17.10.2008, 00:00
Meil on sulle pakkumine...
BMW Sauberi testisõitja koha kaotamine pole Marko Asmerile kindlasti maailma lõpp. Ehk võime tulevikus hoopis rääkida, et see sai tema eduka karjääri pöördepunktiks. Alternatiivajalugu kirjutab Toomas Vabamäe.
Marko Asmer lasti oktoobri algul BMW Sauberi testisõitja ametist priiks.
Tõenäoliselt on vormel-1 talle nüüd minevik, ehkki
üksikud testid pole välistatud. Ent võidusõidumaailm on
nagu jäämägi – hiigelsuur ja enamjaolt varjul. Paljud
vormel-ühest lahkunud või sinna mitte jõudnud
võidusõitjad on teistes sarjades korjanud kuulsust, milleni nad
vormelipiloodina poleks iial jõudnud.
Marko Asmeri
karjäärist võib leida palju paralleele taanlase Tom
Kristenseniga. Kristensen tuli aasta pärast Michael Schumacherit
Saksamaa F3-meistriks ning üritas ligi kümme aastat vormel-1
tiimidesse pääseda. Testisõitja ametist kaugemale ta aga ei
jõudnud. See-eest on Kristensenil ette näidata kaheksa võitu
Le Mans’i ööpäevasõidult, värskeim tuli
tänavu. Tema lepingutesse kirjutakse palganumbrid, mida Tom peab
vajalikuks küsida. Teda on valitud nii Taani kui ka Põhjamaade
parimaks sportlaseks. Kas ta kahetseb, et Grand Prix’ starti ei
jõudnud? Mitte hetkegi.
Tänavale me sind ei
viska
2008. aasta algul oli Marko Asmer sõlminud
BMWga pikaajalise lepingu ja lootnud vormel-ühes kiiret karjääri
teha. Noorema testisõitja kohustustega sai ta enda meelest hästi
hakkama.
Ent kui tiim Singapuri GP-lt koju jõudis, oli Markol
jutuajamine Mario Theisseniga. Tiimi boss teatas, et 2009. aastal
jätkab testi- ja varusõitjana Christian Klien ning
võistluspilootidena Robert Kubica ja Nick Heidfeld.
“Marko, ära saa valesti aru. Sa oled kõva töömees
ja me oleme sinuga väga rahul. Aga testimist aina piiratakse ja meil pole
kahele testisõitjale tööd. Pealegi on Christian palju
kogenum.”
“Pluss räägib saksa keelt,”
torkas Marko, ent Theissen ei pannud seda tähelegi.
“Sul
on BMWga nelja-aastane leping ja BMW-l pole kombeks töötajaid
tänavale visata. Meil on sulle pakkumine. Kui sa selle vastu võtad,
on su vormelisõitja karjäär igaveseks läbi. Aga kui sa
hästi hakkama saad, võid ikkagi maailmameistriks tulla.
Nagu sa tead, paneb BMW välja kaks autot American Le Mans’i sarja.
Andy Priaulx, Jörg Müller ja Augusto Farfus WTCC-meeskonnast
kolivad sinna üle. Alex Zanardi riputab kiivri varna.
Ühesõnaga, meil on nüüd neli vaba WTCC-autot ja me
pakume üht sulle.”
“Aga te ju unustasite sinna
mootori panna, doktor Theissen. Isegi mu tänavasõiduauto on neist
riistapuudest võimsam.”
“Tean-tean, Marko. J. J.
Lehto ütles kunagi samamoodi. Aga mõtle rahulikult järele,
sina oled meie esimene valik.”
Öösel magas Marko
väga halvasti. Teda painasid õudsed unenäod, kus teda topiti
akendeta autosse ja sunniti sellega sõitma. Marko ärkas alles
keskhommikul ja haaras kohe telefoni.
“Tere hommikust, doktor
Theissen. Ma otsustasin endiseks vormelisõitjaks hakata. Millal ma seda
plekkautot proovida saan?”
