13.06.2008, 00:00
Toomkiriku baroksete rüütliõite aednikud
Kuusteist aastat tagasi alustatud projekt on lõpetamisel – Euroopa uhkeim vapp-epitaafide kollektsioon Toomkiriku seintel on saanud puhtaks ja korda. Pusletükid on kokku pandud, kõik objektid on pildistatud ning viimasegi detailini dokumenteeritud.
Vabaduspõli enne ristirüütleid näib kui muinasjutt, need
aga lõpevad ikka nii: “ja kui nad surnud pole, elavad nad
tänase päevani”. Ja elamegi, nii meie kui ka nemad.
Uhkus või häbi?
Meie suhted
baltisaksa pärandiga on keerulised. Tulid ju võõrad meie
õue peale peremehetsema – raske oleks eeldada vastastikust
lugupidamist. Ometi oleme saksapärasusest nii läbi imbunud, et meil
omaenese algupära vaid uduselt meeles püsib. Meie omapära ongi
nüüd segu, huvitav kokteil. Tallinna vanalinn, vägevad
kindlused, toredad mõisad – kõik, millega me praegu turiste
püüame, on ju ehitatud võõra võimu poolt! Palja
vabaõhumuuseumi ja metsavendade punkrite peale nad vaevalt kohale
tuleks.
Sissetoodud kultuur aga, vastupidi, tõmbus enesesse,
säilitades keskaegset rüütlikultuuri siin veel sajandeid, nagu
kirjeldab Carl Mothander seda värvikalt (minu lemmik)raamatus
“Parunid, eestlased ja enamlased”. Ehk õppisid nemad meilt
vastupidavust?
Teineteist mõjutades – vihates
või armastades, imetledes või taludes – oleme siiski
mõlemad säilinud…
Baroksed
õied
Kogu Toomkiriku puit, ka seintel rippuvad
lopsakad vapp-epitaafid, pärineb ajast pärast viimast hävitavat
tulekahju Toompeal (1684). Õnneks just kiriku jõulise taastamise
aegu tegutses linnas Christian Ackermanni nikerdustöökoda. Too
Königsbergist pärit puulõikemeister, kes silmatorkavalt peent
tööd tegi, nikerdas nii kiriku kantslipiirded kui ka altari.
Vapp-epitaafide asjus on säilinud tellimiskiri Ackermanni
töökojale Johan Andreas von der Pahleni poegadelt, kuid enamiku puhul
pole autorlus kaljukindel, liiatigi annavad need stiililt sageli tunnistust
mitme eri tasemega meistri tööst. Küllap jätkus linna
õitseaegu tööd mitmetele puutöökodadele, ning hea
eeskuju nakatab.
Jüri Kuuskemaa väitel on Tallinna
toomkiriku vapikogu Euroopas ainulaadne, sest näiteks Rootsis-Soomes on
nende kunstiline tase märksa tagasihoidlikum.
Skeemilt
sarnased
Komme kanda matuseprotsessiooni eesotsas uhket au-
ja mälestustahvlit, mis hiljem hauakambri seinale riputati, pärines
renessansiajast. Ajapikku muutusid tahvlid aina vägevamaks.
Barokiaja vapp-epitaaf on umbes 2,5 m kõrgune, mõni suuremgi.
Nagu nimetuski, jaguneb see kahte ossa: ülemine tahvel kannab vapikilpi
koos aadlikrooni, rüütlikiivri ja selle lopsakate ehistega, alumisel
tahvlil on aga kadunu nimi koos ülistavate epiteetide ja
surmakuupäevaga.
Alaosa on enamasti kunstipäraselt
ümbritsetud puust sõjatrofeedega – oli ju rüütli
ülimaks auks seista relvil, et kaitsta oma valitsejat vaenlase eest.
Väärikaimast väärikaima sugupuu tunnistuseks
kujutati vahel vapi all kändu, millest võrsuvatele okstele
kinnitusid tillukesed esiisade vapid.
