Mullu hukkus liikluses sama palju inimesi kui 1951.aastal. Kuidas nii?
Loomulikult on esimene reaktsioon, et siis oli ju autosid vähem. Kas ka liiklusõnnetusi ühe sõiduki kohta? Muidugi mitte. Ning teine oluline asi veel.
Maanteeameti peadirektori asetäitja Villu Vane ütles Ekspressile, et toona oli autosid küll kordades vähem, kuid nende turvalisust ei saa tänapäevaste sõidukite omaga võrrelda. „Iga vähegi tõsisem kokkupõrge lõppes surmaga," märkis Vane.
Maanteeameti statistika algab aastast 1945. Siis hukkus liikluses 79 inimest, autosid oli 2740 (mootorsõidukeid oli kokku 3154, kuid käsitleme siin autosid, sest meile Maanteeametist väljastatud statistika mootorsõidukite kohta on lünklik.). Kui jagada autode arv hukkunutega, saame nö x-koefitsiendi 35, mis tähendab, et üks auto 35-st võis osaleda inimese surmas. Mida suurem koefitsient, seda vähem võimalust ühe auto kohta jalakäijale surma tuua. Tunnistame, et see koefitsient on tinglik ja väga kaugeleulatuvaid järeldusi ei maksa teha. Ent mingi pildi saab siiski.
Autode arv hakkab pärast sõda järsult kasvama. 1951. aastal oli autosid 12 511, liikluses hukkunuid 140 ning koefitsient 89.
1966. aastal ületas autode arv 50 000 piiri. Hukkunuid oli 197 ja koefitsient 268.
1974. aastal ületati maagiline piir, autosid oli ligi 110 000. Hukkunuid oli 250 ja koefitsient 439.
1982. aastal ületati järgmine piir, autosid sai ligi 209 000. Hukkunuid 265 ja koefitsient 788.
Eesti iseseisvuse saabumisel purustati järgmine rekord, kuid seekord sai see ka kurb. Kõige mustem oli 1991. aasta, kui autosid oli ligi 350 000, hukkunuid 491 (!!!) ja koefitsient kukkus 706 peale. Ei varem ega hiljem pole nii hullusti asjad Eesti liikluses olnud.
Pärast seda võeti kasutusele olulised ohutust suurendavad meetmed, mis andsid ka tulemust. 1992. aastal kehtestati kõigis linnades kiirusepiirang 50 km/h, turvavöö kandmise nõue ka tagaistmel ja asulavälistel teedel helkuri nõue. 1995. aastal tehti kohustuslikuks päevatuled, 1997. aastal talverehvid. 2001. aastal keelati mobiiltelefoniga roolis rääkimine ja 0,2 promillimäär.
2007. aastal hukkus liikluses 196 inimest, autosid oli 608 356, koefitsient 3104. Rekordkoefitsient oli 2005. aastal - 3483.
Oluline on mainida veel liiklusõnnetuste koguarvu, mille kohta on statistika alates 1970. aastast, kui õnnetusi oli kokku 1959. Kõige vähem oli õnnetusi 1992. aastal - 1167 (NB hukkunuid 287). Viimastel aastatel on õnnetuste koguarv aastas veidi alla 2500. Seega - õnnetuste arv on küll mõnevõrra suurenenud, kuid surmaga lõpeb neist palju vähem.
Mullu oli siis tõesti hea aasta. 133 inimest manalateel. Tõdegem, et Põhjamaadega võrreldes on veel palju arenemisruumi.
Kaastunne kõigile 14 391 (andmetega 1945.a.-1. juuni 2009) Eesti liikluses hukkunule.
