16.05.2008, 00:00
Mullimaja ideoloogiline isa–Antti Lovag
Revolutsioonilistel kuuekümnendatel revideeriti ka arhitektuuri, üritades muu hulgas sirklit joonlauale vastandada. Praeguses retrolaines on hakatud taas meenutama originaalseid ideid ja nende loojaid, kellest mõned elavad ja loovad tänapäevani.
Taas vilksatab pressis diplomita arhitekti, igavese leiutaja, unustatud
fundamentalisti nimi – Antti Lovag. See veidra nimega mees sündis
1925. a Ungaris, tema ema oli soomlane (nagu eesnimestki nähtub) ja isa
Venemaa juut. Osa lapsepõlvest veetis ta Soomes, osa Türgis,
hariduse sai Rootsi mereakadeemias. Aastal 1947 saabus Pariisi, kus jätkas
haridust kunstikoolis, kuid jättis arhitektuuriõpingud pooleli,
nagu enamik suuri arhitekte. Temaski oli liiga palju kunstnikku, et seda
koolitatud kesta mahutada. Siiski leidis ta tööd Jean Prouvé
juures Pariisis, hiljem läks tööle Sardiiniasse ühe
arhitekti büroosse.
Lovagi hilisemast loomingust hakkasid
läbi kumama lapsepõlves meelde sööbinud hommikumaised
kupli-sibulad. Merekoolis süvenes armastus ümara vormi vastu, mis
avaldub ka laevadisainis, ühtlasi on just seal esteetika maksimaalselt
seotud funktsiooniga. Selle mõjul kujunes Lovagil isegi isiklik uus
arhitektuurisõnastik, näiteks kutsus ta sisseseadet
taglastuseks.
Kolmnurga asemele orgaanika
Kuuekümnendatel üritati kera integreerida ehituskunsti, katsetades
selle kõrval ka looklevat vabajoont. Paljud neist vormiloojatest on
kuldtähtedega ajalukku kirjutatud, mõned neist on aga isegi alles.
Näiteks Peter Cook Archigramist rakendas parajal ajal oma ideedevankri
ette arvuti ja on sestpeale edukas kumervormilooja, seistes kindlalt
arhitektide parnassil. Ka Luigi Colani on disainer, kes pole tänini
loobunud hoogsatest kõvervormidest, kuigi haare on tal veidi
lokaalsem.
Prantsusmaal oli aga Antti Lovag koos Claude Costy ja
Pascal Haüsermanniga esimeste hulgas, kes hakkasid katsetama orgaanilise
arhitektuuriga, mis laenab vorme looduselt ja üritab ise sellesse
sulanduda. Lyonis teeb Lovag teoks oma unelma ja ehitab oma esimese
ümmarguse maja. Ta leidis, et arhitekti esmaseks ülesandeks on
vabaneda nurgelisusest, et vältida neuroose ja vägivalda.
Seitsmekümnendatel jääb tal üks ambitsioonikas mullimaja
Prantsuse Rivieras Port-la-Galère’is pooleli, kuid õnneks
mitte alatiseks. Ta lõpetas maja aastal 1989, kuid juba teisele
omanikule, kelleks sai Pierre Cardin.
Ehitusplatsist
kultuurimälestiseks
Cardin oli aastaid tulutult
Cannes’is maja otsinud, kuid ta ei suutnud taluda
ebaoriginaalsust.
Ta soovis maja, mis oleks ekvivalendiks tema
avangardsele moeloomingule.
Äkki, leidnud maatüki
suurepärase vaatega Vahemerele, selgus, et tegemist on ehitusplatsiga
– arhitekt nimega Lovag oli seal alustanud maja oma töösturist
sõbrale, kes aga peagi siitilmast lahkus. Aga poolik töö
näis põnev, ja Cardin täitus vaimustusega, sest ka tema
jumaldab kumerusi. Ehitis istus talle nagu kinnas kätte.
