06.06.2008, 00:00
Õpetajad ja lapsed kardavad kurja tüdrukut
Üheksa-aastase terroristi eest otsisid klassikaaslaste lapsevanemad kaitset isegi õiguskantslerilt, kuid abi ei pakutud sealtki.
Kõlab tunnikell. Anna on klassis, ta lükkab ukse lahti ja
hõikab: “Kõik sisse!”
Susanna ütleb
talle: “Mis sa õiendad!” Teiste algklassi laste seast
paistab Susanna silma ebatavaliselt suure kasvuga ja on seepärast ka
teistest tugevam. Tüdruk haarab ukselingist ning nõuab, et Anna
laseks teiselt poolt lingi lahti. Anna laseb lingi lahti ja seepeale
lükkab Susanna uksele hoo sisse ilmselge plaaniga Annale pihta saada.
Olukorda jälginud Markus pistab jala vahele ja ukse hoog
raugeb Annat tabamata. Susanna raevub ja rebib Annat juustest, nii et sel pea
rapub. Tüdruk puhkeb nutma.
Markus püüab
jälle sekkuda ja Susanna kargab hoopis poisile kõri kallale
ning kägistab teda.
Jõuga surub ta Markuse
kõrisõlmele. Õnneks õpetaja tuleb tundi andma ning
astub vahele.
Hiljem, klassis tõmbab Susanna
kättemaksuks Markuse õpikud laualt maha.
Üheksa-aastast Susannat kardavad koolis kõik. Tema viha on
ootamatu ja vägivald põhjendamatu. Tüdruk käitub koolis
nagu maadleja wrestling’u-areenil.
Üks lapsevanem
räägib, et olukord on enam kui tobe. Susanna käib
tunni ajal mööda klassi ja kirjutab oma suva järgi märkeid
kaasõpilaste vihikutesse. Ühe kontrolltöö ajal viskas ta
end põrandale pikali, sest millegipärast ei tahtnud seda
tööd teha. Ta roomab mööda lauaaluseid ja kallab
kaasõpilaste kotte tühjaks.
Kaasõpilasi on
õpetatud agressiivse lapsega “õigesti ümber
käima”. Teda ei tohi ärritada, narrida, tuleb
püüda olla sõbralik. “Tulemused on paraku
kasinad,” tunnistab kooli direktor.
Klassijuhataja ütleb,
et kui Susanna on ärritunud, ei ole võimalik temaga
rääkida ega teda mõjutada. “Õpetaja
lähenedes hakkab ta röökima, muutub veel vihasemaks või
hakkab oma käitumises süüdistama teisi lapsi.”
Susanna klassikaaslaste vanemad on ülimalt murelikud. Kas nende
lapsed peavad vahetama kooli, sest ilmselgete käitumishäiretega
õpilane terroriseerib kõiki? Vanemad on kirjutanud avaldusi
üheteistkümnesse(!) instantsi alates kohalikust omavalitsusest
ja riigiametitest-ministeeriumidest ning lõpetades
õiguskantsleriga.
Pinginaabriks turvamees
Et Susanna segas õppetööd, keeldus
klassijuhataja teda möödunud aastal tundi
laskmast: õpetaja seadis tingimuseks, et läheb kas tema
või Susanna.
Seepeale võttis kool tööle
abiõpetaja, kes viibib tüdrukuga koos, hoiab tunnis korda ega lase
tekkida füüsilise konflikti olukordi. See tähendab, et
tüdrukule palgati kooli kulul isiklik “turvamees”. Teiste
laste turvalisuse huvides.
Kord aprillis jäi
turvamees-abiõpetaja haigeks ning Susanna terveks päevaks
valveta.
Vahetunnis jookseb Helen eest ära ja Susanna ajab teda
taga. See pole mäng – Helen kardab Susannat.
Elisabeth püüab vahele astuda ja hõikab Susannale:
“Ära aja teda taga, ta ei taha mängida.” Mispeale Susanna
jookseb sekkuja hooga vastu seina. Kokkupõrkest saab too
peapõrutuse ja sinika silma alla.
Lapsed pagevad WCsse varju
ja Susanna ei lase neid sealt välja. Õnneks sekkub üks
õpetaja.
Susanna jookseb klassi ja käigu pealt tõmbab
kahe rea laudadelt kõik raamatud maha. Lööb kinni kla
veri kaane, kus Anna just mängib – see saab kiiruga
näpud kukkuva kaane alt välja.
Klassijuhataja kutsub
lapsevanemad kooli. Kogunetakse direktori kabinetti.
Kool ei
leia lahendust
Elisabethi isa jõuab kiiresti
kohale. Tema laps väriseb vapustusest. Nad lähevad hiljem kiirabisse,
kus selgub, et Elisabethil on on peapõrutus. Isa nõuab
politsei väljakutsumist.