Pärast
Põhjasõda tuli hiilgusega veidi tagasihoidlikum olla, kuid 18.
sajandi keskpaigast saab vapinikerdus taas hoo sisse, kuni selle halvas Senati
keeld inimesi kirikutesse ja hauakambritesse matta. Sestpeale riputati
kirikusse vaid nn kenotaafid. Samal ajal asendus barokk klassitsismiga, mis aga
puunikerduses ei kodunenudki – uusimadki vapid kujundati alalhoidlikult
väljakujunenud barokses laadis. Kui vanemate vappide liimvärv kipub
lagunema, hõbedased pinnad on lootusetult mustunud (mõnelt
epitaafi-tahvlilt ei õnnestu nimegi välja lugeda), siis 19. sajandi
vapid said sündides vastupidava õliv&
amp;
auml;rvikatte ja need on enamasti silmatorkavalt heas seisundis.
Läbi raskuste säilinud
Läbi
aegade säilis toomkiriku sisseseade häirimatuna. 19. sajandil kirikus
valitsenud hauakambri- või triumfikaare-miljööst saab
tänapäeval aimu mõne säilinud akvarelli järgi.
Toomkirik oli alati olnud sakslaste kirik. Alles pärast noore
Eesti riigi jõulist vahelesegamist (1927) loovutati see Eesti
piiskopile. Kohe asuti ka “tolmunud ja kopitanud” saksa
pärandit kirikust välja tuulutama. Pea lahkusid ka sakslased ise
(1939), aga peagi pöördus tuul taas.
Sõjapäevil püüti pärandit igati toetada, välja
anti isegi teaduslik teos – Sten Karling, “Holzschnitterei und
Tischlerkunst der Renaissance und des Barocks in Estland” (Dorpat,1943)
– mis on nüüd restauraatoritele äärmiselt
kasulikuks osutunud.
Saabunud hävinguaegadel leidis
rüütlipärand õnneks kaitsjaid, millalgi viidi kirikust
koormate viisi nikerdisi võimalike rüüstamiste eest peitu.
Suur osa neist leiti aastakümneid hiljem Hobuveskist luku tagant. Kuid eks
vanad, hapraks muutunud värvikihiga puitnikerdised said edasi-tagasi
transpordil kõvasti kannatada. Hoolitsevad näpud olid aastate
jooksul siiski tohutu hulga lahtipudisenud puidust detaile kokku korjanud ning
tallele pannud.
Eesti-Saksa päästeoperatsioon
Juba ligi viisteist viimast aastat asub toomkiriku
orelirõdu all nurgas vineerseintega eraldatud kambrike, milles tehakse
usinasti teadus-, puhastus-, kokkusobitamis- ja konserveerimistööd.
1992. aastal alustati Jüri Kuuskemaa ettepanekul Eesti-Saksa
ühisprojekti Tallinna toomkiriku vapp-epitaafide konserveerimiseks, mida
otsustasid rahastada Tallinna linn ja Eestimaa rüütelkond Saksamaal,
oluline oli ka tolle aja Saksa suursaadiku Henning von Wistinghauseni
käivitav roll. Know-how asjus panid õlad kokku Germaani
Rahvusmuuseumi restaureerimisosakonna juhataja dr Arnulf von Ulmann ja meie
Muinsuskaitseamet.
Alates aastast 1995 hakkas projekti haldama
Tallinna Linnamuuseum ning töökoda juhatama maali- ja
polükroomse puidu restauraator Ene Tromp, kes on töötanud asja
kallal tänaseni.
Peagi tuli töökoormust leevendama
kutsuda klaasikunstnik Madli Viires ja veidi hiljem ka maalikunstnik Virve
Laan.
Kolmekesi on nad väikeses vineerlaboratooriumis
töötanud ligi üheksa aastat, üksteist usinusega üle
trumbates. Algusest peale on töökojas abiks olnud ka puidumeister
Andres Allikvee.