Sestpeale sai hoone kuulsaks. Nn Palais de Bulles ehk Mullidepalee on
terrakotakarva, et see sulaks paremini ühte Estereli küngastega
lähikonnas. Samal eesmärgil istutati juba ehitamise aegu selle
kestale taimestikku. Ehitis on osalt kui koobas, osalt kui kosmoselaev,
ühtaegu orgaaniline ja maniakaalne. Skeemi täiendavad mitmed
ümarad basseinid. Ka kogu sisustuse valis Cardin ümaravormilise,
voodid, vannid, fantastilised tugitoolid. Muide, saanud (selle töö
eest?) New Yorgis 1989 interjööridisaini preemia, on Cardin edukas
kaubamärk ka interjööri ja mööbli alal. Prantsuse
Kultuuriministeerium on selle hoone ajalooliseks monumendiks kuulutanud.
See ehitis pole erandiks Prantsuse Rivieras. Lähikonda on kerkinud
palju silmatorkavaid kuulsate arhitektide modernse kontseptsiooniga villasid.
Mullikomplekse jõudis Lovag püstitada
nii Cannes’i üliõpilaskampusteks, Nizzasse (“Maison
Bulle”) kui ka Riviera observatooriumile Calerne’is.
Ta
on töötanud nii töösturitega kui poliitikutega, nii
noortega kui ka munkadega, ning isegi arhitektuuri õpetanud – nii
Marseille’s kui ka Pariisis.
Pole vist vaja nimetada, et mees
ise elas ka ühes oma mull-elamutest.
“Pole midagi
südametumat valgetest seintest. Nende keskel on tunne, nagu oleksid
haiglas,” on öelnud Lovag.
Konstruktsioon
Lovag vältis sirgete joonte ja nurkade
“agressiooni”. Klassikaliste fassaadide asemel baseerus tema majade
vorm keral ja silindril.
Nende elluviimiseks tuli mitmeid tehnikaid
kasutada ja uusi leiutada, alates vanast heast kiviraiumisest ja
lõpetades betoonivaluga rakistesse. Vahele mahub näiteks sarrusest
loodud vorm, millele valati betoonkest; kootud kangas, mis pingutati
täispuhutavale pallile või metallkonstruktsioonile; kips ja
kiudbetoon. Vahel pandi vorm kokku detailidest, mis valmistati
võileib-printsiibil soojustatud betoonist. Avade puhul ja avatavate
kupliosade puhul kasutati ka plasti.
Avad
Peasissepääsuks on suur toonitud klaasist kummis monokkel. Teised
välisuksed on klaastahvlitest. Sees on võimalikult vähe uksi,
needki klaasist, veidi kumerad ja muidugi ümarad.
Lovag
arutles akna kolmikfunktsiooni üle – vaade-valgus-ventilatsioon
– ja otsustas need lahutada, valgusava olgu ülal, vaate ja
ventilatsiooni jaoks on avad seintes. Nii on kuppel ülalt avatud, sealt
pääseb sisse päikesevalgus ja -soojus. Viimane salvestub kesk
ruumi seisma jäetud looduslikku kaljusse (väga öko!).
Sinna-tänna on kuplitesse torgitud nn silmi, näiteks voodipeatsis,
laua kohal, valamu juures jne. Kui silm on suur, võis selle paksust
põsest lausa mööbel saada. Suurimat avaust majas nimetas ta
laheks (bay), see on ovaalne, lükandklaasidega ja vaatab üle basseini
merele.
Taglastus
Selle merelise
termini (rigging) all mõistis Lovag maja uut,
ümbermõtestatud sisustust. Mööbel pidi olema mobiilne,
ratastel, paindlik ja lahti-kokku liigutatav. Või siis vastupidi –
täiesti mulli sisepinda integreeritud.
Samalaadseid ideid
tekkis kosmoseajastul teisigi, meenutagem kas või Verner Pantonit (kelle
stiilis lasi Lenny Kravitz omale interjööre kujundada,
põhjustades osalt ehk 70ndtate retrolaine). Pantoni versiooni diivanist
Living Tower (1969) toodab Vitra muuhulgas tänini.
Tollal
mõtestati ümber tavapärased lahendused, milleks oli elada
kandilises karbis ja istuda väiksema, pehmendatud kandilise asja peal.
