Metslase taltsutamine ja rahvusühtsus
Vene kino kuulsaimaks tõusnud näitleja, 31aastase Sergei Bodrov juuniori ootamatu jäämine liustikuvaringu alla Põhja-Osseetias pani maailma jälle kõnelema Kaukaasia sõdadest. Teadlaste arvates sulab 150meetrine jäämass üles alles paarikümne aasta pärast ja nii jääb arvukaid tšetšeenia taustaga filmirolle mänginud noor mees pea igaveseks Kaukaasia vangiks.
Filmiga “Kaukaasia vang” algas tänapäeva vene filmi tšetšeeni epopöa. Tollal 25aastane Sergei Bodrov mängis selles üht peaosa, tšetšeenide kätte vangi langenud noort vene sõdurit. Tšetšeeni vanamees hoiab kaht vangi oma kodus mägikülas kivikuuris, kavatsedes nad vahetada oma venelaste kätte langenud poja vastu. Peremehe tütar armub nooremasse sõdurisse.
Vanem sõdur, elukutseline, teeb ettepaneku valvurid tappa, kuna käib sõda. Noorem, äsja armeesse võetu, leiab, et tapmiste ahel tuleb lõpetada. “Esimene, mida inimesed sõjas unustavad, on halastus,” kommenteeris lavastaja, Sergei Bodrov seenior, näitleja isa.
Dagestanis filmitud loos ei nimetata kordagi sõna Tšetšeenia, ometi saab patsifistlikust filmist igaüks aru just nii nagu mõeldud. “Kaukaasia vang” tõusis võõrfilmi Oscari nominendiks. Esteetiliselt on ta oma selgelt piiritletava looga, identifitseeritavate tegelaste ja muusikaliselt aktsenteeritud lõpuga vene 1970ndate lõpuaastate klassikaline film. Kuigi enamik ameeriklasi vaevalt teadis, kus asub Kaukaasia, hindasid nad inimlikku lugu päevakajalisel teemal. Vene föderaalväed olid Tšetšeenias 1994 detsembris just alustanud laiaulatuslikku sõjategevust ja 1996 aprillis tapnud suundraketiga Dudajevi.
Kui “Kaukaasia vang” 1996 Venemaal välja tuli, tõusis ta ühiskondliku teadvuse keskmesse. “Jeltsin vaatas filmi koos perekonnaga ja oli väga liigutatud,” teadis Bodrov seenior, “kaks päeva hiljem saatis ta esindajad läbirääkimistele.” Augustis sõlmiski kindral Lebed tšetšeenidega rahu.
“Kaukaasia vangist” leidis noore Bodrovi režissöör Aleksei Balabanov ja pakkus talle peaosa filmis “Vend” (1967), mis mängib osavalt muutuvas ühiskonnas ennast üksinda tundva vene inimese tunnetel.
Tšetšeenia sõjast tagasi tulnud noor Danila asub tööle palgamõrtsukast venna juurde ja osutub kindlalt tabava relvaga õigusemõistjaks. Juute ja mustanahalisi ta ei armasta. Tappa on talle argine tegu. Esimeseks tööks on “märjaks teha” tšetšeen, kes on enda kontrolli alla võtnud turu. Kui “Vend” on üle keskmise kunstilise tasemega film, siis “Vend 2” (2000) on teadlik kommertsmeelelahutus. Tšetšeenia on juba aktsenteeritult sees. Märuli süžee järgib Danila kättemaksu relvavenna tapmise eest, tegelased ütlevad välja, millest kodus ja tänaval kõneldakse. Oma osa saavad hohollid ja ameerika neegrid.
“Kujutlege ürgühiskonda, inimesed istuvad lõkke ääres, nad pole veel õppinud kõnelema. Ümberringi on kaos ja hiilivad tiigrid. Siis tõuseb üks püsti ning ütleb: “Tänasest saab olema nii. Me hakkame kaitsma oma naisi, oma elamist, oma vendi. See on meie esimene seadus,” selgitas Bodrov juunior oma viimases pikas intervjuus ajalehele Argumentõ i faktõ. “Hiljem, tuhandete aastate pärast, leiavad inimesed Kristuse, asuvad õppima jne. Aga mis sai öeldud filmis “Vend” aastal 1997, olid maailma kõige esimese seaduse sõnad.”
