27.06.2008, 00:00
SAS Eestis: 19 aastat
SASi lennukeid Tallinnas varsti enam ei näe. Kohver meenutab firma tähthetki eesti turul.
1989
– 25. detsembril hakkab SAS esimese lääne
lennuliinina lendama toonase Nõukogude Eesti pealinna, pakkudes
välisreisideks alternatiivi hirmuäratavale Aeroflotile. Marsruudiks
on Stockholm-Tallinn, lennukitüübiks väike reaktiivlennuk DC-9
(pildil). Firma esinduse esimeseks asukohaks saab Tallinna lennujaama
keldrikorrus. Teatud elevust põhjustab asjaolu, et SASi kontorisse
helistades kostab telefonitorust vahel meloodilist pininat. Müstilise
hääle tekitajaks osutub hiljem faks.
1991
– Wris saab esimesena Eestis õiguse väljastada ise
SASi pileteid – ülejäänud reisibürood peavad veel
pileteid SASi kontoris ostmas käima.
1992
– Odavaim pilet Tallinnast Stockholmi maksab 248 dollarit.
Lennudokumente kirjutatakse välja käsitsi ja pärast on
näpud kopeeruvatest kupongidest roosad. Hindade ja reeglite leidmiseks
kasutatakse mitmeid kilosid kaaluvaid tariifiraamatuid. Need on
õhukesele suitsupaberile tihedalt numbreid täis trükitud
üllitised, mis üritavad katta kogu maailma lennutransporti
1995
– SASi teenindus on muljetavaldav: lisaks tasuta
söögile pakutakse veine, karastusjooke, konjakit. Kuid esineb ka
streike – novembris jääb lennukompanii töötajate
põtkimise tõttu Rootsi sõitmata näiteks toonasel
Eesti parimal kreeka-rooma maadlejal Valeri Nikitinil. Enamasti lennukid siiski
lendavad ja sportlased on SASi püsikliendid. Kõrgushüppe
teivaste lennukisse paigutamisega on probleeme – nende kitsast
lennukiuksest sissesaamine ei õnnestu mitte iga
lennukitüübi puhul. Ka muusikud ja nende õrnad
instrumendid nõuavad erikohtlemist. “Mäletan klienti, kes
kunagi tahtis käsipagasina kaasa võtta koduoreli,” meenutab
SASi Tallinna kontori juht Katrin Luhaäär .
1996
– SAS lendab 90ndate teises pooles Tallinna nii Stockholmist kui
Kopenhaagenist. Keskeltläbi on mõlemasse linna iga päev kaks
lendu. Estonian Airiga on firma sel ajal kibe konkurent, sest Eesti
lennukompanii erastamisel eelistati hoopis Taani Maersk Airi.
1998
– Ühena viimastest Tallinna teenindavatest
lennuliinidest keelab SAS lennukis suitsetamise.
1999
– Estonian Air on SASiga uuesti parim sõber. Eesti
rahvuslik lennuliin liitub SASi püsikliendiprogrammiga Eurobonus ja hakkab
SASiga jagama lennukoode reisidel Tallinnast Stockholmi, Kopenhaagenisse ja
Oslosse.
2004
– Raskes majandusolukorras
viibiv SAS teatab, et lõpetab odavaimate piletitega reisijate tasuta
toitlustamise. Tallinn-Stockholmi liinilt kaob söök –
šokolaadimuffin – 31. oktoobrist. Piletid on sel aastal samas
imeodavad: jõulukalendri kampaania ajal maksab lend Tallinnast
Washingtoni ja tagasi vaid 4500 krooni.
2007
– Kaks järjestikust hädamaandumist Dash Q400 lennukiga (pildil)
Leedus ja Taanis löövad segi SASi Tallinn-Stockholmi liini
sõiduplaani, sest just seda lennukitüüpi on SAS kasutanud ka
Eestisse sõites.
2008
– SAS
sõidab Tallinna Avro RJ85 Avrolinerit kasutades; odavaim pilet
Tallinnast Stockholmi ja tagasi maksab 131 dollarit. Ootamatult tuleb uudis, et
“sobiva lennukitüübi puudumise tõttu” on SAS
otsustanud Tallinna lendamise lõpetada. Viimane SASi enda värvides
lend Stockholmi toimub 29. juunil, kõiki hilisemaid SASi reise
Skandinaaviasse jääb opereerima Estonian Air.