Pronksiöö must stsenaarium
Vene riigitelevisiooni uudistesaade “Vesti” hirmutas 27. aprilli hommikul inimesi Eestis kaitseväe tänavale toomisega. Pärnust pidi liikuma Tallinna poole autokolonn sõdureid, kõigil püssid lahingpadrunitega laetud.
See oli propagandistlik vale.
Samas on kaitseväe tegelik roll aprillimässu ajal jäänud saladuseks.
Eesti Ekspress heidab armee tegutsemisele valgust, lähtudes ainsast
selle kohta koostatud avalikust dokumendist. Selleks on Andrus Ansipi valitsuse
20. septembri korraldus nr 418 “Raha eraldamine”.
Selle
otsusega andis valitsus kaitseministeeriumile ja kaitseväele
reservist üle 32 miljoni krooni erakorraliste kulude katteks.
Salapärased kulud tekkisid seoses “puhkenud massiliste avaliku
korra rikkumiste ohjeldamisega” tänavu 27. aprillist kuni 11. maini.
Kaitseväe poolt rahandusministeeriumile esitatud
kuludokumendid on salastatud aastani 2012. Kuid kulude koondtabel on avalik ja
see sisaldab väga huvitavat infot.
32 miljonist
kroonist läks 13 miljonit krooni otse kaitseväele. 2,5 miljonit
aga Kaitseliidule (see ei sisalda tasu abipolitseinikele, kellena osales
rahutuste mahasurumisel ligi poolteist tuhat kaitseliitlast).
Valitsuse korralduse seletuskiri nendib: “Kaitseväge ja
kaitseliidu üksusi kaasati julgestus- ja korrakaitseoperatsioonidel seoses
täiendavate turvameetmete rakendamisega siseriikliku korra
tagamisel.”
Mida see tegelikult tähendab? Mida tegid
Eesti sõjaväelased ärevail päevil kahe nädala
jooksul? Mida nad ei teinud, aga milleks siiski valmis olid?
Tunnimehed kartsid provokatsioone
Kaitseministeeriumi eelarvebüroo nõuniku Benita Bankieri 15.
augusti koostatud kulutabelist selguvad järgmised faktid.
1)
Kaitseväel olid kolmes väeosas valmisolekumeeskonnad: Tallinnas
sidepataljonis, Jõhvis Viru jalaväepataljonis ja Paldiskis
Rahuoperatsioonide keskuses. Kõigis nendes piirkondades elab palju
venelasi. See võis anda alust karta rahvustevahelisi
kokkupõrkeid.
Millega need
“valmisolekumeeskonnad” sõjaväeosades tegelesid?
Küsisime seda kaitseväe juhatajalt kindralmajor Ants
Laaneotsalt.
Kindral vastas, et valmisolekumeeskonnad on
reservrühmad, kes ootamatutel juhtumitel suunduvad
otse hädaolukorda lahendama. Selline häda võib olla
kas või tulekahju.
Laaneots: “Tallinnas küll
ei pandud seekord kusagil tuld otsa. Pariisi või Taani rahutustes oleme
seda näinud. See oleks võinud olla ka televisioonist
nähtu pime jäljendamine.”
2) Rohkem kui kümnes
väeosas ja üksuses tegid ohvitserid ja teenistujad kahe nädala
jooksul ületunde. Selle eest maksis valitsus neile tagantjärele
üle 5,2 miljoni krooni.
Kuna kaitseväes on veidi alla
3000 töötaja, siis oleks iga mees saanud võrdsel
jagamisel kätte umbes paar tuhat krooni. Seda kahe nädala peale.
Tegelikult käisid mehed väeosades vahetustega valves.
Kulutabelist selgub, et ületunde tegid peaaegu kõik Eesti
väeosad. Mitte üksi maaväelased, vaid ka mereväe ja
õhuväe staabid, õhuseiredivisjon ning
logistikakeskus.
3) Luurepataljon täitis 600 000 krooni eest
riigisaladusega seotud ülesandeid. Kindralmajor Laaneots ütleb, et
sõjaväeluurajad aitasid kaitsepolitseid. Täpsemalt ta sellest
ei räägi.
4) Operatiivside jaoks reserveeriti sidekanalid.
Laaneots: “Olime valmis juhuks, kui mõni sidekanal pe
aks üles ütlema.”
5) Ajateenijatele
kehtestati linnalubade keeld. Laaneots: “Tuli vältida, et
mõni sõdur satuks linna peal mingitesse sekeldustesse.”
Sõdurpoistes tekitas linnalubadest ilmajäämine mõningat
nurinat.
6) Väeosadesse ja relvaladude juurde pandi välja
tugevdatud vahtkonnad.
