Kümme miljonit liitrit salabensiini
Kaitsepolitsei on lahti harutanud keerulise seadusvastase skeemi, mis on
ehe näide moodsast organiseeritud kuritegevusest. Siin pole tegijad enam
jämekaelsed jõmmid, vaid kõrgharitud valgekraedest sulid.
Kriminaalasja mahub ära 22 köitesse, kokku 5000
leheküljele.
2000. aasta septembrist 2001. aasta märtsini
tõid kolm tanklaeva Hollandist kokku üle 8500 tonni bensiini
oktaanarvuga 95, millest salaja (deklareerimata ja makse maksmata) toimetati
maale 6800 tonni ehk laias laastus 10 miljonit liitrit! See on kogus, millega
kõik Eesti autod sõidaksid vähemalt nädala või
keskmine sõiduauto ca 100 miljonit kilomeetrit.
Ehkki eeluurimise
ajal oli kahtlustatavate ring märksa suurem, astuvad sügisel kohtu
ette kolm väidetavat kütusesmugeldajat Eduard Beilinson, Vladimir
Kosik ja Jüri Rand ning endine tolliametnik Mart Kiisa, keda
süüdistatakse ametiseisundi kuritarvitamises.
Riik nõuab salakaubavedajatelt kohtus kokku 49 miljonit krooni, mis
moodustub saamata jäänud aktsiisi- ja käibemaksust.
Süüdistusi võib lisanduda, sest kütuseafäär
poegis veel kolm kriminaalasja, mida uurivad edasi kaitsepolitsei ja maksuamet.
Täiesti ootamatult hargnevad loo niidid Saaremaa rikkaima ärimehe
pojani ning politseinikule antud kahtlase majalaenuni.
Esimene partii
salakütust purjetas Saaremaa randa 28. septembril 2000 tankeri Spirit
Trader kõhus. Salakaubavedajate meetod polnud tegelikult keeruline –
enne tollikontrolli vahetati Roomassaares võltsingute vastu nn laeva
kapteni post, mis sisaldab kauba saatedokumente. Nii vormistatigi laeva
trümmis loksuvad 1946 tonni vedelikku maale lahustina.
Väike paranähtus tollikontoris
Uurimismaterjalidest selgub, et juba oma esimesel katsel pääsesid
smugeldajad tegelikult üle noatera. Nimelt tekitas ühes agaras
tollimehes kahtlusi Eesti mõõtkavas ülisuur imporditava
lahusti kogus, mistõttu ammutati laeva mahutist proov
keemiaekspertiisiks.
Kaks pitseerimata proovipudelit seisid mõned
päevad Kuressaare tollipunkti juhataja Mart Kiisa kabineti kapis, kuni
üks tema alluvatest need Pärnusse toimetas. Teel mandrile üks
klaasanumatest purunes. Suvepealinnas vedeles allesjäänud proovipudel
miskipärast veel kuus kuud (!), kuni kriminaalasja menetlev kaitsepolitsei
selle lõpuks oma valdusse võttis ja ekspertiisi andis.
Uurija
hämmastuseks näitas laborianalüüs, et proovipudel sisaldab
tõepoolest pesuehtsat lahustit. Ometi on teada ja tõestatud, et
laevas oli tegelikult bensiin! Ehkki paranähtusse pole antud juhul
mõtet uskuda, ei suuda Kapo lahendada mitme tundmatuga võrrandit,
kes ja kuidas proovi asendas.
Kuigi vihjeid selle kohta on. Eduard
Beilinson pihtis ülekuulamisel, kuidas Jüri Rand olevat kiidelnud, et
just tema korraldas vahetuse tollis. Ranna sõnul püüab endine
sõber teda oma naha päästmiseks lihtsalt sisse
mässida.
Teine vihje leidub kütuseärimehe Ilmar Tolmatsi
tunnistuses, kes ostis enamiku (kaks miljonit liitrit) esimesest
kütusepartiist. Tolmatsi kinnitusel maksis ta enne tehingu toimumist
Eduard Beilinsonile käsiraha miljon krooni. Kusjuures sularaha andis ta
üle autos Mustamäel ühes parklas. Hiljem väitis Beilinson
Kapos, et raha liikus edasi Rannale “mingisugusteks väljaminekuteks”
Saaremaal.
Jüri Rand eitab oma osalust kategooriliselt ning pole enda
sõnul mingit miljonit näinud. Süüdistusest
rääkides ärritub ta silmnähtavalt. “Beilinson pani mind
“tanki”!” sarjab Rand. Saarlase väitel aitas ta pisiasjades Beilinsoni,
lootuses et too investeerib hiljem nende ühisesse kinnisvaraärisse.
