Põhimõtteliselt oli neil õigus. Minister Levitin, raudteevägede erupolkovnik, oli enne ministriks saamist Severstaltransi palgal.

Severstaltransile otse või tema tütarfirmadele kuuluvad suures osas lisaks mainitud Trendgate'ile ka terminalifirma E.O.S ning raudteevedudega tegelev ettevõte Spacecom.

Aga vähesed teavad, et Venemaa võimude soosingut nautiva oligarhi Aleksei Mordašoviga seotud transpordifirmal, mille agressiivsele majandustegevusele Eestis on juhtinud tähelepanu Kaitsepolitsei, on palju suurem isu.

Pakterminali alandamine

Augusti alguses vahendas uudisteagentuur BNS, et kütusetransiidifirma Pakterminal käitles tänavu esimese kuue kuuga üle poole vähem naftatooteid kui mullu samal ajal. Ettevõtte konsultant Toomas Rammo märkis uudist kommenteerides, et äri on totaalselt muutunud. Et tumedate naftatoodete asemel käideldakse nüüd peamiselt heledaid naftatooteid.

Mida see siis tähendab? Et see, mis omanikele aastaid metsikult sisse tõi, on asendunud vähem sissetoova tegevusega. Ehk piltlikult öeldes seda, et kui varem mängis Pakterminal jalgpalliliigas, siis nüüd on ta käsipallitiim. Teeb tööd ja teenib kasumit, aga mitte metsikult.

Miks nii? Võib-olla maksab vastust otsida möödunud sügisest. Mäletatavasti lahkus läinud aasta lõpus Pakterminalist Aadu Luukas.

Luukas oli jõudnud kokku leppida, et müüb osaluse Pakterminalis Severstaltransile. Luukasele kuulus läbi firma Trans-Kullo kümnendik Pakterminalist.

Severstaltransi esindajad kinnitasid, et nad on huvitatud Eesti ühes edukaimas ettevõttes osaluse ostmisest.

Ent Luukase kompanjonid Endel Siff, Anatoli Kanajev, Igor Lepetuhin, Aleksandr Denisoff ning Vladimir Osovaljuk kasutasid äriühingu põhikirja kohast eesõigust ning ostsid Luukase aktsiad ise välja.

Kas just otseselt seepärast või mitte, ent möödunud aasta lõpust alates on Pakterminali käitlemismahud järsult kahanenud.

Väärib osutamist, et olukord Venemaal on teine kui mõned aastad tagasi.

Suuri naftatootjaid, kes kontrollivad ühtlasi töötlemistehaseid ja veoettevõtteid, on võimalik kokku lugeda ühe käe sõrmedel ning kõik nad on rohkem või vähem Kremli kontrolli all. Kui mõelda hiljuti siin käinud ministrigi peale, võib öelda, et Severstaltrans on võimuga hästi läbi saav firma.

Kuigi kinnitust sellele jutule pole (aga transiidifirmade ostu- ja müügiteemalistele kuuldustele ei leia kunagi enne tehingut kinnitust), liigub siiski kuuldus, et Siff ja tema kompanjonid on otsinud Severstaltransiga kontakti. Võibolla selleks, et Pakterminal ikkagi maha müüa.

Surve Eurodekile

Paar aastat on räägitud, et Severstaltransi huvid jõuavad varem või hiljem seni omaette toimetanud Eurodekini.

Sellessamas juba tsiteerimist leidnud augustikuises BNSi uudises oli teise suurima käibekaotajana märgitud Eesti suurim naftaterminal Eurodek, kes käitles tänavu esimese poolaastaga 26 protsenti vähem naftatooteid kui mullu samal ajavahemikul.

Nii pole ka ime, et selle uudise valguses räägitakse naftatransiidiringkonnas, et nüüd tõepoolest läheb Eurodek Severstaltransi valdusse.

Üksikasjadest on hetkel muidugi vähe teada, ent siiski on läbi imbunud info, et megatehing võidakse sõlmida juba augusti lõpus. Hind, millega Severstaltrans Eurodeki tõenäoliselt omandab, jääb suurusjärku 100 miljonit dollarit (üle 1,2 miljardi krooni).

Viimastel aastatel jõuliselt kasvanud, aga avalikkusele siiski vähetuntud Eurodeki ehk täpsemalt mitmeid naftatoodete transiidiga tegelevaid ärisid ühendava valdusettevõtte Eurodek Tallinn asutaja ning pikaaegne omanik oli Taanis registreeritud Eurodek Copenhagen.

Ettevõtte põhiaktsionär oli Vene päritolu Taani kodanik Peter Romanoff Larens.

Eestis on Eurodeki jõulist laienemist juhtinud aga Valeri Melnikov. Avalikkusele suhteliselt tundmatu nimi, kuid transiidisektoris hästi tuntud mõjuvõimas otsustaja. Ilmselt kuulub Melnikovile ka Eurodekis märkimisväärne osalus.

Seda on raske kontrollida, sest praeguse seisuga on Eurodek Tallinna omanikuks märgitud maksuparadiisis Briti Neitsisaartel registreeritud aktsiaselts Blanin Holding Ltd.