Kuigi, võib-olla just tänu sellele mässukatsele on kandilisus
sestpeale ainult tugevamaks muutunud. Kas ajutiselt? MK
Formaat on tänapäeval teine
Mullindus on tänaseks päevaks ilmselt läbinud nii efektitsemise ja alternatiivsuse staadiumi kui ka sellele järgnenud eitusestaadiumi.
Praeguseks on sedalaadi orgaanilised vormid taas au sees, kuid sedakorda märksa suuremas mõõtkavas. Seoses arvutiprojekteerimisega ollakse võimelised teostama kaht- ja kolmepidi kumeraid vorme hiiglaslikus formaadis. Sestap on suured kumerhooned vallutamas maailma pealinnu. Suurimad arhitektidest on loonud kummuvaid hiidseenelaadseid vorme.
Üks viimaseid uudiseid: tuleva-aastane Euroopa kultuuripealinn Vilnius korraldas rahvusvahelise, taevakõrguse tasemega konkursi Ermitaaž-Guggenheimi muuseumi hoone projektile. Võistlema olid kutsutud Massimiliano Fuksas, Daniel Libeskind ja Zaha Hadid.
Kodumaist verd arhitekti Fuksase projekti vaated ja lõiked meenutavad hiidämmatossude kogumit, või pigem leidub sääraseid vähemaid moodustisi rannakivide veepiiril, kuid see on äärmiselt öko ja hiilgab kütte-, ventilatsiooni-, logistika- ja ruumijaotuslahendustega.
Libeskindi projekt, kuigi talle omaselt dünaamiline, on siiski eemaldunud tavapärasest (ja väga mitte-orgaanilisest) kolmnurksusest ja tahulisusest, vormid on juba tublisti kaardu kiskunud, hakates lausa meenutama Santiago Calatrava valgeid koorikuid ja luustikke.
Konkursi võitis aga hoopis jõuline leedi, Pritzkeri preemia laureaat, Iraagis sündinud Zaha Hadid, kelle versioon meenutab liivatormidest lihvitud sfinksi ja maandunud kosmoselaeva ristandit, seest aga ilmselt läbi elektronmikroskoobi vaadeldavat luustruktuuri.
Mullindus on tänaseks päevaks ilmselt läbinud nii efektitsemise ja alternatiivsuse staadiumi kui ka sellele järgnenud eitusestaadiumi.
Praeguseks on sedalaadi orgaanilised vormid taas au sees, kuid sedakorda märksa suuremas mõõtkavas. Seoses arvutiprojekteerimisega ollakse võimelised teostama kaht- ja kolmepidi kumeraid vorme hiiglaslikus formaadis. Sestap on suured kumerhooned vallutamas maailma pealinnu. Suurimad arhitektidest on loonud kummuvaid hiidseenelaadseid vorme.
Üks viimaseid uudiseid: tuleva-aastane Euroopa kultuuripealinn Vilnius korraldas rahvusvahelise, taevakõrguse tasemega konkursi Ermitaaž-Guggenheimi muuseumi hoone projektile. Võistlema olid kutsutud Massimiliano Fuksas, Daniel Libeskind ja Zaha Hadid.
Kodumaist verd arhitekti Fuksase projekti vaated ja lõiked meenutavad hiidämmatossude kogumit, või pigem leidub sääraseid vähemaid moodustisi rannakivide veepiiril, kuid see on äärmiselt öko ja hiilgab kütte-, ventilatsiooni-, logistika- ja ruumijaotuslahendustega.
Libeskindi projekt, kuigi talle omaselt dünaamiline, on siiski eemaldunud tavapärasest (ja väga mitte-orgaanilisest) kolmnurksusest ja tahulisusest, vormid on juba tublisti kaardu kiskunud, hakates lausa meenutama Santiago Calatrava valgeid koorikuid ja luustikke.
Konkursi võitis aga hoopis jõuline leedi, Pritzkeri preemia laureaat, Iraagis sündinud Zaha Hadid, kelle versioon meenutab liivatormidest lihvitud sfinksi ja maandunud kosmoselaeva ristandit, seest aga ilmselt läbi elektronmikroskoobi vaadeldavat luustruktuuri.