Kui tavaliselt võib tunnimees liikuda
üksi ja valvata näiteks kogu väeosa territooriumi, siis
pronksiöö järel jagati suuremad alad väiksemaks ja neil
võis näha liikumas topeltpatrulle.
Relvastatud
vahtkonnal on seaduslik õigus sissetungi korral tuli avada, juhul kui
nende korraldustele ei alluta.
Kaitseminister Jaak Aaviksoo
ütleb Ekspressile, et samas pidid sõjaväelased arvestama
ohte, mida võinuks kaasa tuua relva kergekäeline kasutamine.
“Oli risk, et keegi ronib näiteks üle garnisoni aia,
toimub provokatsioon, mida on võimalik meedias müüa,”
ütleb Aaviksoo. “Oli selge, et tuleb anda adekvaatne vastus,
aga võimalikult pehme, ning mitte anda võimalust
väärtõlgendusteks.”
Tõepoolest, uudis
sellest, et kaitsevägi on mõne meeleavaldaja segastel
asjaoludel maha lasknud, võinuks põhjustada uusi rahutusi.
Tegelikkuses kaitseväelastel relva kasutada ei tulnud.
Riigis lõppes okastraat
7) Kindralmajor Laaneots andis käsu sõjaväeosade ja
relvaladude kindlustamiseks: “Meil oli piirdeaedade probleem.
Mõnes kohas ei olnud üldse mingit aeda.”
Lahendus
oli vana tuntud okastraat. Kuid selgus, et seda ei jätku. Laaneotsa
sõnul otsiti traati taga üle kogu riigi.
Armee kasutas
ära kogu ladudes oleva sõjalise otstarbega okastraadi varud.
Okastraadiga varustab kaitseväge muide Eesti vanglatööstus,
suutes seda toota mõnikümmend meetrit päevas.
Kuna okastraati polnud enam kusagilt võtta, üüris
kaitsevägi ehitusfirmadelt teisaldatavaid aedu ja ostis prožektoreid.
Okastraadiga tugevdati näiteks Tallinnas asuva kaitsejõudude
peastaabi ja üksik-sidepataljoni territooriumi kaitset, samuti
Jõhvis asuvat Viru üksik-jalaväepataljoni.
Tõkete rajamist juhendas eestlasest ohvitser, kes tegeles hiljuti
sellega USA vägede juures Iraagis. Seega kasutas kaitsevägi
värskeimat oskusteavet reaalsest sõjapiirkonnast.
Nüüdseks on mitmetes väeosades piiretel okastraat maha
võetud. “Igalt poolt ei ole julgenud
ära
võtta,” sõnab Laaneots. “Parem karta kui
kahetseda.”
8) Aprillisündmused tulid ootamatult ka
sõjaväepolitseile, kellele tuli kiiresti laenutada erivarustust
Rootsist ja Saksamaalt.
Saabus 1200 komplekti kilpe, kiivreid,
nuiasid ja muud seesugust. Kohe pärast varustuse
kohalejõudmist laenas kaitseväegi osa varustusest politseile
välja.
9) Kuludokumendist selgub, et sõjaväeosad
ostsid kokku vahtkustuteid. Kaitseminister
Aaviksoo sõnul oli
see ülemate endi idee.
Vahtkustuteid ei
varutud üksnes võimalike süütamiste kustutamiseks.
Kui vahujuga inimesele näkku suunata, saab sellega kallaletungija
põgenema sundida. Vahtkustutid olid mai alguses käepärast
ka Riigikogu hoones Toompeal, mida valvasid öösel
kaitseliitlased.
10) Kõige ohtlikum olukord seoses
erivarustuse puudumisega tekkis Ida-Virumaal. Jõhvis olid
kaitseliitlased valmis mä
ratsejaid ohjeldama, aga neile ei olnud mitte kui midagi kätte
anda.
Kindralmajor Laaneots kinnitas Ekspressi infot, et leidus
kohalik nupumees, kes tuli mõttele teha improviseeritud kumminuiad.
Selleks võeti sobiv kummivoolik ja lõigati see parajateks
juppideks. Nende abil kaitseliitlased Jõhvis vandaalitsemisele piiri
panidki.
Sellest hoolimata liiguvad jutud, et kaitseliitlased
pruukinud Jõhvis labidaid. Laaneots lükkab selle väite
otsustavalt ümber: “Kas kujutate ette seda pilti, kui keegi oleks
saanud labidaga!”
11) Kaitseminister
Aaviksoo küsis valitsuselt raha ka kriisiperioodil ostetud
Pampersi beebisalvrätikute, roosade lateksist majapidamissõrmikute
ja kaanega Tontarelli prügikastide eest.