Aasta | Liiklusonnetused | Hukkunud | Autod | Mootorsoidukid | x-k |
1945 | 79 | 2740 | 3154 | 35 | |
1946 | 82 | 5267 | 5869 | 64 | |
1947 | 106 | 7017 | 8184 | 66 | |
1948 | 110 | 8388 | 10459 | 76 | |
1949 | 142 | 9476 | 12644 | 67 | |
1950 | 105 | 10581 | 15360 | 101 | |
1951 | 140 | 12511 | 19407 | 89 | |
1952 | 119 | 13444 | 22127 | 113 | |
1953 | 187 | 15399 | 24985 | 82 | |
1954 | 162 | 17714 | 29768 | 109 | |
1955 | 158 | 19903 | 33402 | 126 | |
1956 | 142 | 22283 | 39231 | 157 | |
1957 | 180 | 24985 | 43886 | 139 | |
1958 | 156 | 27333 | 48905 | 175 | |
1959 | 161 | 30453 | 57383 | 189 | |
1960 | 207 | 33363 | 67271 | 161 | |
1961 | 211 | 36673 | 78335 | 174 | |
1962 | 219 | 38932 | 90154 | 178 | |
1963 | 235 | 41464 | 100758 | 176 | |
1964 | 264 | 44952 | 110883 | 170 | |
1965 | 207 | 48656 | 123744 | 235 | |
1966 | 197 | 52871 | 131484 | 268 | |
1967 | 209 | 56956 | 141632 | 273 | |
1968 | 230 | 61406 | 153801 | 267 | |
1969 | 255 | 65756 | 159926 | 258 | |
1970 | 1959 | 252 | 69866 | 168138 | 277 |
1971 | 1940 | 251 | 75018 | 176355 | 299 |
1972 | 1924 | 271 | 82179 | 189827 | 303 |
1973 | 1676 | 249 | 92113 | 204170 | 370 |
1974 | 1736 | 250 | 109625 | 223940 | 439 |
1975 | 1803 | 266 | 122621 | 240035 | 461 |
1976 | 1658 | 264 | 134919 | 249813 | 511 |
1977 | 1697 | 276 | 147558 | 260028 | 535 |
1978 | 1521 | 271 | 160421 | 270897 | 592 |
1979 | 1595 | 204 | 172424 | 283228 | 845 |
1980 | 1655 | 303 | 183945 | 294748 | 607 |
1981 | 1639 | 266 | 197559 | 309569 | 743 |
1982 | 1564 | 265 | 208701 | 322907 | 788 |
1983 | 1559 | 291 | 220216 | 332985 | 757 |
1984 | 1584 | 253 | 233186 | 343623 | 922 |
1985 | 1355 | 191 | 243870 | 353962 | 1277 |
1986 | 1551 | 223 | 255921 | 365091 | 1148 |
1987 | 1590 | 233 | 269200 | 380086 | 1155 |
1988 | 1680 | 268 | 278969 | 393823 | 1041 |
1989 | 1956 | 343 | 296129 | 400350 | 863 |
1990 | 2099 | 436 | 317600 | 422271 | 728 |
1991 | 1965 | 491 | 346771 | 446967 | 706 |
1992 | 1167 | 287 | 366427 | 466399 | 1277 |
1993 | 1317 | 321 | 400200 | 497310 | 1247 |
1994 | 1584 | 364 | 397885 | 1093 | |
1995 | 1644 | 332 | 456052 | 1374 | |
1996 | 1318 | 213 | 484731 | 2276 | |
1997 | 1490 | 279 | 510740 | 1831 | |
1998 | 1613 | 284 | 537877 | 1894 | |
1999 | 1472 | 232 | 545926 | 2353 | |
2000 | 1504 | 204 | 552061 | 2706 | |
2001 | 1888 | 199 | 493349 | 2479 | |
2002 | 2164 | 223 | 486182 | 2180 | |
2003 | 1931 | 164 | 522776 | 3188 | |
2004 | 2244 | 170 | 562199 | 3307 | |
2005 | 2322 | 168 | 585175 | 3483 | |
2006 | 2585 | 204 | 652250 | 3197 | |
2007 | 2434 | 196 | 608356 | 3104 |