Rahandusministri peldikus tegutseb selvebaar
Haanja vallavalitsuses arutati, et tuleks maha lõhkuda
pruun luitunud peldik Suure Munamäe nõlval.
Peldik nagu
peldik ikka. Meeste- ja naistepool eraldi, eterniit katusel ja korralikud uksed
ees. Ehitatud üliõpilase Ivari Padari osalusel kuskil
1989–1990.
Aga Haanja Tantsu-mängu-laulu Seltsi mehed
võtsid kätte ja vedasid kemmergu lõhkumise asemel
kastiautoga mitme kilomeetri kaugusele Plaani külla.
Nüüd on Padari ehitatud peldikus pottide koha peal haavapakud,
kabiinide vaheseinas auk ja külje peal suur silt “2-e
Kõrts”.
Seltsivanem Sulev Kraam: “Vaatasime, et
suhteliselt kõva ehitis veel – et ei hakka niisama ära
lammutama!”
Ega Kraam rääkides üleliia heietama
ei kipu – kohe hea ja lihtne kuulata.
Kraam: “Peldikuks
ei tahtnud teda ka jätta. Vana koolimaja kemmerg – kaks korda suurem
– on siinsamas lähedal.”
Nii et siin oli sott
selge. Nüüd seisab endine peldik auväärsel kohal:
kolletanud murukünkal otse maantee ääres. Vana lagunev koolimaja
jääb sellest vasakule üle teeristi. Paremale –
mõnekümne meetri kaugusele – jääb Plaani
apostlik-õigeusu kirik.
Baari külastamise
metoodika on kergesti omandatav. Muretsed omal käel
meelepärase joogi, lähed istud, pudel näpus, putkasse paku peale
– ja ajad vaheseina lõigatud augu kaudu sõbraga juttu.
Ja kui baaris olles uks lahti jätta, on hea jälgida, millised
autod maanteel mööda sõidavad.
Kraam istub pakul ja
arutleb, muhe nägu peas: “Me kohe mõtlesime, et see on
selline ideaalne koht talle. Muidugi me küll kaameraga ei jälgi, mis
seal toimub…”
Tee peal vuhiseb mööda must
Audi. Kraam küünitab sellele järele vaatama.
“…Aga eks ikka mõned on auto kinni pidanud ja pilti
teinud. Kui me oleks ta kuhugi nurga taha viinud, siis ei oleks sellel asjal
mingit mõtet!”
Nii käidava koha peal on selline
vigur väikestviisi turismimagnet, loodab Kraam.
Plaani
küla teine magnet – punastest tellistest kirik – on baaris
istudes ka väga hästi näha.
Kraam pugistab naerda.
“Nojah – kirik, kõrts ja vallamaja, siis on korralik
küla ju! Ja praegu seisis see plats niisama tühjalt ja oli korrast
ära. Nii et minu arvates andsime me sellele paigale – ja ka sellele
ehitisele – uue väärtuse.”
“Ei –
sellest pole hullu midagi, et kemmerg-baar sai üles sätitud kiriku
naabrusesse,” arvab Sulev Kraam.
Võrumaa
ülempreester Rafael Hinrikusele kuuldused Plaani kiriku uuest
üleaedsest ei meeldi.
“Muidugi võib see olla naljakas
– aga miks just kiriku kõrvale? Kas näiteks kõlbaks
kokku lasteaed ja kasiino? Ei kõlbaks ju.”
Hinrikusel
on nii elutark olek, et isegi kõige lootusetum hasartmängur hakkaks
sellise jutu peale oma väärtushinnanguid ümber vaatama.
“Ja sellepärast sai mõni aeg tagasi ka kirikutornist kured
ära tõstetud. Inimesed küll aktsepteerivad linde ja vastupidi
– aga mitte kirikutornis. Kirikul on siin maailmas ikkagi oma koht ja
kõigel muul oma, eks ole ju?”
Kurblik paus. Hinrikus
ohkab.
“Aga kui küla niimoodi otsustas, siis hea
küll. Ega mina ei saa ka kätt ette panna. Sellises ajas ja olukorras
me praegu elame.”
“Eks kõikidele
kunstnikele meeldib, kui nende teoseid ekspon
eeritakse!”
Rahandusminister Ivari Padar –
päritolult peaaegu sama nurga mees – pugistab naerda. Kemmergu
ehitamine on tal hästi meeles. Täitevkomiteest tuli korraldus, ja nii
see peldik ühe tubli töömehega kahe peale püsti
löödi.
Padar: ”Hiljem käisin sealt
mööda ja rääkisin kõigile: näete, selle maja on
projekteerinud, disaininud ja ehitanud tuntud partei- ja ühiskonnategelane
Ivari Padar!”
Minister naerab jälle.
“Ilkusin
ja ilkusin, kuni lõpuks ära veeti ja Plaani mehed selle oma
õuele üles panid!”
Nüüd ehib kemmergubaari
interjööri soliidsete mõõtmetega vineertahvel, mis
projekteerijat, disainerit ja ehitajat suurte ja hoolikate
trükitähtedega meelde tuletab.
Peale selle on
interjööris menüü, mille järgi saab kõige
odavamalt – kümne krooniga – kätte pudeli Pilsnerit.
Ise Padar ümbersündinud kemmergut veel näinud ei ole,
aga lubab kindlasti vaatama minna.
Padar: “Seda ma ütlen
küll: kui ta on ebasobivas kohas, siis see on küll väga
näotu!” Minister on konkreetseks läinud. “Kui asukoht
kedagi solvab, siis see igatahes ei kõlba!”
Aga
iseenesest – kui inimestele lusti pakub, siis las ta olla, arvab Ivari
Padar.
“Keegi alguses ütles, et see on kemps
– ja siis jäi nii paha mulje suhu!”
Kohaliku
külalistemaja Plaani Lodge perenaine Juta-Ester Armstrong on
ajakirjaniku mahitusel äsja kemmergubaari vaatamas käinud.
Juta-Ester: “Aga ei – nüüd ma vaatan, et see on lahe! I
Like it! See meeldib mulle!”
Juta-Esteril on nii lõbus
hääl, et selle eest võiks talle diplomi kirjutada.
“Ja miks ta ei tohi olla seal kiriku kõrval? Mul on siin ka baar
– ma pakun ka külalistele alkoholijooki!” Juta-Ester on
üllatunud. “Aga keegi ei ole midagi selle kohta
ütelnud!”
Kollase ristlaudisega kahekordne Plaani Lodge asub
otse kiriku vastas üle tee.
Juta-Ester: “Ei! See putka
võib ka sinna jääda!” Väga resoluutne paus.
“See on lahe! Nagu Tartus – kõik istuvad seal Vildede
põlve peal ja lasevad pilte võtta. Sama asi!”
Aga kõigepealt tuleb kemmergubaari ümber
kindlasti palju lilli istutada, teab Juta-Ester.
Pole kahtlust, siin on
asi klaar.
Kui ma end Plaani külast minekule sätin, seisab
pisut luitunud näoga baar murukünkal uhkes üksinduses.
Õhk on soe ja küla vaikne. Ainult kuskil kaugemal põristab
keegi trimmeriga.
Järsku tuleb kiriku poolt sileda pealaega
vanem meesterahvas. Hiilib ebaleval sammul baari ukseni, tõmbab selle
irvakile ja pistab korraks pea sisse.
Siis pöörab ringi ja
läheb tõtlikul sammul kiriku veerde suitsu tegema, endal kaval
nägu peas.
Ei, külarahvale kemmergubaar meeldib, siin ei ole
midagi vaielda.