Kes on see jõukur kolme ja poole miljoni kroonise iluduse rooli taga?

Selgub, et auto on registreeritud ASi Worldwide Invest (WWI) nimele.

Firma, mille kontor asub Radissoni kõrval asuvas büroohoones, tundub esmapilgul mittemidagiütlev investeerimisettevõte. Lähemal uurimisel selgub, et see mulje on petlik. Tegemist on võimsa äriga.

Kaks omanikku Eestist

Worldwide Invest asutati kaks ja pool aastat tagasi. Kuigi peakorter on Tallinnas, asub töötajate arvult suurem büroo Moskvas. Firma on seotud ca 30 ettevõttega, millest suur osa asub Venemaal. Ülejäänud Eestis ja ka Soomes, Lätis ning Ukrainas.

WWI omanikud on võrdse osalusega kaks Eesti kodanikku Sergei Glinka (37) ja Maksim Liksutov (27).

Glinka, kui mitte rääkida sama perekonnanimega heliloojast, on eestlastele üsna tundmatu nimi. Meenuvad ühe transiidiettevõtja paari aasta tagused meenutused Glinka 35. sünnipäevapidustustest Moskvas. Kirjeldusest aimdus suurilmalikult laia joont. Esinesid Vene šõubisnise esimese järgu staarid, kingituste hulgas olid mõned autod. Kaks laudkonda peolistest olid Eestist pärit äripartnerid. Vene meedia on rääkinud Glinkast ka kui heldest kultuurimetseenist.

Liksutovi nimi on paremini tuttav. Kunagi transiidiäri hingeelust rääkides usaldas ärimees ajakirjanikule möödaminnes idee tõeliselt suure bisnise tegemiseks. Venemaal olevat ammendamatu toormevaru, mida saaks eksportida, kuid suur puudus on vagunitest, millega seda vedada. Oleks siis olnud raha ja pealehakkamist! Nagu me teame, tegi äriidee teoks Jüri Mõis koos sõpradega ning neil läheb hästi.

Loksalt pärit allveeujumise meistersportlane Liksutov oli aastaid ametis Venemaa endise teedeministri Nikolai Aksjonenkoga seotud ekspediitorfirma Unitrans juhina. Nagu nüüd väidetakse, ei seo teda ministri ärihuvidega miski.

Eesti meediat erutas aasta tagasi uudis sellest, et Liksutov ostis armsamale kingiks eksklusiivse sportauto Lamborghini Diablo, hind 3,6 miljonit krooni. Ärimees teatas, et aitas autot vaid vormistada, ise ta seda ei ostnud ega kinkinud. Hiljuti tegi Liksutov võimuparteile Res Publica 50 000kroonise annetuse.

Perspektiivne söeterminal

Eestiga seoses on tuntuim WWI ettevõtmine tütarfirma Coal Terminal. Firma loodi selleks, et rajada Muuga sadamasse söeterminal. Kavade kohaselt investeeritakse terminali kokku ligemale miljard krooni. Venemaapoolne investor, keda WWI läbi oma tütarfirma esindab, on naaberriigi suurimaid söetootjaid Kuzbassrazrezugol.

See on ettevõtmine, mille nimel ollakse Eestis valmis jalad rakku jooksma, kui kasutada Tallinna Sadama turundusdirektor Erik Sakkovi sõnu. “See on parim garantii sadama tulevikule,” lausub ta.

Kava kohaselt peaks läbi terminali aastas veetama viis miljonit tonni Kemerovo oblastis Kuznetski kivisöebasseinis kaevandatud sütt. Tallinna sadama praegune kaubakäive on kokku 38 miljonit tonni. Taolise koguse lisandumine tooks märgatava käibehüppe. Sellest ka vaimustus. Ka Eesti Raudtee omanikud suhtuvad söeterminali projekti väga positiivselt. Kõigi eelduste kohaselt peaks terminal valmis saama 2005. aasta keskpaiku. 