Kohale tulnud nooruke politseinik
mainib: “Õhtuti käime neil kodus, päeval
koolis.”
Täiskasvanud pinnivad Susannalt, miks ta nii
käitus. Tüdruk vaikib jonnakalt. Ütleb, et tahab
ema, aga siis pomiseb, et “teised räägivad mind
taga”.
Sedasama fraasi on Susanna kasutanud ka kord
varem, kui ta jooksis tänaval klassikaastele järele ning
nõudis: “Kas te räägite mind taga?” Tüdrukud
olid jahmunud. Susanna haaras ühel neist mütsi peast, viskas maha ja
hakkas ohvrile rusikatega rindu taguma. Juhuslik mööduja sekkus.
Ta võttis mõne päeva pärast ühendust ka
kooliga.
Päevast, mil Susanna abiõpetaja haigestus
ja Elisabeth sai peapõrutuse, ei jäeta Susannat enam
üksi. Kui abiõpetaja peaks haigeks jääma, valvab
Susannat keegi teine. Klassi laste vanemad on juhtunust šokis, kool
vabandab lapsevanemate ees. Aga probleemile lahendust kooli juhtkond pakkuda ei
oska. “Kaasõpilased kardavad kooli tulla ja on kaotanud
turvatunde ühe probleemse lapse ootamatutest rünnakutest ja tujudest.
Siit läheb piir,” ütleb kooli direktor.
Laps kui kodu peegel
Susanna klassikaaslaste
vanematel on kõrini, et nende lapsed osalevad sotsiaalses
eksperimendis, mis on ohtlik laste füüsilisele ja vaimsele
tervisele.
Ema ja last ei taha ametnikud lahutada, sest laps on
toidetud, tal on puhtad riided seljas ja soe tuba olemas. Nad tunnistavad, et
emal ja tütrel, meeletud nagu nad on, on siiski omavahel tihe side.
Susanna oli kohalik täht juba lasteaias. Mängukaaslaste
vanemad olid mures ja teemaga olid kursis asjasse puutuvad ametnikud. Ometi
lootsid nii ametnikud, õpetajad kui ka klassikaaslaste
vanemad, et koolis laheneb olukord iseenesest. Ei ole lahenenud.
Susanna emaga rääkimisest pole kasu. Tema meelest kiusatakse
taga nii teda kui ka tema last. Kord oli kool isegi sunnitud
emale politsei kutsuma, sest ema hakkas õppealajuhatajat
kätega klohmima. Susanna peale karjub ema aga iga väiksemagi
üleastumise pärast. Õpetajad arvavad, et sellest ka
tüdruku ettekujutus, et ta peab rääkima karjudes.
Kui Susanna ema mõistaks, et lapsel on abi vaja, siis aitajaid leiaks.
Kuigi see hull lugu on hoidnud lapsi ja õpetajaid pinges
mitu aastat, arvavad klassijuhataja ja direktor, et tüdruk on ise ohver.
Ta on küll agressiivne, kuid ilmselt mitte ise selles süüdi.
Koolil on kujunenud veendumus, et laps vajab erikohtlemist. Ta vajab
keskkonnamuutust eelkõige kodust, teatud perioodil kaitset oma pere ja
isegi oma ema eest. Kindlasti peaks ta õppima erivajadustega lastele
mõeldud koolis väikeses kollektiivis.
Põhjused võivad olla nii keskkonnas kui ka
psüühikas
Mida saavad teha kool ja
klassikaaslased olukorras, kus klassis on käitumishäirega
õpilane? Selgub, et vähe. Õigupoolest eriti mitte midagi.
Esiteks: alla 14aastast last ei saa kriminaalkorras karistada,
ükskõik mida ta ka oleks teinud. Kuigi klassikaaslaste
vanemate silmis on Susanna teod kri
minaalse maiguga, saab Susannat karistuseks vaid hoiatada.
Sundida lapsevanemat kooli vahetama on võimatu. Ja mille poolest oleks
teine tavakool parem? See laps vajab eriabi, kuid seda ei saa peale sundida.
Ema teatab, et tema laps ei lähe sellest koolist kuhugi. Tegelikult pole
Eestis sellist kohtagi, kus Susanna-sugustele lastele abi anda.
“Tavakool talle meie hinnangul ei sobi, sest lapse seni elatud elu
jooksul ei ole ta ühiskonnas normaalseks peetavate käitumisnormidega
harjunud,” ütleb direktor.
Koolile (ja klassikaaslastele)
peaksid appi tulema kohaliku omavalitsuse tugistruktuurid – lastekaitse,
sotsiaalhoolekanne. Kõik võimalikud asutused on tõepoolest
olnud kaasatud, kuid tulemusteta. “Kriitilistel aegadel
olime üksi,” ütleb kooli direktor.
“Sotsiaalhoolekandel on standardteenused, mida nad pakuvad. Aga see
siin pole standard ja nad on abitud,” arvab üks lapsevanem.