“Vastutus ei seisa mitte selles, et hinnata kangelase tegude moraalsust või amoraalsust, vaid selles, et tehtust hiljem mitte lahti öelda. Seista selle eest, mis kallis. Ma ei tunne vastutust mitte Moskva ajakirjanike ees, vaid nende poiste ees, kes tulid Tšetšeeniast tagasi ja surusid mul kätt: “Õige! See on nii, see on vastutus!””
Enne surma jõuab noor Bodrov veel mängida tšetšeenide vangistatud kindlameelset vene ohvitseri Balabanovi filmis “Sõda” (2002): “Alati köidab piirsituatsioon: seisund elu ja surma vahel, valik väärika teo ja reetmise vahel. Kuid selline seisund on ennekõike võimalik just sõjas.” Peaosas esitab noor Aleksei Tšadov Danilaga sarnlevat üksikut hunti, kes samuti on ühes isikus süüdistaja, kohtunik ja timukas. Tšetšeenid saadavad Gruusias kinni võetud inglise näitleja koju tema kaaslanna vabastamiseks nõutava kahe miljoni naelase lunaraha järele. Näitlejaga tuleb tagasi temaga koos lahti lastud vene sõdur. Ta vabastab mõlemad vangid.
Tšetšeenid on julmad metslased. Nad järgivad veritasu ja maksavad kätte, otsides süüdlasi Venemaa avarustest. Lunaraha saamiseks võtavad nad ka “kommertsvange”. Vangid on tööorjadeks, neile antakse süüa, kuid hoitakse augus ja jalaraudades ja pekstakse aeg-ajalt. Kui inglise näitlejatar soovib end pesta, ujutatakse teda alasti oheliku otsas mägijões.
“Vene keeles rääkimine on sama mis vandumine,” ütleb vang-orjade pidaja. “Olete rumalad ja nõrgad, teie valitsejad on lollid. Ukraina andsite käest, Kasahstani ka. Aga mul on kolm restorani Moskvas.” Film jätab siiski tšetšeenidele nende motiivi: “Miks sõdite halvasti? Te ei sõdi oma kodumaa eest.”
Sõjas tuleb käituda vastavalt sõja reeglitele. Vaenlane tuleb tappa enne, kui ta tapab sinu. Peategelane sümboolse nimega Ivan käitub tšetšeenidega, nagu talitasid vesternis kauboid indiaanlastega – tapsid käigult.
Ameerika indiaanifilmid, alates kas või korduvalt ekraniseeritud “Viimasest mohikaanlasest”, on üles ehitatud konfliktile valgete asukate ja indiaanlaste vahel. Vesternižanr toob esile hea ja kurja selged piirid. Ühel pool vaprus ja lojaalsus, teisel pool äärmine kaabaklus ja ebamoraalsus. Sulgedega ehitud punanahad on agressiivsed, kurjad ja reetlikud, sõjahüüetega tormavad nad kallale rongile, keerutades pea kohal tomahooke. Kurjade ja ohtlikena näitasid indiaanlasi kuulsa John Fordi lavastatud vesternid. Fordi külma sõja ajal lavastatud nn ratsaväe triloogia konsolideerib muidugi riigi ja rahva ühtsust. Asendame indiaanlased kommunistidega ja hobused aatomipommiga, ja saame selge paralleeli.
Et “ainuke hea indiaanlane on surnud indiaanlane”, sai ameerika vesternites selgeks juba 1920ndate lõpul. Matslikud joodikud ja varastavad metslased sisustasid teisejärgulisi B-vesterneid kolmkümmend aastat. Esmaklassiliste vaatemängude lavastaja Cecil De Mille’i värvikas koloniseerimiseeposes “Taltsutamatud” (Unconquered, 1947) esinevad indiaanlased julma rahvana, kes ei kõhkle sidumast süütuid piinamisposti.
Pilk sõjaväljale surema jäetud vaenlase mütsi alla toob nähtavale “katkirebitud, värisevat ja toorest liha, paljaid sooni ja lihaseid ja muid vastikuid surmamärke, mis tulevad nähtavale siis, kui nahk nülitakse. Kõik see näitas, et Hutter oli skalpeeritud, kuigi ta veel elas” (James Fenimore Cooper, “Hirvekütt”, 1841, e.k 1956). Indiaanlase lemmiksaagiks on skalp, teab lapsepõlvest peale eestlanegi.
Mitte enam metslased, kel oma metsikud kombed, vaid juba lihtsalt sadistid on tšetšeenidest teinud meilegi tuttav Peterburi ajakirjanik Aleksandr Nevzorov oma dokumentaalse laadiga naturalistlikus filmis “Puhastustuli” (Tšistilištše, 1998).
