08.02.2007, 00:00
Kogu tõde Goya armuloost
Hispaania kunstiajaloo üks romantilisemaid ning
erootilisemaid legende, mis käsitleb maalija Francisco de Goya ning
imekauni, kuid tujuka Alba hertsoginna (reprol) suhteid, leidis moodsa
käsitluse Prado muuseumi Goya-spetsialisti Manuela Mena uues raamatus.
Viimane leiab, et nende intiimsuhted on vaid legend.
Goya maalis hertsoginna Cayetana de Silvat korduvalt. Kõige tuntum on kaksikportree “Majas” (“kaunitarid”), mis pakub kunstihuvilisele võimalust nautida hertsoginna keha nii alasti kui riietatult. Portreed peetakse moodsa kunstiajaloo üheks erootilisemaks teoseks. Ühel siivsal Goya maalitud portreel on hertsoginnal sõrmes Goya nimega sõrmus ning jalal kunstniku signatuur.
Saladusliku paari romanss on inspireerinud romaane, filme ja teaduslikke töid, osa neist on tehtud sellesama Prado muuseumi poolt. Mena raamat viskab ämbritäie külma vett kaela kõigile spekulatsioonidele.
Mena karmi otsuse kohaselt oli sotsiaalne kuristik kunstniku ja aadlidaami vahel ületamatu. Goya üritas sellest küll jagu saada, aga üksnes kunstnikuna, mitte armukesena.
Goya kohtus hertsoginnaga juba siis, kui viimane oli teismeline, ning nende suhted ei jätnud algusest peale midagi soovida, loomulikult kasutas Goya iga võimalust aadlineiu kujutamiseks lõuendil. 1739 suri Cayetana hertsogist abikaasa Carlos Pignatelli. Kiirgavalt kaunis 34aastane lesk kutsus Goya kaasa oma perekonnamõisa Cadizi lähedal. Kaks aastat hiljem valmis “Majas”.
Goya maalis hertsoginna Cayetana de Silvat korduvalt. Kõige tuntum on kaksikportree “Majas” (“kaunitarid”), mis pakub kunstihuvilisele võimalust nautida hertsoginna keha nii alasti kui riietatult. Portreed peetakse moodsa kunstiajaloo üheks erootilisemaks teoseks. Ühel siivsal Goya maalitud portreel on hertsoginnal sõrmes Goya nimega sõrmus ning jalal kunstniku signatuur.
Saladusliku paari romanss on inspireerinud romaane, filme ja teaduslikke töid, osa neist on tehtud sellesama Prado muuseumi poolt. Mena raamat viskab ämbritäie külma vett kaela kõigile spekulatsioonidele.
Mena karmi otsuse kohaselt oli sotsiaalne kuristik kunstniku ja aadlidaami vahel ületamatu. Goya üritas sellest küll jagu saada, aga üksnes kunstnikuna, mitte armukesena.
Goya kohtus hertsoginnaga juba siis, kui viimane oli teismeline, ning nende suhted ei jätnud algusest peale midagi soovida, loomulikult kasutas Goya iga võimalust aadlineiu kujutamiseks lõuendil. 1739 suri Cayetana hertsogist abikaasa Carlos Pignatelli. Kiirgavalt kaunis 34aastane lesk kutsus Goya kaasa oma perekonnamõisa Cadizi lähedal. Kaks aastat hiljem valmis “Majas”.