Eelnõu, mis võib anda autosid armastavatele inimestele õiguse seaduslikult registreerida oma kooselu, on jõudnud lõppstaadiumi ning võib juba sellel sügisel minna esimesele lugemisele.


Täpsemalt ei soovi meie töögrupp veel avaldada, mis tingimustel laseks uus seadus autopedesid seaduse silmis autodega paari panna, eeskätt kuna olulised otsused on veel tegemata. Otsuseid tuleb langetada veel selliste asjaolude kohta nagu pärimine, vara soetamine ja jagamine ning kodakondsus.



Kuidas suhtuvad erinevad erakonnad uude seadusesse?



Kuna kõige rohkem autopedesid on Reformierakonnas, siis on ka nende toetus praktiliselt kindlustatud. Rahvuslik-konservatiivset ilmavaadet esindav IRL on põhimõtteliselt autodele abiellumisõiguse andmise vastu, kuid on nõus seda toetama, kui õigus laieneks ka hobuvankritele ja saanidele. Rohelised üldiselt toetavad seadust, kuid nõuavad, et see peab selgelt soodustama neid abielusid, milles üks või mõlemad abielupooled kasutavad biokütust. Kõige negatiivsemalt on meelestatud keskerakondlased, sest nende programm panustab munitsipaaltaksodele, ühistranspordile ning muudele grupiseksi vormidele. Rahvaliidu seisukohta pole meil veel õnnestunud välja selgitada, sest ühelegi nende saadikutest pole komisjonil õnnestunud selgitada, mida “auto­pede” tähendab.



Millised on abielupaari kohustused ja õigused?



Abiellumine on juriidiliselt fikseeritud toiming, mis seab mõlemale poolele kindla vastutuse. Abielus olevat autot ei tohi müüa, osta, vahetada ega kasutada prostitutsiooni eesmärgil, s.t sõpradele sõita anda.


Ent abielu annab ka mõningaid soodustusi. Ei pea enam maksma kohustuslikku liikluskindlustust ega käima ülevaatustel. Varaline vastutus avariide puhul langeb nüüd täielikult paarile enesele. Ja oleks ju absurdne ette kujutada, et hetero- või isegi homopaarid peaksid iga kahe aasta tagant oma suhetest ja tervislikust seisu­korrast ARKis aru andma.


Politseil pole enam õigust abielupaari teel kontrollimiseks kinni pidada – täpselt nii nagu ta ei tohi sekkuda ka heteropaaride eraellu.


Kui abielupaaril sünnib järeltulija, siis saavad nad esimesel kolmel aastal riigilt tasuta bensiini.


Autopedede ja autode kooselud on tavaliselt küll viljatud, kuid eriti soodsate bioloogiliste ja tehniliste parameetrite kokkulangemisel võivad need siiski anda nii lapsevankreid kui mänguautosid.


Meie kaubanduskettides müüdavad vastavad tooteliigid on valminud küll eranditult Hiinas ja Vietnamis kunstliku viljastamise teel.



Kas abielluvale autole on kehtestatud vanuse alammäär?



Jah, auto peab olema täisealine, s.t vähemalt kolmeaastane. Nii pikk varasem kooselu garanteerib meiega koostööd teinud ekspertide arvates tunnete püsivuse. Pruugitud auto muretsemisel jääb muidugi risk, et autot on varem väärkoheldud või seksuaalselt kuritarvitatud. Aga midagi pole teha, elus ei jõua ilma riskimata kusagile peale kalmistu. Abielus täpselt samuti.


Kus hakatakse abielusid registreerima?



Abielusid hakkavad sõlmima kõigi autotootjate Eesti esindused. Kusjuures mingit kindlat marki masinaga ei pea abielluma just selle firma esinduses.



Kas näiteks taksojuht tohib oma sõiduriistaga ühte heita?



Ei. Takso-, aga ka bussi- ning kaubaveoautode juhid osutavad tasulist avalikku teen ust, s.t on sisuliselt oma töövahendite sutenöörid. Neile abiellumisõigus ei laiene. Ainsa kategooriana teeb seaduseelnõu erandi päästeameti ning politsei autojuhtidele, kes on sunnitud pidevalt töötama eriolukorra tingimustes ja stressiseisundis. Riigikogu komisjon leidis, et legaliseeritud püsisuhe oma terasratsuga aitab neil rasketes tingimustes täpsemalt rooli keerata.


Kas olete uurinud ühiskonna reageeringut oma eelnõule?


Oleme tellinud mitu uuringut. Kõik need kinnitavad, et märkimisväärset vastuseisu autoabielude seadustamisele Eestis ei ole. Eriti hästi suhtuvad sellesse noored eesti naised, kes ei pea pere soetamisel nüüd enam kohalike autopededega arvestama, vaid võivad segamatult abielluda välismaalastega ja siit hoopis ära kolida. Vastu on peamiselt rumalad vanamutid, sest rumalad vanamutid on üldse kõikide asjade vastu.


Mis juhtub, kui autopede oma kallimast tüdineb?


See pole mingi probleem. Alati võib lahutada.
Autopeded ­kiriklikku ­laulatust ei ihka

Autode ja autopedede ­infokeskuse koordinaator Ivo Prohhorov:

“Ootame, et meid koheldaks võrdselt vastassooliste paaridega. Meil võiksid olla samad õigused mis hetero- ja homopaaridel. Riigikogu komisjon küll lubas seadust välja töötades ka meie keskusega ühendust võtta, kuid pole seda siiani teinud.

Ei ole tähtis nimetada meie suhet abieluks, me ei taotle seda, et peab saama kirikus registreerida.

Meil peavad olema õigused riigi suhtes. Kirikule peab jääma võimalus ise otsustada, kas nad on nõus sõlmima ka autopedede ja autode vahelisi abielusid. Aga kirikute uksi tuleks küll laiendada. Võib-olla ma soovin oma teisepoolega mitte abielluda, vaid lihtsalt kiriku interjööri nautida, aga tema ei mahu uksest sisse.

Naeruväärne, kas pole? Kui see pole diskrimineerimine, siis mina küll ei tea, mis see on.”