See on lavastus tšetšeenide rünnakust vene väeosa valduses olevale Groznõi haiglakompleksile jaanuaris 1995. Põleva bensiini ja pürotehnikaga pole kokku hoitud. Tšetšeenid tapavad vange, lõikavad neil ära pead. Vene tank sõidab üle laipade, neid roomikute all asjalikult lömastades. See takistab tšetšeenidel mõnitada surnuid. Põlevast tankist välja rebitud jalutu vene tankisti naelutavad sadistlikud tšetšeenid kättpidi risti – nagu Kristuse.
Tšetšeenide heaks tegutsevad leedu naissnaiprid, kes saavad tapetud venelase eest pearaha. Neile pole paremat tabamiskohta kui sõduri suguelundid.
Karikeeritud sadistlik Itškeeria komandör, nahkkindad käes, suitsetab müstilist rohelist sigarillot, toorelt irvitades raadios vene polkovniku üle. Ta sobiks vene propagandafilmidesse gestaapolaseks. Patoloogiliselt julma vaenlase kuju selles filmis on raske ületada.
Kaukaasia koloniseerimine algas 18. sajandil, Põhja-Ameerika koloniseerimine 16. sajandil, seega kaks sajandit varem. Ameerika asukad hakkasid visalt indiaanlasi nende aladelt välja tõrjuma.
Tollane folkloor kajastub vesternites. “Plaanvanker” (The Covered Wagon, 1923) restaureerib suurima plaanvankrite karavani, millega tollased ameeriklased Atlandi ookeani poole rändasid. Jõgi ületatatakse dramaatiliselt, indiaanlased ründavad ootamatult. “Raudruun” (The Iron Horse, 1924) lavastab esimese transkontinentaalse raudtee ehitamise, raudtee on Metsikut Läänt alistava progressi sümboliks.
Kaukaasia alistamine Vene impeeriumi poolt peegeldub vene kirjanduses. Filmi “Kaukaasia vang” aluseks on Lev Tolstoi sama nimega jutustus. Vene noor geenius saadeti 150 aastat tagasi sõjaväeteenistusse Kaukaasiasse. Venelased olid hädas: 1840. aastail oli tšetšeenide juht Šamil just ühendanud Tšetšeenimaa ja suure osa Mägi-Dagestanist. Tolstoi jutustuses on küll juttu lunaraha saamisest, mitte vangide vahetamisest, ja kirjanik on rohkem vene poolel, kuid loodud visioonid valgustavad samasuguse kolonialistliku riigi eneseteadvust.
Teine kuulus vene kirjanik saadeti 26aastase tsaariarmee ohvitserina karistuseks pealinnast Kaukaasiasse vene jalaväkke, sõdima mässavate mägilastega. See oli “Meie aja kangelase” autor Mihhail Lermontov. Just siis vabastas mägilaste juht Šamil tšetšeenid ja ühendas Tšetšnja.
Alles paarikümne aasta pärast, 1864, alistus Kaukaasia lõplikult Venemaale. Samal ajal, 1865, kohustas Ameerika kongress kõiki indiaanlasi asuma reservaatidesse ja sõnakuulmatute vastu kuulutati sõda. Koloniseerimine oli jõudnud kõrgpunkti.
Kuid pärast Teist maailmasõda algab kogu maailmas vastupidine protsess – dekoloniseerimine. Uued filmid inimlikest indiaanlastest on selle peegeldus. John Ford lavastab 1956–64 uue triloogia, milles on tunda hilinenud kaastunnet võidetute üle. Marlon Brando keeldub protestiks indiaanlaste diskrimineerimise vastu demonstratiivselt vastu võtmast Oscari auhinda “Ristiisa” peaosa eest. Vietnami sõja ajal sai indiaani teema jänkidele eneseusu ja keskkonnaga tasakaalu otsimise sümboliks. Harmooniale käeulatajaks oli filmides sageli indiaani naine.
Kevin Costneri uuenduslik vestern “Tantsud koos Huntidega “ (1990) elab täielikult sisse siuude vaimuellu. Ameeriklased nimetasid seda ka “revisionistlikuks vesterniks”, kuna kauboid ja indiaanlased on siin vahetanud kohad. Praegu meie kinodes jooksvas ameerika joonisfilmis “Spirit – metsik ja vaba” esindab romantilist vabaduseideaali metsiku täku ja indiaani poisi duett. Mõlemad põgenevad Konföderatsiooni okupantliku ratsaarmee käest, vaba uljas hobune nurjab raudtee ehituse ja kukutab veduri kuristikku. Metsikusse Läände tsivilisatsiooni tooja raudtee on alandatud reaktsiooni sümboliks.
