19.12.2008, 00:00
Koondatud Eesti Energia klienditeenindaja sai valurahaks ligi miljoni
Hakkaja proua sundis Eesti Energiat maksma vale koondamise eest rekordhüvitise.
Kuressaares elavast Malle V-st sai tänavu sügisel jõukas
pensionär. Pärast neli aastat kestnud visa võitlust
töövaidluskomisjonis ja kohtutes sõlmis ta
suurkorporatsiooniga kompromissi, mis tõi talle ligi miljon krooni
saamata jäänud töötasu kujul. Lugu on seda tavatum, et
61aastane daam oli enamikus vaidlustes ise enda advokaat.
“Ma
olin energiasüsteemis 25 aastat tööl ja oma hinge sinna
andnud,” räägib Malle Ekspressile. “Isegi
nüüd, tagantjärele olen ma Eesti Energia patrioot. See ei olnud
firma kius, vaid seal taga olid teatud isikud,” usub kodulinnas
pensionipõlve nautiv proua, aga rohkem üksikasju ei
avalikusta. “See lugu on pikk ja keeruline ning ma ei taha sellega end
enam üldse ärritada.”
Pisut rohkem heidavad asjale
valgust avalikud kohtupaberid. Tüli algas 2004. aastal üks päev
enne jaanipäeva, kui Eesti Energia Kuressaare büroos
klienditeenindajana töötav Malle ootamatult koondati. Staažikas ja
laitmatu karjääriga töötaja sai oma sõnul
psühhotrauma ja vajas šokist toibumiseks koguni ravi.
Samal sügisel pöördus Malle Saaremaa
Töövaidluskomisjoni, nõudes enda tööle ennistamist,
saamata jäänud palka ja ravimitele kulutatud kahjude hüvitamist.
Töövaidluskomisjon andiski õiguse talle ja
kohustas firmat Malle viivitamatult tööle ennistama.
Eesti Energia võttis ta 2004. aasta oktoobris tööle tagasi,
kuid lõpetas umbes kuu hiljem uuesti lepingu. Malle kohtusse esitatud
kaebusest ilmneb, et selle kuu jooksul kiusati teda (näiteks
püüti tagantjärele muuta töölepingut ja ametijuhendit)
ning püüti leida igati võimalusi talle sulg sappa panna.
Energiafirma selgituste kohaselt käitus hoopis Malle
väiklaselt, nõudes, et ta pandaks istuma tagasi täpselt
samasse teise korruse kabinetti nr 214, kus ta varem töötas. Selle
asemel pakkus firma talle osalist tööd teenindussaalis ja arhiivis.
Konflikt lõppeski talle määratud distsiplinaarkaristuse
ja lepingu lõpetamisega 2004. aasta novembris.
See
läks firmale kalliks maksma. Üllataval kombel ei lasknud
füüsiku kõrgharidusega Malle end tasalülitada. Ta
käis neli aastat kohut ja ässitas Eesti Energia kallale isegi
kohtutäituri, kuni lõpuks sündis äsja kohtus
kompromissileping. Isegi napis telefonivestluses on märgata kerget
uhkusenooti Malle hääles.
Tähelepanuväärne
on, et leping sisaldab konfidentsiaalsusklauslit. Kui Malle diili detailid
avalikustab, võib Eesti Energia temalt omakorda kahjutasu nõuda,
mis viitab, et firmale on lugu väga piinlik. “Ma olen pensionär
ja tahaksin nüüd kõigest sellest puhata,” nendib Malle
rõõmsalt, aga resoluutselt. “Ma ei soovi, et selles osas
veel ebameeldivusi tuleks.”
Ehkki proua ise saadud summat
kinnitada ei tohi, levis uudis klienditeenindaja võidetud
rekordilisest hüvitisest firma keskastme juhtide seas kulutulena. Firma
kinnitab Ekspressile, et koos kõigi maksudega ületas ühe
klienditeenindaja vigase koondamise hind miljoni krooni piiri.
“Tegemist oli meie jaoks esmakordse ja väga valusa
õppetunniga. Töötaja koondamine on juriidiliselt väga
nüansirohke protsess ning nõuab tööandjalt
kõrgendatud põhjalikkust otsuste tegemisel,”
möönab juhatuse liige Margus Rink firma viga.
Eesti
Energia siseringist sahistatakse, et keegi ei uskunud, et p
roua paneb suurfirma ja tema juristid paika. “Moraal on see, et oleks
pidanud inimesega maha istuma, vabandust paluma ja ilusti kokku leppima,”
kommenteerib endine Eesti Energia töötaja. Väidetavasti on
inimesed, kes omal ajal koondamist tagant tõukasid, tänaseks
süsteemist lahkunud.