See ei
meeldinud rahandusminister Ivari Padarile, kes väitis, et tegu
polnud õigustatud kuludega.
Kas
venelastest ajateenijad jäävad lojaalseks?
Nii väeosade kui ka relvaladude tunnimehed jälgisid hoolega
objektide lähedusse ilmunud inimesi. Võimaliku spionaaži või
diversiooniakti ärahoidmiseks pidasid kaitseväelased mõned
isikud kinni.
Näiteks Lõuna-Eestis liikus ühe
relvalao lähedal ringi keegi Taani kodanik. Kontrollimisel äratas
tähelepanu, et tema passis oli mitu Vene viisat.
Pealekauba oli
taanlasel kaasas kaart, kuhu oli märgitud kõnealune relvaladu kui
endine Nõukogude armee tuumarakettide baas.
Ladu
valvanud kaitseliitlased andsid taanlase edasiseks uurimiseks üle
kaitsepolitseile, kust ta lasti peagi vabaks.
Kaitsepolitsei
pressiesindaja Irina Miksoni teatel ei tuvastatud taanlase tegevuses
spionaaži ega muid kuriteo tunnuseid: “Seega ei olnud põhjust
süüteomenetluse alustamiseks.”
Kindralmajor Laaneots
nimetab taanlast maailmaränduriks. “Selliseid fanatte,
asjaarmastajaid leidub aeg-ajalt ikka.”
Umbkaudu 15
protsenti kaitseväe ajateenijatest on venekeelsed. Kaitseväe
juhtkond muretses tõsiselt, et nendega ei tekiks mingeid jamasid.
Selleks pidasid otsesed ülemused väosades poliitvestlusi.
“Meil oli ärevus ja hirm, et kuidas nad käituvad,”
ütleb kindralmajor Laaneots. Ta lisab, et tegelikkuses mingeid probleeme
venelastest ajateenijatega ei tekkinud ja vestlusi korraldati ka eesti
poistega. “Neid kõiki oli ju vaja informeerida sellest, mis
toimub.”
Kaitseväe juhataja ega kaitseminister pole oma
sõnul midagi kuulnud ringiliikuvast legendist, kuidas
pronkssõduri kuju toimetamisel Tallinna kaitseväe kalmistule
kõõlunud mõned nurga taga asuva sidepataljoni ajateenijad
piirdeaial ning hüüdnud mitte kõige riigisõbralikumaid
loosungeid.
Kõige hullemad kartused
Kui kaugel oli Eesti 26.–27. aprillil sellest, et
olukord läinuks täiesti käest, oleks tulnud rakendada
erakorralist seisukorda ja sõjavägi tänavale tuua?
Siseminister Jüri Pihli sõnul oli korra tagamine
pronksiööl politsei ülesanne: “Valitsuse
kriisistaabis ei arutatud kaitseväe kaasamist. Kõige raskem
hetk oli esimesel ööl. Kuid ka siis olid meil politseinikud reservis
olemas.”
Siiski hoidsid lääneriikide diplomaadid
hinge kinni, mõistatades, kas valitsus suudab saada korra
majja politsei jõududega. Ühe Euroopa Liidu riigi suursaadik on
Ekspressile maininud, et kaitseväe kasutamine oleks andnud Eesti
mainele maailmas ränga hoobi.
Muide, Gruusia president
Mihhail Saakašvili tõi seal hiljuti kehtestatud
erakorralist seisukorda põhjendades just võrdluse Eesti
aprillisündmustega. Saakašvili otsus leidis
lääneriikides üldist taunimist.
Eestis oleks
kõigepealt Riigikogu pidanud välja kuulutama erakorralise
seisukorra. Alles siis oleks president Toomas Hendrik Ilves saanud anda
loa kasutada kaitseväge ja Kaitseliitu rahutuste mahasurumisel.
Peaminister Ansipist oleks saanud erakorralise seisukorra juht ja
siseminister Pihlist sisekaitseülem. Erakorralise seisukorra
kehtestamisega oleks valitsus saanud ülisuured volitused, sealhulgas
õiguse:
- kehtestada politseitund (keeld viibida
tänavatel ilma selleks eraldi väljaantava
läbipääsuloata),
- keelata streikide korraldamine,
- peatada raadio- ja telesaadete edastamine ning
ajakirjandusväljaannete väljaandmine,
- kehtestada
piirangud transpordivahendite liikumisele.
Olgem ausad, ilma
Kaitseliiduta oleks politseil käinud aprillikriisi nii kiire
lahendamine üle jõu. Seejuures hiilisid
otsustajad osavalt kõrvale erakorralise seisukorra seadusest.