Muidugi on see hilinenud kahetsus. Indiaanlased on juba tõrjutud reservaatidesse, sageli aladele, mil valge mehe jaoks pole väärtust.
Tšetšeenidega on lugu teisiti. Mägilased pole tänini alistunud. Tšetšeenia on venelastele jäänud mõistetamatuks, nagu oli kunagi ameeriklaste jaoks Vietnam. Aleksandr Rogožkini “Valvepostis” (1998) näeme teenistust ühes sõjaväe tugipostis. Tšetšeeniat pole küll nimetatud, kuid koht on selge.
Ananasse saab padrunite vastu. Kohalik poiss laseb end kogemata granaadiga õhku ja haavata saab naine, kes tulistas sõdureid automaadiga. Valveposti tulistab metsast iga päev snaiper. Kena 14aastane külatüdruk pakub “tarvitamiseks” kurttumma tobukest sõbratari – padrunite vastu. See on armeeteenistus võõral alistumatul arusaamatul maal, mis elab omaenda elu.
Gruusia sõjatee põhjapoolses otsas Osseedi- ja Tšetšeenimaa kohal seisab aga endiselt 1784. aastal asutatud tähendusrikka nimega kindlus, hilisem linn Vladikavkaz (Valitse Kaukaasiat). Siit asuvad Tšetšeeniasse teele ka tegelased filmis “Sõda”.
Kas saab Tšetšeenia sõda dekoloniseerimise ajastul olla vene rahvust ühendavaks jõuks? Loodetavasti on see asjatu lootus.
Venelased lähevad sõtta raha teenima
Vene ajakirjandus kirjutas hiljuti 41aastasest Galina Sinitsõnast, keda “vanuse tõttu” ei võetud Tšetšeeni sõtta snaipriks. Galinal pole oma sõnade järgi tšetšeenide vastu mingit viha, ta peab ennast ja poega elatama.
Moskva lähedal elav naine saab kuus 800 krooni, Tšetšeenias teeniv kutsealune aga 1360 krooni, pluss lahingupäevadel 330 krooni. Nüüd tahab ema uuesti sõtta saata oma Tšetšeenias armees teeninud poja, seekord palgasõdurina. Palgasõdur saab juba 4000 krooni.
Rohkem kui 60 000 mehelisest Vene väest on praegu iga viies palgasõdur. On palju teateid, et palgasõdurid rüüstavad kodusid ja nõuavad altkäemakse, eriti päevadel, mil lahinguid ei ole ja nad “lahinguraha” ei saa.
Võitlus Tšetšeenias kestab. AP teade 18. oktoobrist: “Viimase 24 tunni jooksul tulistasid mässulised 19 korda vene positsioone, tapsid viis sõjaväelast ja haavasid viit.”
Ametlikult on Tšetšeenias relvastatud mässajaid vaid 2000. Vene Riigiduuma Tšetšeenia esindaja Aslanbek Aslahhanovi arvates puudub võimudel maa üle igasugune kontroll: “Kõikjal valitseb omavoli.”
Tšetšeeni sõda vene filmides
“Kaukaasia vang” (1996)
Režissöör Sergei Bodrov.Peaosades Sergei Bodrov jun, Oleg Menšikov. Tšetšeen tahab vahetada vene vange oma poja vastu.
“Puhastustuli” (1997)
Režissöör Aleksandr Nevzorov. Venelased sõdivad tšetšeenidega Groznõi haiglas.
“Vend” (1997)
Režissöör Aleksei Balabanov.Peaosades Sergei Bodrov jun, Viktor Suhhorukov. Tšetšeeniast tulnud sõdur satub maffiasõtta.
“Valvepost” (1998)
Režissöör Aleksandr Rogožkin. Vene sõdurid peavad vahti kusagil Kaukaasias.
“Vend 2” (2000)
Režissöör Aleksei Balabanov. Peaosades Sergei Bodrov jun, Viktor Suhhorukov. Peategelane maksab kätte armeekaaslase tapjatele.
“Sõda” (2002)
Režissöör Aleksei Balabanov. Kõrvalosas Sergei Bodrov jun. Vene sõdur naaseb Tšetšeeniasse vange vabastama.