On toimunud palju koosolekuid, nõupidamisi, komisjone, mis kõik
on andnud sarnaseid juhiseid: mõjutada, vestelda, suunata,
püüda lahendada.
“Mul oli pärast iga
koosolekut tunne, et ametnikel oli hea meel koosistumise lõppemise
üle,” ütleb kooli direktor. Lahendusi aga ei leita.
“Vaadatakse koolile otsa ja loodetakse, et ehk saame ka seekord
hakkama.”
Kohaliku omavalitsuse haridusamet kirjutab:
“Me oleme pakkunud kõiki haridusvaldkonnast tulenevaid meetmeid.
Lapsel on koolis oma tugiisik.”
Kaks korda on Susanna
tänavu kevadel koos emaga osalenud alaealiste asjade komisjoni istungil,
kus neid on suunatud vestlusele spetsialistiga. Aga – alaealiste asjade
komisjoni otsused on soovitusliku iseloomuga. Täitmata jätmise eest
ei ole karistust.
Asi on nii kaugel, et haridusametnikud pakuvad
psühholoogide meeskondade töö käivitamist Susanna ja tema
ema sotsiaalseks rehabilitatsiooniks, samuti tervele klassile,
õpetajatele ja lapsevanematele. “Loodame, et see meede osutub
tulemuslikumaks kui kõik eelnevad.”
Sotsiaalametnike
hinnangul ei tohi Susannat ühiskonnast eraldada, sest hiljem teda inimeste
sekka tagasi tuua on veelgi raskem.
Ainult et Susanna kohandamine
ühiskonnaga käib klassikaaslaste arvelt.
Kõigi osaliste
nimed muudetud.
Hüperaktiivsed lapsed vajavad erikohtlemist
Piret Visnapuu, lastepsühhiaater
Susanna-sarnaste laste teema on meie, psühhiaatrite jaoks olnud pikka aega lahendamata probleem.
Meie diagnoosime lapsel häire, aga mis saab pärast seda? Nad vajavad eriõpet.
Koolisüsteem on seadustes küll hoolikalt lahti kirjutatud ja meil on olemas lahendused pimedate, kurtide, füüsilise või vaimse puudega laste õpetamiseks.
Hüperaktiivsetel lastel ja autistidel on intellektiga kõik korras, aga nad ei suuda tavalises koolis õppida.
Selliseid lapsi on Eestis piisavalt palju, et saaks klassirühmi moodustada. Neid ei peagi ühes rühmas palju olema. Mõned neist suudavad vaid kolmekesi koos õppida, kui on juba neli, siis tähelepanu hajub.
Et hüperaktiivsed lapsed ei sobi tavaklassi, siis satub neid igale poole – sageli vaimupuudega laste kooli. Aga nad ei sobi sinna. Vaimupuudega lapsed õpivad kümnekesi koos, on rahulikud ja aeglased. Hüperaktiivne aga segab neid. Nad vajaksid oma klassitüübi ja erilise õppeprogrammi väljatöötamist.
Susanna moodi laps, kes on nii hüperaktiivne kui ka agressiivne, vajaks ilmselt ravikooli või ravikodu, kus ta õpiks inimestega koos olemise viise. See on väga vaevaline tee. Ta vajab aega maha rahunemiseks ja kohanemiseks.
Piret Visnapuu, lastepsühhiaater
Susanna-sarnaste laste teema on meie, psühhiaatrite jaoks olnud pikka aega lahendamata probleem.
Meie diagnoosime lapsel häire, aga mis saab pärast seda? Nad vajavad eriõpet.
Koolisüsteem on seadustes küll hoolikalt lahti kirjutatud ja meil on olemas lahendused pimedate, kurtide, füüsilise või vaimse puudega laste õpetamiseks.
Hüperaktiivsetel lastel ja autistidel on intellektiga kõik korras, aga nad ei suuda tavalises koolis õppida.
Selliseid lapsi on Eestis piisavalt palju, et saaks klassirühmi moodustada. Neid ei peagi ühes rühmas palju olema. Mõned neist suudavad vaid kolmekesi koos õppida, kui on juba neli, siis tähelepanu hajub.
Et hüperaktiivsed lapsed ei sobi tavaklassi, siis satub neid igale poole – sageli vaimupuudega laste kooli. Aga nad ei sobi sinna. Vaimupuudega lapsed õpivad kümnekesi koos, on rahulikud ja aeglased. Hüperaktiivne aga segab neid. Nad vajaksid oma klassitüübi ja erilise õppeprogrammi väljatöötamist.
Susanna moodi laps, kes on nii hüperaktiivne kui ka agressiivne, vajaks ilmselt ravikooli või ravikodu, kus ta õpiks inimestega koos olemise viise. See on väga vaevaline tee. Ta vajab aega maha rahunemiseks ja kohanemiseks.