Gibraltari laevakoera tõugu Saku üritab 6. oktoobril pääseda Tartu-Elva bussile, et sõita Nõkku. Bussijuht Mart Mee on nõus talle müüma 10kroonise täispileti, aga et Sakul pole suukorvi, ei pääse ta vaatamata oma inimsõbralikule loomusele bussi peale.

“Võiksin küsida ka vaktsineerimistõendit,” naeratab bussijuht Sakule sõbralikult.

Mart Mee selgitab, et kui peremees Saku sülle võtaks, siis läheks ta sülekoerte kirja ja võibolla isegi pääseks Nõkku. Aga Saku kaalub 30 kilo, tema käpp on peaaegu sama suur kui hundi käpp - selline koer ei püsi süles kuigi hästi.

“Suukorv peab olema, sest ei tohi teisi reisijaid ohtu seada,” selgitab Sakule Tarbuse teenindusdirektor Ervin Nõmme.

Nõmme teab juhtu, kui ühes Tarbuse bussis reisis korraga kuus koera (neist kaks piirivalvurit), aga koerte veost hoopis suuremad probleemid on tema jaoks dokumenti mitteesitavad, kuid siiski odavamat piletit nõudvad reisijad ja bussijuhid, kes võtavad raha, kuid ei anna piletit.

Koera istekoht on põrandal

Harjumaa liinidel on koerte vedu tasuline juba mitu aastat, teede- ja sideministri 2000. aastal kehtestatud sõitjateveo korra kohaselt.

Koertega on olnud probleeme, nad võtavad palju ruumi, räägib Harjumaa liinide peadispetšer Imbi Murd. “Mõtelge, mis saab, kui suur koer vahekäigus magab ja buss on täis.”

Kuigi koer läheb täispiletiga bussi, pole tal ometi õigust istmele istuda.

“Keegi ei teha enam istuda seal, kus koer on istunud,” ütleb Murd.

“Koeral on iste küll, aga põrandal,” lisab Nõmme.

Rongile saab koer odavamalt. Kui Saku sooviks sõita Edelaraudteega, läheks see talle maksma vaid pagasitasu, ca 20 protsenti täispileti hinnast.

Lennusõit pagasiruumis

Põhimõtteliselt võiks koer reisida kas või maailma otsa, reisibüroost saab penile lunastada sõidudokumendi ükskõik kuhu. Lendamine on suurele koerale aga väga kallis: sõltuvalt marsuudist ja koera kaalust võib koerapilet olla kallim kui inimese pilet.

Reisikonsultant Karin Tamm Hermann Reisidest loeb eeskirjadest välja, et Saku lennupilet Londonisse maksaks 7125 krooni. Pealegi ei saaks Saku reisida salongis, vaid peab lendama hoopis puuri sees pagasiruumis.

Salongi pääseb vaid koer, kes koos puuriga kaalub alla kaheksa kilo. Sellise kerge koera Londoni-pilet tuleks ka tunduvalt odavam, selgitab Tamm. Kõigest 2140 krooni.

Aga lennukiaknast pilvi vaadata ei saaks ka kaheksakilone koer, reisi vältel peab ta istuma puuris omaniku ees oleva istme all.

Eesti loomakaitseseadus ütleb, et koeri ja kasse tuleb veo kestel sööta vähemalt iga 24 tunni järel ja joota veega iga 12 tunni järel. Ja indlevaid emaseid koeri ja kasse tuleb veo kestel hoida isastest eraldi.