Marko Asmeri kõrval
hakkasid 2009. aasta turismiautode MMil kihutama inglane Mat Jackson, itaallane
Davide Rigon ja sakslane René Rast, Sten Pentuse tiimikaaslane
vormel-BMW päevilt.
Vanast kaadrist jätkas BMW meeskonnas
vaid hispaanlane Felix Porteiro.
Ülitiheda konkurentsi ja
agressiivsete sõiduvõtetega harjumiseks kulus üksjagu aega.
Marko ei saanud esimeselt kuuelt etapilt punktigi ning hakkas juba
kahtlema, kas WTCC on ikka õige koht. Mais Valencias jõudis
Asmer esimest korda kahe
ksa parema sekka ning sealtpeale ei jäänud enam kordagi punktideta.
Sõiduvõiduni ta ei küündinud, kuid kolm poodiumikohta
ja stabiilne esinemine andsid kahe viimase, Macaus peetud etapi eel
punktitabelis kümnenda koha.
Juhtis Porteiro, James Thompson
(Honda) kaotas kuue, Robert Dahlgren (Volvo) seitsme punktiga. Kuna kahe
sõiduga võib teenida 20 punkti, olid otsad kõik lahti.
Kvalifikatsioonis ja esimeses stardis tegutses Marko tuulevarju
pakkuva “jänesena”. Kõigepealt aitas ta Porteiro
parimale stardikohale, seejärel aga etapivõiduni. Kuna Marko
suutis oma selja taga hoida nii Thompsoni kui ka Dahlgreni, tagas see
hispaanlasele enne viimast etappi maailmameistri tiitli.
“Marko on esmaklassiline meeskonnamängija,” ütles
Porteiro teleintervjuus. “Täna ma ilma tema abita võitnud ei
oleks. Ma ei tahtnud jätta tiitlivõitu viimase
sõidu otsustada, tunnen praegu tohutut kergendust.”
Teist sõitu alustati paigaltstardist, esikaheksa pööratud
järjestuses. Neljandas reas seisnud Asmer kasutas kerge kaalu ja BMW
tagaveo eelised sajaprotsendiliselt ära ning tõusis teise ringi
algul liidriks. Lõpuks pälvis ta WTCC ajaloo
ülekaalukaima esikoha.
“Seadistus oli ideaalne ja ma sain
pingevabalt sõita. Mul pole aimugi, miks teised nii pikalt maha
jäid,” rääkis Asmer pressikonverentsil.
Kogutud
punktid tõstsid Marko kümnendalt kohalt kuuendaks ning mis veel
tähtsam, tagasid BMW-le markide MM-tiitli.
Euroopasse naasmise
järel kutsus Mario Theissen ta “vaibale”.
“Meil on sulle pakkumine,” alustas Theissen pikema
sissejuhatuseta. “Me paneme tuleval aastal välja kolm autot Le
Mans’i ööpäevasõidule. Kuna see WTCC-kalendrit ei
sega, võiksid ühe meeskonna moodustada Rast, Porteiro ja
Asmer.”
Meil on suur au
Aasta 2008
oli Marko Asmeri võidusõitjakarjääris kõige
hullem. Ometi oli kõik alanud nii ilusasti, kui ta aasta algul BMW
Sauberi testisõitjaks palgati. Sõita sai ta omajagu, areng oli
silmanähtav ja meeskond rahul.
Ent võidusõitja
ihkab ka võidu sõita. F3000-karjäär lõppes veel
enne algust, õnneks rääkis mänedžer Huysman nõusse
ühe Norra investeerimispanga ja Marko sai koha GP2-sarja. Paraku jäi
testiaega napiks ja hooaja lõpul vahtis punktitabelist vastu
ümmargune null. Tagatipuks teatas BMW Sauber, et ei vaja enam kaht
testisõitjat. Kuna BMW loobus ka WTCC-sarjast, polnud neil muudki
tööd pakkuda. Markole maksti lepingutasu välja ja ta oli vaba
mees.