Silmapaistev äri Venemaal

Hiljutises intervjuus Äripäevale kirjeldas Pakterminali lahkuv juht Raivo Vare moodsat Vene ärimeest: “--- Cambridge'i haridusega, laitmatutes ülikondades härrasmehed, kes on ülinoored ning neil on olemas sidemete võrgustik alates õpingukaaslastest. Peale keele ja teataval määral ka hingelaadi neis enam seda venelast pole, keda me arvame end tundvat. Nad on meist professionaalsemad ja tehniliselt üle ning nad võivad läbi lüüa mis tahes majandusruumis ---."

Liksutov ja Glinka on küll pärit Eestist ning neil pole taskus tunnustud Lääne ülikooli diplomit, aga Vare iseloomustus sobib nende kohta siiski imehästi. WWI on Venemaa suures äris kahe jalaga sees.

Näiteks mullu sai WWI suure Vene ekpediitorfirma Transgroup peaaegu täielikuks omanikuks.

Aastas ühtekokku rohkem kui 30 miljoni tonni kauba vedu korraldav Transgroup on aga üks viiest Venemaa suuremast raudteeoperaatorist. Nende klientideks on juba mainitud suur kivisöetootja Kuzbassrazrezugol, alumiiniumifirma Rusal, eelkõige vasetootmisettevõtteid koondav kontsern UGMK ning lisaks veel suuri tootjaid Venemaal.

Vene meedia kirjutab, et Transgroupi huvisfääris on ka reisijatevedu raudteel. Täenäoliselt juba enne käesoleva aasta lõppu läheb teele nende rong liinil Moskva-Rjazan. Seni pole eraettevõtjad Venemaal reisijateveole ligi pääsenud. Pikema aja peale olevat Transgroupil kavas hakata reisijaid vedama ka Moskva-Peterburi liinil. Sellel liinil majandamine oleks aga juba sümboolse tähtsusega.

  

Worldwide Investiga seotud firmad

Nimi                         Osaluse suurus Tegevusala

Eestis:

AS Transtrade                         50%            Rahvusvaheliste vedude ekspedeerimine
AS Coal Terminal                    100%            Söeterminali projekteerimine ja ehitamine Muugal 
AS Carbochem                       100%            Väetiste ostu-müügi vahendamine
AS Transgroup                       100%            Investeerimis- ja finantstegevus
AS Transgroup Services            75%             turism ja vaba aeg
AS Transcoal Invest                100%            Tahkekütusekaubandus
AS Nordlimit                           100%            Keemiatoodete kaubandus
AS Petroterminal                      90%            Opereerimine tulevases söeterminalis    
AS Coal Terminal Operator         90%            Opereerimine tulevases söeterminalis    
AS Bulk Terminal Operator          90%            Opereerimiseks tulevases söeterminalis
CT Security OÜ                      100%             Valvefirma söeterminalis

Venemaal:

OOO TransGroup AS               97,31%            Veoste ekspedeerimine

Tütarettevõtted:
ZAO Vostokhimtrans                 100%            Veoste ekspedeerimine

OOO Transgroup ASi tütarettevõtted
ZOP Legion TG                          50%            Valvefirma
OOO AltaiTransKom                    91%            Ekspedeerimine
ZAO BelTransGrupp                    50%            Ekspedeerimine
OOO Vorldvide Invest AS           99,5%           Investeerimis- ja finantstegevus

Tütarettevõtted:
ZAO Neftetransport                  100%            Transporditeenused
DP Worldwide Ivest Ukraina        100%            Transporditeenused
OOO UGMK-Trans                     100%            Transporditeenused
OOO MaksiC                              50%            Kaupade jae- ja hulgimüük, eksport ja import
OOO Worldtransgroup                 60%            Transporditeenused
OOO Refperevoski                      50%            Transporditeenused    
OOO TD Zeben                          50%            Kaupade ost-müük

Muud investeeringud:

ZAO RingTrans                        42,5%            Transporditeenused
OAO Tverskoi vagonstroitelnõi zavod 
                                           11,45%           Vagunite ehitamine
ZAO Transmazholding                  25%            Masinate ehitamine

Lätis:

AS Transtrade tütarfirma SIA Transtrade Riga
                                            100%            veoste ekspedeerimine

Soomes:

OY Nordlimit AB                        100%            Keemiatoodete kaubandus