärki
kõigile meeldida ja kõigile arusaadav olla, polnud ka kohustust
vaataja ootusi täita ega ambitsiooni žurnalistikaga tegeleda
või lõplikku tõde pakkuda. Minu tõde on
tinglik.” Küll aga kummastab teda meedia suhtumine – uudis
“Aljoša” filmi linastusest seoti automaatselt
pronksiöö aastapäevaga ja loomulikult hakkasid kommentaatorid
kohe “tellijat” otsima. Uudisteportaalist leian
nördimusavalduse:
maali, 31.03.2008 16:06 “Kellele
seda filmi vaja on? Elu peab edasi minema ja mitte pidevalt seda õudust
meelde tuletama. See pole küll miski tähtpäev, mida praegu
tähistada. Ilmselt õhutab see film jälle vaenu ja milleks seda
vaja on??”
Tark oleks enne kommenteerimist muidugi kinos film
ära vaadata (linastub järgmise nädala lõpuni Kinomajas).
Päris kindlasti ei õhuta see vaenu, kuid näitab väga
hästi, kuidas vaenu õhutatakse, kuidas massid provokatsioonidele
alluvad, ja kuidas meedia end ära kasutada laseb, edastades tihti vaid
poolikut pilti.
Pronksmees politiseerus. Putini teise valitsusajaga
algas ka vene identiteedi tugevdamise programm – 60 aastat võidust
fašismi üle sai ideaalseks vahendiks.
Eesti poolel kirjutasid kohalike valimiste eel poliitikud
populaarsuse võitmiseks oma programmi ka pronksmehe küsimuse. Nii
ühe kui ka teise poole marurahvuslased valasid aga vaid õli tulle.
“Loomulikult ei saa ma heaks kiita Madissoni aktsioone 2006 sügisel.
Ja vaadake neid inimesi, kes on tulnud teda kuulama. Pilt räägib ise
enda eest.”
Kel huvi, võib ETV koduleheküljelt
saadete arhiivist vaadata, kui erinevalt 7. aprilli AK venekeelsetes
uudistes ja sama õhtu AK Kultuuriuudistes filmiloole taustakaadreid
valiti – hüsteeriliselt agiteeriv Maksim Reva ja stseen
politseinikust, kes uurib, kas märatsejate pihta tule avamine on lubatud,
on loomulikult venekeelsetes uudistes sees.
Ah et mida teeb Muhu
pronksiöö aastapäeval? Loomulikult võtab operaatorist
sõbra kaasa ja läheb linna peale inimesi filmima. See on iseasi,
kas ta seda materjali kunagi ka kasutab.
“Hirmus kahju, et
noored dokumentalistid ei viitsi ühiskondlikult aktuaalseid protsesse
jälgida.
Dokumentalistikas domineerivad ikka kultuuritegelaste
portreed ja ajaloolised teemad. Meie ümber toimuvaid ühiskondlikke
muutusi ei võeta üles: näiteks sellest, mis toimus
presidendivalimiste ajal Estonias ja Tammsaare pargis, oleks saanud ju
väga hea loo!”
Lihtsa mehe portree
- Filmiametnik ja -praktik Meelis Muhu istub montaažis juba järgmise filmiga. Möödunud suvel toimus nimelt üle 13aastase vaheaja taas traditsiooniline Kihnu pulm. Muhu lubas esimeseks pulma-aastapäevaks filmi noorpaarile kinkida, aga päris valmis seda vist ikka ei saa. “Ma olen neist rätikutest ja seelikutest ja rituaalidest lausa lummuses.”
- Muhu on jutukas mees, selline suhtleja tüüp, ja maitsnud ise samuti pulmaisa ametit.
Lisaks värvivad tema CVd heakorrakampaaniad nagu “Tee puhtaks” ja “Mets puhtaks” ning Kinobussi käimalükkamine. Hariduse omandas Paide lähedalt Annast pärit mees Pedas režii alal.
- Mõned vana kooli filmitegijad ei oska sellest, et ministeeriumi nõunik nendega kenasti juttu ajab ja murele kaasa elab, järeldada, et tuleb Filmi Sihtasutusele ja Kultuurkapitalile teiste lihtsurelikega sarnaselt õigeagselt taotlusi esitada, vaid ootavad ikka, et järgmiseks võetakse rahapakid sahtlist välja.
- Muhu ise aga kogub raha, et osta isiklik kaamera.