Ent kuidas ilma jõuka sponsorita karjääri
jätkata? Marko oli poolteist hooaega Jaapani vormel-3 sarjas kaasa teinud
ja teadis, et paljud Euroopas maha kantud piloodid on leidnud Kaug-Idas uue
hingamise. Kõige toredam Jaapani sarjades on aga see, et sinna ei pea
raha kaasa võtma.
Vastupidi, edukate sõitjate
pangaarved saavad tõhusat täiendust.
Nii
pööraski Marko taas pilgu tõusva päikese maa poole. Teda
mäletasid kõik, aga keegi erilist vaimustust üles ei
näidanud. Cerumo tiimiga õnnestus siiski jutule saada. Üks
nende kolmest vormel-Nipponi sarja autost oli parajasti vabaks
jäänud.
Otsustamine võttis Cerumol väga kaua
aega, alles märtsi algul kutsuti Marko lõpuks Jaapanisse testile.
Siis läks kiireks, sest hooaja 2009 esimene etapp toimus juba 5. aprillil.
Autoga kohanemine raskusi ei valmistanud, seadistu
se saladuste jälile jõudmiseks aga kulus pool hooaega. Ka umbkeelne
tiim ei aidanud progressile kaasa, ainult Marko insener valdas vabalt
ingliskeelset terminoloogiat. Õnneks olid rajad tuttavad ja meeskond
professionaalne ning see tegi elu lihtsamaks.
Viiendal etapil
juulikuise Suzuka põrgupalavuses jõudis Marko esimest korda
kvalifikatsioonis kaheksa kiirema hulka. Järgmist sõitu
alustas ta juba kolmandalt kohalt, kahel viimasel aga hõivas parima
stardipositsiooni. Võistluselt ei tahtnud võimetekohast tulemust
kuidagi tulla, ehkki Marko sai päris palju liidrikohal sõita ja
punktegi tiksus tasapisi juurde. Kord purunes – asja eest, teist taga
– rehv. Siis puterdas boksimeeskond rattavahetuse ära või
põhjustas ringiga mahajääja täiesti süütus
olukorras kokkupõrke. Viimastel etappidel laabus lõpuks
kõik ning debüüthooaega jäid kaunistama kaks
võitu.
Briti ajakiri Autosport kirjutas hooaja
kokkuvõttes: “Kui Marko Asmer oleks auto ja tiimiga kiiremini
kohanenud, võinuks Nipponi sarja võit tänavu Euroopasse
tulla. Viimastel etappidel oli Lola-Toyota stardinumbriga 49 klass
omaette ning aasta uustulnuka tiitel läks Asmerile suure ülekaaluga.
2010. aastal peavad vanad olijad kõvasti pingutama, et noorele
eestlasele vastu hakata.”
Enamik vormel-Nipponi piloote osaleb
“kohakaaslasena” ka Jaapani Super GT sarjas. Marko ise sinna ei
tükkinud, kuid suvel võttis temaga ühendust Cerumo
GT-meeskonna boss. Augustis seisis ees aasta tähtsaim võistlus,
Suzuka 1000 kilomeetri sõit. Richard Lyonsi ja Yuji Tachikawa juhitud
Cerumo Lexus LF-A jagas sarjas liidrikohta ning kestussõidule
(tavadistants on 300 kilomeetrit) otsiti nende kõrvale kolmandat kiiret
pilooti. Marko kui “oma maja poiss” näis igati sobivat.
Esimene test kinnitas seda arvamust. Esialgu kaotas Marko Lyonsile ja
Tachikawale pool sekundit ringi kohta, teise päeva lõpul aga
näitasid kõik kolm sisuliselt võrdseid aegu. See
tõstis auto number 38 favoriidiseisusse.