Fakt on, et kui kõik läheb nii, nagu kuuldused lubavad, saab Severstaltrans oma kontrolli alla kõik neli Eesti suuremat kütuseterminali ehk umbes neli viiendikku Eesti naftatransiidist.

PS Hiljuti omandas Paldiskis korralikult töötavat terminali ning ka kütusetanklate ketti omavast firmast Alexela Oil 44 protsenti ärimees Oleg Ossinovskile kuuluv Skinest Grupp. Ossinovski on Eestis toimetanud paljus Severstaltransi huvides.

Valitseja 

Eesti naftatransiidi maht oli mullu umbes 29 miljonit tonni. Neli suuremat terminali, mida kontrollib Vene Severstaltrans või mille tulevikku tollega seostatakse, käitlevad sellest umbes neli viiendikku.

E.O.S:

Käitlemismaht umbes 6 miljonit tonni aastas.
Firmat kontrollis kuni 2004. aastani Hollandi päritolu van der Zwanide perekond. 
Severstaltrans ostab 2004. aasta novembris enamusosaluse firmas.

Trendgate:

Juulis ametlikult avatud, ent juba möödunud aastast töötava Trendgate'i käitlemisvõimsus pole väiksem kui näiteks E.O.Sil. Mullu käitles firma 1,5 miljonit tonni naftatooteid. Tegemist on ühega neist vähestest terminalidest, kes tänavu on oma käitlemismahtu oluliselt kasvatanud.
ASi Trendgate põhiomanik on Malmös registreeritud ettevõte Estview AB, mida seostatakse aga Severstaltransiga. 
Trendgate'i osanik on ka Aadu Luukas.

Pakterminal:

Pakterminal vahendas mullu umbes 8 miljonit tonni naftatooteid.
Terminali omanikud on võrdsetes osades rahvusvaheline börsifirma Royal Vopak ja Eesti firma Trans-Kullo, mille omanikeringist lahkus mullu Aadu Luukas. 
Läinud aastal käitles firma umbes 9 miljonit tonni naftasaadusi.
Severstaltrans ostab firma 2006?

Eurodek Tallinn:

Käitles mullu umbes 8 miljonit tonni naftasaadusi.
Asutaja Eurodek Copenhagen A/S.
Praegune omanik Briti Neitsisaartel registreeritud Blanin Holding Ltd.
Severstaltrans ostab firma 2006?

Luukase uus tulemine

Pärast seda, kui pikaaegne Eesti transiidiäri nägu Aadu Luukas (pildil) teatas oma osaluse müügist Pakterminalis, uskusid paljud, et vanameister lahkub suurest ärist sootuks ja pühendab oma elu rohkem ühiskondlikule tegevusele ning kinnisvarale Hispaania lõunarannikul. Arvamust süvendas veelgi juulikuine uudis sellest, et Luukas müüs oma senisele partnerile Anatoli Kanajevile 40,2protsendilise osaluse väga mitmeid transiidiettevõtteid ühendavas kontsernis Transiidikeskuse AS. Ent Luukas ei lahku. Tuleb välja, et transiidiäri vana kala jagas ära, kust edaspidi tuuled puhuvad. Ta omandas suvel 15 protsenti Severstaltransiga seotud terminalis Trendgate. Ekspressile on öeldud, et need on aktsiad, mis seni kuulusid Gennadi Timtšenkole. Timtšenko on Venemaa presidendi Putini lähikondlane ja sõber, kes Vene meedia hinnangul juhib Eestit läbivaid kütusevoogusid. Tema firmas Tarcona töötab Pakterminali endine tegevjuht Sulev Loo.

On oletatud, et edaspidi saab Luukasest Severstali nägu Eestis.

Seni jõuliselt Vene hiidfirma asju ajanud ja seetõttu ka Kaitsepolitsei huvisfääri sattunud Oleg Ossinovski asemel on Severstaltransil vaja usaldusväärsemat ja väärikamat nägu.

Valeri ja Fjodor

Valeri Melnikov on Eesti suurima naftaterminali Eurodek rajaja. Kuluaarides on märgitud, et tema osalus on firmas umbes viiendik. Seega, kui Severstaltrans tõepoolest Eurodeki 100 miljoni dollariga ostab, saab Melnikovist rikas mees. Vaene pole see mees, kelle üks elupaikadest asub Šveitsis, praegugi.

Väärib tähelepanu, et kui Eurodek läheb käest, siis otsekui pensionisambana jääb Melnikovil tiksuma Dekoil. Korralik terminal Kopli poolsaare tipus, millest 1990. aastate esimesel poolel kogu suur äri alguse sai. Kuni möödunud aasta lõpuni oli Dekoil osa Eurodekist. Nüüd on nad koondanud oma tegevuse vaid Koplisse.

Dekoili osanikud on Melnikoviga seotud firma Sofoil ja laevaehituskunni Fjodor Bermani firma BLRT Grupp.

Niisiis on ka Berman sukeldunud naftatransiidiärisse. Pole ju saladus, et töö- ja tööjõumahukas laevaremondiäris ei saa iial nii suuri kasumimarginaale kui need, mis on minimaalsed transiidiäris. Seda muidugi seni, kuni Tallinna linn lubab Bermanil läbi Kalamaja ning Kopli naftasaadusi vedada.