16.01.2009, 00:00
Pärdil suurepärane ettekanne Los Angeleses
10. ja 11. jaanuaril toimus Los Angeleses Walt Disney kontserdimajas Arvo
Pärdi 4. sümfoonia maailma esiettekanne, tellijaks Los Angelse
Filharmoonia Ühing. Keelpilliorkestrile, harfile, timpanitele ja
löökpillidele kirjutatud ning Venemaal Siberis vangis istuvale
Mihhail Hodorkovskile pühendatud sümfoonia esitasid Los Angelese
filharmoonikud Esa-Pekka Saloneni dirigeerimisel. Ettekandeil osales ka
autor.
Kontserte spetsiaalselt Viinist kuulma lennanud Eric
Marinitsch, Universal Edition Wien’i avalike suhete juht ja Pärdi
kirjastusagent, oli esmaspäeval nõus lahkelt telefonitsi jagama
esimesi kontserdimuljeid.
Kuidas te iseloomustaksite
Pärdi uut sümfooniat?
Väga emotsionaalse ja
ilusa tööna. Ta algab väga aeglaselt ja meloodiliselt, hakkab
kujunema rütmiline kood, siis lisanduvad keelpillide sekka harf ja
timpanid, areng muutub väga jõuliseks, lausa uskumatult
dünaamiliseks. Teose keskmine osa väljendab puhtalt inimlikke
tundeid.
Ütleksin, et sümfoonial on Pärdi
tüüpiline kvaliteet, ta on filosoofiline, meditatiivne ja
üldinimlikke tundeid puudutav.
Pärt on ka varem
oma loominguga tagakiusatud venelasi toetanud, näiteks pühendas ta
2007. aastal oma teoste esitused mõrvatud Anna Politkovskaja
mälestusele.
Jah, see on tema õilis moraalne
seisukoht toimunu suhtes.
Paari aasta eest lindistas
Esa-Pekka Salonen suurepäraselt Pärdi “Credo”. Kuidas te
Saloneni dirigenditööd hindaksite, kas ta tabas sümfoonia
mõtet?
See oli minu teada ka Arvo Pärdile suur
ja ülimalt meeldiv üllatus, et Salonen nii hästi, nii
süvenenult oli tema sümfoonia ettekandmisega töötanud,
arvukalt proove teinud. Ta juhatas teost väga hästi! Orkester oli
lihtsalt sensatsiooniliselt hästi ette valmistatud.
Milline 37 minutit kestev sümfonia vormiliselt on?
Tal on kolm osa nagu klassikalisel sonaadil. Pärt lähtub
mõningal määral, vormiliselt, traditsioonidest, kuid igal
sümfooniaosal on oma karakter.
Publik võttis
teose vastu...
... lummatult. Mõlemal õhtul
oli 2000 istekohaga saal muuseas välja müüdud. Nii publik kui
muusikud olid muusikast pisarateni liigutatud, uskuge, nägin paljudel
orkestrantidel silmis pisaraid! Teise kontserdi publiku vaimustus oli veelgi
suurem ja aplaus seda võimsam. Pärast jagas Pärt terve tunni
fuajees autogramme.