Õhtul enne
Suzukasse sõitu helistas Markole GT-tiimi boss. Mees oli nii ähmi
täis, et tema niigi konarlikust inglise keelest polnud üldse
võimalik aru saada. Marko siiski mõistis, et Lyonsiga oli midagi
juhtunud. Hommikul selgus, et Lyons kukkus mägijalgrattalt ja peab
vähemalt kuu aega kipsis olema. Kriisikoosolekul otsustati, et asendajat
esialgu otsima ei hakata ning Suzukas kihutavad Tachikawa ja Asmer kahekesi.
Kvalifikatsiooni kaheksas aeg polnud pikka distantsi arvestades
probleem. Viimast kümnendikku taga ei aetud ning keskenduti hea
võistlusseadistuse leidmisele. Sõitu alustanud Asmer
tõusis kiiresti ettepoole ning tunniajalise vahetuse järel andis
masina Tachikawale üle teisel kohal. Kui too kahe tunni möödudes
oma sõidukorra lõpetas, näidati talle boksitahvlil juba
kirja P1. Auto number 38 püsis liidrikohal veel 14 ringi enne
finišit, kuid avariist rajale jäänud rusud lõhkusid
rehvi ja sunnitud boksipeatuse järel tuli leppida kolmanda kohaga.
Tiimi bossid mõistsid, et Lyonsile polegi tarvis asendajat
otsida. Septembris Motegis olid Asmer ja Tachikawa taas kolmandad, oktoobri
algul Autopolises tuli lõpuks ka võit ja koos sellega
meistritiitel.
Nädal hiljem kutsuti Marko Toyota peakorterisse.
Nii palju mustades ülikondades ja valgetes särkides lipsuga mehi
polnud ta korraga veel näinud. Kummardused, naeratused ja viisakusfraasid
ei tahtnud lõppeda ning kõik see oli üsna väsitav.
Tagatipuks jäi arusaamatuks, miks talle üldse sellist tä
helepanu osutatakse.
Lõunasöögi ajaks pandi Marko
istuma kõige tähtsama härra kõrvale. See oli Kazuo
Okamoto, kes vastutas Toyota kontserni juhatuses mootorispordi eest.
“Asmer-san, te olete tänavu Toyotale ja Lexusele nii palju kuulsust
toonud. Me oleme teiega väga rahul,” rääkis Okamoto.
“Meie jaoks on mootorisport väga oluline ja me otsime alati
uusi väljakutseid.”
Markol käis kuum jutt
südame alt läbi. Uus väljakutse? Kas tõesti koht Toyota
F1-tiimis? Kindlasti testisõitja oma, vaevalt nad võistlema
lasevad.
“Asmer-san, võib-olla te pole kuulnud, aga
Toyota kavatseb rahvusvahelisel tasemel sportautode võidusõitu
tagasi pöörduda. Me teeme seda omal, Toyota viisil. Toyota ja Lexus
on maailmas liidrid autode hübriidtehnoloogia alal. Me tahame
näidata, et see tehnoloogia sobib ka võidusõidu jaoks. Me
paneme 2010. aasta Le Mans’i sarja välja kaks hübriidajamiga
Lexuse sportprototüüpi ja osaleme ka Le Mans’i
ööpäevasõidul. Mul on suur au teatada, et soovime teid
näha oma meeskonnas.”
Õhtul helistas Marko
Eestisse isale. Seni polnud ta tahtnud endale tunnistada, et vormel-ühega
on nüüd lõplikult jokk. Kui aga Toivo Asmer teisel pool
maakera kõne vastu võttis, kuulis ta alustuseks: “Tere
paps, siin räägib endine vormelisõitja!”
21.
oktoobril avatud 2009. aasta Tokyo autonäitusel esitles Lexus oma
hübriid-sportprototüüpi avalikkusele. “Meie eesmärk
on võit,” lõpetas Kazuo Okamoto sel puhul peetud
kõne. Autole lisaks esitleti ka kuut võidusõitjat, kes
sellega järgmise aasta juunikuus Le Mans’is starti lähevad.
Marko Asmer oli üks nendest.