Et ta nüüd selle eest kriminaalsüüdistuse saab, on Ranna
sõnul “mull” ning “politsei kättemaks”. “Kaitsepolitsei pole
üht-kaht tähte ka tõestanud, et ma olin seal osaline,”
kuulutab Rand, kes läbis advokaadi initsiatiivil koguni vastava
valedetektori testi. Ranna vimma võib mõista, sest tema istus
süüdistatavatest kõige kauem – üle kahe kuu – Pärnu
eeluurimisvanglas.
Beilinson möönab Ekspressiga vesteldes oma
süüd, kuid esitab rühma tööjaotusest risti vastupidise
pildi. “Olen kõrgharidusega ja aitasin inimestel leida rahastamise
võimalusi,” sedastab Beilinson. “Natuke liiga hilja sain teada, millega
tegemist on. Ma ei arvanud, et teen midagi halba.”
Kolm neljandikku lipsab läbi
Tagantjärele on ilmne, et Kuressaare toll suhtus kütusetankerite
kontrolli pehmelt öeldes leigelt. See jääb silma just juhtumi
puhul, kus esimesest õnnestumisest tiivustatud smugeldajad tellisid juba
topeltlaadungi – üle 4000 tonni. Et eelmine kord oli lahustiga jama,
nimetati bensiini seekord õige nimega, kuid dokumentatsiooni
märgiti tanklaeva Kama River laadungist 14. novembril 2000. aastal vaid
tuhatkond tonni.
Kuidas tegelikult neli korda suurem kütusekogus tollil
märkamata jäi, on müstika. Olnuks lihtne minna umbes kilomeeter
Roomassaare sadamast Saare Kütuse terminali ja vaadata, palju bensiini
mahutitesse tegelikult niriseb.
Säärast pealiskaudsust ei
suutnud alla neelata ka juhtumit uuriv kaitsepolitsei vanemassistent Jan Pulk,
kelle taotlusel istus endine tolliülem Kiisa üle kuu aja
eeluurimisvanglas. Kuid uut tõendusmaterjali ei tulnud.
126 veokit haihtub
Enamik teisest partiist müüdi firmale Idex Trust, kust see liikus
kaitsepolitsei andmetel edasi firmale Jetoil, mis on seotud meestega, keda on
kahtlustatud salakütuse segamises. Väike osa partiist voolas aga
Alexelale, kellel on osaliselt just selle diili tõttu nüüd
kaela peal maksuamet. Jällegi on olemas kurioosne kirjeldus, kuidas isand
Beilinson ja Alexela boss Heiti Hääl vormistasid mitmemiljonilise
lepingu kusagil Kopli autoparklas.
Ent enne seda tuli deklareeritust neli
korda suurem kütusekogus kärata saarelt mandrile tuua.
Süüdistuse järgi, mis toetub antud punktis suuresti Beilinsoni
ütlustele, maksis Jüri Rand selleks Saaremaa Laevakompanii
sisekontrolli osakonna juhatajale Kristjan Leedole umbes 100 000 krooni, mille
eest pääses 126 kütuseveokit parvlaevaga suurele maale nii, et
neist ei jäänud laevakompanii paberitesse jälgi.
Kristjan
Leedo süüd ei tunnista. Tänavu märtsis esitas
kaitsepolitsei laevakompanii omaniku ja Saare suurärimehe Vjatðeslav
Leedo pojale süüdistuse salakaubaveole kaasa aitamises. Mais eraldati
tema episood eraldi kriminaalasjaks, mille uurimine käib.
Tähelepanuväärne on, et Kapo on püüdnud seoses
riigidotatsioonide väärkasutusega vahele võtta ka Leedo
seeniorit.
Musta kütuse vedajatele sai saatuslikuks kolmas, ligemale
2600tonnine bensiinipartii, millest 1. märtsil 2001 deklareeriti
ametlikult alla kolmandiku. Kapo algatusel teostatud tanklaeva Coastalwater
kontroll Roomassaares paljastas pettuse. Viimane kütuselast konfiskeeriti
ja selle realiseerimisest sai riik hiljem üle 12 miljoni krooni.
Kokku
kaks aastat ja kolm kuud väldanud juurdluse käigus moodustus pilt
keerulisest skeemist, kus kesksel kohal asusid offshore-firmad, mille
arveldusarvetega toimetas Eduard Beilinson.
Ootamatu kõrvalliin on
seotud näiteks esimese kütusepartiiga, millest väikese osa (450
000 liitrit) ostis ärimees Vladimir Getsu koos ühe kompanjoniga.
Kusjuures hind oli äärmiselt sõbralik – ainult kuus krooni
liiter. Samal ajal laenas perekond Getsu offshore-firmalt Oregon Development
Bank, mille arveldusarvet Ühispangas käsutas Beilinson, ligemale
miljon krooni. Laen kanti üle Tallinna Politseiprefektuuris
vaneminspektorina töötava abikaasa Olga Getsu arvele. Raha kasutas
pere Tallinnas Pärja tänaval asuva eramu ostmiseks.
