30.10.2008, 00:00
Naiste puna sütitab mehi
Teadus on lõpuks kinnitanud seda, mida paljud naised arvatavasti juba ammu vaistlikult teadsid: kui tahad mehi võrgutada, pane selga midagi punast.
USA Rochesteri ülikooli teadlaste äsja valminud uurimistöö
põhjal võib väita, et punane värv aitab meestes
tõesti armulõõma sütitada. Samas ei saa mehed ise
aru, et see värv neile sel moel mõjub.
Uurimuse
põhiautor, psühholoogiaprofessor Andrew Elliot kinnitab, et koos
kolleeg Daniela Niestaga tehtud töö annab esimest korda empiirilist
tuge äratundmisele, mis paljudes maailma kultuurides juba sadu ja
tuhandeid aastaid on püsinud – punane on kire ja armastuse
värv.
Tõepoolest, juba iidsetes rituaalides maaliti
keha punase ookriga, armastuse ostu-müügi alasid iseloomustavad
punased laternad ja tulipunasest lilleõiest loetakse välja
romantilisi tundeid.
Ellioti arvates võib nähtust
seletada kahel moel. Esiteks võib seos armastuse ja punase värvi
vahel olla puhtalt kultuurilist päritolu: punased
sõbrapäevasüdamed, punane ihupesu ja tuhanded muud pisikesed
punased kultuurinähtused on meeste peas ajapikku kinnistanud seose selle
värvitooni ja armutundmuste vahel. Teisest küljest võivad
fenomeni juured ulatuda juba kaugele loomariiki. Eks isased ahvidki tunne
suuremat tõmmet just nende emaste poole, kelle taguots paistab
kõige punasem (ja punaseks läheb see kehaosa suurenenud
verevarustuse tõttu viljakuse kõrgajal).
Ellioti ja
Niesta katsetes näidati meestele naiste fotosid ning paluti
üheksapallisel skaalal hinnata modellide naiselikku veetlevust ja
seksuaalset kütkestavust. Selgus, et kui naisel oli pildil seljas midagi
punast, suurendas see meeste silmis tema veetlevust keskmiselt 1,2 punkti ning
kütkestavust lausa 1,5 punkti.
Naiste pluuse
värviti piltidel digitaalselt ja selleks, et tagada just nimelt eri
toonide võrreldavust, jäeti eri värvuste küllastusaste ja
heledus alati ühesuguseks.
Aga tegelikult ei pidanud puna
otseselt naise keha küljes olemagi – ka siis, kui pilti
ümbritses vaid punane raam, paistis naine ahvatlevam ja kutsuvam kui mis
tahes muud värvi raamis.
Põneval kombel ei pidanud
naissoost katseisikud oma punasesse rüütatud suguõdesid muud
tooni rõivaid kandnutest kenamaks. Ning ei naised ega ka mehed tajunud
punast kandvaid naisterahvaid teistest arukamate või iseloomult
meeldivamatena. Järelikult, väidab Elliot, seostub punane ikkagi
väga kindlapiiriliselt just sugudevahelise tõmbega.
Edaspidi kavatsebki Elliot uurida, kas ka naisi võiksid paeluda rohkem
need mehed, kelle riietuses leidub midagi punast. Esialgsed tulemused
näitavad, et nii see ehk tõepoolest ongi.
Naiste puhul
looks aga seose mõnevõrra teistsugune mehhanism kui meestel.
“Naisi tõmbab rohkem dominantsete ja kõrgema staatusega
meeste poole,” selgitab Elliot. “Looduses märgibki isaslooma
dominantsust sageli just punane värvus. Nii et võib-olla tajuvad ka
naised siis mõnd punast aksessuaari kandvat meest dominantsemana ja
seetõttu ka huvipakkuvamana.”
Et aga värvide
psühholoogiline mõju sõltub tugevalt
kontekstist, näitavad teadlaste, sealhulgas ka Ellioti enda varasemad
uuringud. Tuleb nimelt välja, et konkurentsitihedates olukordades, nagu
kirjalike eksamite sooritamisel või spordivõistlustel, kahandab
punase nägemine tulemuste kvaliteeti.