Aprillimässu ajal ametlikult Kaitseliitu ei kasutatudki.
Politseil aitasid korda hoida kaitseliitlased, kes olid paberite järgi
vormistatud “abipolitseinikeks”. Juriidiliselt oli kõik
korrektne.
Ka Aaviksoo ütleb, et ühelgi ametlikul
koosolekul kaitseväe kasutamisest juttu ei olnud. Kuid
loomulikult oli neil tundidel ka muid kõnelusi peale nende, mida
protokolliti. Näiteks vestlesid kaitseväe juhataja ning minister
korduvalt omavahel. Laaneots ütleb, et salastatud infot ei ole tal
õigust kommenteerida.
Eesti kaitseväel on ametlikult
neli valmisolekuseisundit: alaline valmisolek, kõrgendatud valmisolek,
tõrjevalmisolek ja täielik valmisolek. Pronksiöö ajal
säilitas kaitsevägi rahuajale omase “alalise
valmisoleku”.
Laaneotsa 15 aasta tagune hoiatus
Kindralmajor Laaneots nägi võimalikke
rahutusi ette juba 15 aastat tagasi. Eesti Ekspressi käsutuses on
koopiad tema poolt 1992. aastal välja antud kaitsejõudude peastaabi
ülema direktiividest RK-1 ja RK-2.
Tollal ametisaladuseks
tunnistatud, praeguseks juurdepääsepiirangu
minetanud dokumentides käsib Laaneots kaitseliidul valmistuda
“tänapäeva Vabadussõjaks”.
Kaitseliidu
ülesanneteks eriolukorras olid muuhulgas:
- ühiskondliku
korra tagamine koos politseiga,
- võitlus vaenlase
luure- ja diversioonigruppide ning relvastatud jõukudega.
Umbes samast ajast pärineb veel üks dokument – “Eesti
Vabariigi rahvusliku julgeoleku kontseptsiooni alused”. Selles kirjutab
Laaneots president Boriss Jeltsini Venemaa kohta avameelselt:
“Me ei saa sugugi välistada demokraatliku
valitsuse langemist meie võimsa idanaabri juures ja impeeriumimeelsete
jõudude riigitüüri juurde naasmist.”
“See aga tähendaks surmaohtu meie iseseisvusele. Teisest
küljest on ajaloost selgelt näha, et Eesti on olnud iseseisev ainult
siis, kui Venemaa on olnud nõrk.”
“Ilmselt
on täna täiesti seaduspärane prognoosida, et ka tulevikus, kui
Venemaa uuesti jalad alla saab, kaasnevad sellega püüded Baltikumi
ühel või teisel viisil oma kontrolli alla saada.”
Nii lihtne ja läbinisti pragmaatiline on Laaneotsa
doktriin. “Ettenägematud asjad võivad alati
juhtuda,&rdquo
;
;
;
; ütleb mees ise.
Se
stap valmistuski kaitsevägi pronksiööl igaks
juhuks mustaks stsenaariumiks: erakorraliseks seisukorraks ja
sõjaväelaste toomiseks tänavatele.
See valmisolek
kestis kaks nädalat ja lõppes alles 11. mail. Kaks päeva
pärast seda, kui venelased olid pronkssõduri tema uues asukohas
sõjaväekalmistul rahumeelselt lillemüüriga
ümbritsenud.
Et kaitseväe tänavatele toomist
vaja ei läinud, on ainult hea.
Kindral ja tema armee olid
siiski valmis.
Kaitseminister Jaak Aaviksoo on jõudnud pronksiöö õppetundide tõttu seisukohale, et tuleb asuda täiendama vabariigi valitsuse seadust, kuna kriis võib tabada ootamatult nagu aprillis.
“Vabariigi valitsuse nimel peab olema võimalik vastu võtta otsuseid 24/7,” ütleb ta Ekspressile. See tähendab, et kui on kriisiolukord ja valitsus ei pea parajasti istungit, siis peab olema kellelgi – kas peaministril, presidendil või Riigikogu esimehel – õigus anda valitsuse nimel korraldusi, mis kuuluvad täitmisele ja kehtivad, kuni valitsus istungile koguneb.
“See pole lihtne otsus,” möönab Aaviksoo. “Aga selle seadustamine ei tohi sõltuda praeguse peaministri isikust või valitsuse koosseisust.”
Kui aga peaminister näeb kriisi unes ja asub andma ebaadekvaatseid korraldusi, siis selline peaminister loomulikult edaspidi ametis jätkata ei saa, lisab ta.
Tegemist on esialgu Aaviksoo kitsamas ringis väljendatud ettepanekuga.