Teooria: mängus on maffia
Verine vahepeatükk lisandus juhtumi juurdlusse tänavu 13.
veebruaril, kui seni tabamata killer tulistas üht
kütuseafääri võtmeisikut Aleksandr Kolektorit Tallinnas
viimase kodu ligidal. Ehkki asja uuriv keskkriminaalpolitsei uuris algul ka
mõrva võimalikke seoseid musta kütusega,
töötatakse pressiesindaja Robert Kõrvitsa sõnul
nüüd juba teiste versioonidega.
Lõpuni läbi
hammustamata on veel üks võtmeküsimus – kust tuli megatehingu
algkapital ning kelle taskusse veeres vastavalt teenitud kasum? Uurimine
näitas, et kõigil kolmel korral andis kütuse imporditehingule
garantii Ühispank. Jutt on märkimisväärsetest summadest,
vahemikus 10-20 miljonit krooni. Pank, kelle tegevuses uurimine miskit
laiduväärset ei leidnud, nõudis omakorda tagatisi. Kust too
raha täpselt pärines ning millised jõujooned seda arvelt
arvele liigutasid, jääb saladuseks, nagu ka see, kuidas täpselt
jaotus tehingu kümnetesse miljonitesse ulatuv kasum.
Pole mingi uudis,
et kõigi suuremate petuskeemide vastu tunneb huvi ning nõuab oma
osa nn kuritegelik ühiskassa või sellega seotud autoriteedid. Ka
Saaremaa kütuseafääri osaliste puhul on nimetatud
kokkupuutepunkte teatud mafioosodega, kuid tõendite puudus ei luba
konkreetseid nimesid lehes mainida.
Saare salakütuseafääri peategelased
- Eduard Beilinson (31). Kõrgharidusega ökonomist. Eesti kodanik, rahvuselt juut. Räägib aktsendita eesti keelt. Eeluurimise ajal veetis vahi all ühe öö, misjärel vabastati 848 000kroonise kautsjoni vastu, mis nüüd on asendatud käendusega. Väidetav põhiline niiditõmbaja. Tema roll oli leida salakütuse tarnijad ja tehingu rahastajad. On ainsana tunnistanud oma süüd ning kahetseb. Varem muuhulgas EVEA Pangas Vene väärtpaberitega tegelnud Beilinson on seotud hulga salapäraste firmadega, millest antud loos figureerivad põhiliselt Brookdale Import/Export Ltd ja Oregon Development Bank Inc. Ametlik töökoht OÜ Oktaan-Ekspert juhatus, mis rendib Viljandi Naftaterminaali mahuteid.
- Aleksandr Kolektor (36). Eesti kodanik, rahvuselt juut. Suri 13. veebruaril Tallinnas atentaadis, misjärel kriminaalmenetlus tema suhtes lõpetati. Tema firma Javarik-Trans tegeles laevade agenteerimisega. Kolektori roll oli korraldada kütuselasti saatedokumentide vahetamine võltsingute vastu ning selle põhjal valedeklaratsioonide täitmine. Enne surma sai kuulsaks Balti Finantseerimisasutuse AS asutajana, mis tõi Iisraelist Eestisse 300 miljonit krooni investeeringuid.
- Vladimir Kosik (42). Sündinud Ukrainas, kodakondsuseta. Firma Merktrans prahtimisosakonna insener. Tegi lepingulist tööd Aleksandr Kolektorile laevade agenteerimisel Roomassaares. Väidetavalt just tema asendas saatedokumendid võltsingutega. Kes need võltsingud valmistas, uurimine ei tuvastanud.
- Jüri Rand (48). Koloriitne Saaremaa multiärimees. Praegu tegeleb oma sõnul suure kinnisvaraprojektiga Tallinnas. Eeluurimise ajal oli üle kahe kuu vahi all, kuni tõkend asendati 200 000kroonise kautsjoniga. Väidetavalt oli rühma kontaktisik Saaremaal, nõustades salakaubavedu ning osaledes salakauba realiseerimise korraldamisel.
- Mart Kiisa (44). Endine Kuressaare tollipunkti juhataja, kes lahkus (väidetavalt omal soovil) töölt kaks päeva pärast musta kütuseäri avastamist. Praegu AS Saare Agrovaru müügiagent. Algul kahtlustati altkäemaksu võtmises salakaubitsejatelt ning nendega kokkumängus, mistõttu viibis üle kuu vahi all. Lõpuks esitati süüdistus ainult ametiseisundi kuritarvitamisega riigile olulise kahju tekitamises, sest ta vabastas viimase bensiinipartii ülemuse käsku eirates lubatust varem.