Mida tähendab konserveerimine? Midagi ei
asendata ega värvita, vaid allesjäänud vana mahakooruv värv
ja kullatis kleebitakse tagasi, triigitakse, silendatakse ja tasandatakse, et
säilinu edasi säiliks. Samal ajal kõik dokumenteeritakse,
korrastatakse, pildistatakse, kirjeldatakse ja arhiveeritakse – luuakse
süsteemne arhiiv. Meeletu töö... Ja nüüd hakkab see
töö valmis saama.
Usina jälitustöö
tulemus
“Kui tulin, olid seinaäärsed
riiulid tihedalt vapitükke täis ja kellegi polnud aimu, kuhu need
võiks kuuluda,” jutustab Virve Laan, “nüüd on neid
vaid mõned kommikarbitäied järgiel.” Pideva uurimis- ja
võrdlemistöö tulemusena, otsides allikaid arhiivist ja
vanadest raamatutest, on enamik tükkidest oma koha leidnud. Kõik,
ka “orvukesed”, näevad puhtad ja toidetud välja –
ehk juhtub siiski ime ja nad leiavad oma koha!
Vaid üks suurem
tiivakujuline kiivriehis kolme südame
ga keskel on veel laual Madli Viirese ees, kes heledas valguses suurendusklaasi
all seda vatitikkude abil puhastab. See hinnaline tükk (mille koht on juba
kindlaks tehtud) leiti kiriku rõdult kapi tagant kultuurikihi seest
viimasena.
Korras kollektsioon miinus üks
Rüütlite ajastu õied on aastasadade tolmust
ja tahmast puhtaks pestud, kadunud tükid üles otsitud ja oma kohale
kinnitatud. Puit näeb välja toidetud, säilinud värv ja
kullatis jäävad kauaks püsima. Välja arvatud üks
uuemaid õisi…
Suure meresõitja ja maadeuurija
Ferdinand von Wrangelli (1797 Pihkva – 1870 Tartu) vapp-epitaaf on
täiesti katki ning parandamiseks suurt lootust pole. Põhjus peitub
selle valmistaja innovatiivsuses – kasutati ülimoodsat tehnikat,
papjeemašeed. Ehk poleks seinal rippudes sellega tänaseni midagi
juhtunud, kuid ilmselt sai saatuslikuks just evakueerimistransport – oma
vanemate, puidust vendade vahele pressituna on papist rüütlikiiver ja
lopsakad kaunistused lootusetult purunenud... Vähemalt seniste
põhimõtete (mis katki, see katki) järgi pole seal teha
midagi. Et seda eksponeerida, tuleks vorm fotode järgi taastada, aga
esiteks pole pädevat selle tehnika valdajat ja teiseks pole selleks
tegevuseks enam raha. Nii lamabki see taies kurvalt, inetu pardipojana oma
saatust oodates, jõupaberi all laual. On kellelgi ettepanekuid?
Töö on aastate pikku teinud paljudele rõõmu,
restaureerimiskoja külalisteraamat on täis tänuavaldusi ja
kuulsate perekonnanimedega autogramme. Esiisade kirikut ja
ennistustööde käiku käivad sageli vaatamas vanade
aadlisuguvõsade järeltulijad, mõned veel Eestis
sündinud. Enamasti on nad nähtuga rahul. Kuid vahel on sinna
sattunud ka mõni värvikas pahur parun või on külaliste
“vonni-aura“ olnud nii vägev, et paneb imestama…
“Eestis samaväärset tööd ei leidugi.
Konserveerimise käigus oli vaja võidelda
kõikvõimalike kahjustustega. Lõpupoole hakkas aina
keerulisemaid olukordi ette tulema… Siinne töökogus –
sada üheksa vapp-epitaafi – oli ainulaadne. Pealegi kätkeb see
töö restaureerimise seisukohalt niivõrd palju erinevaid
alasid: nikerdatud puidupind ja puitkarkass, värv, skulptuurid,
kolmemõõtmelised detailid, maalitud tekstid, kullatis,”
loetleb Ene Tromp. “Oleme selle ajaga erakordselt palju juurde
õppinud, nii tehnilisest kui ka ajaloolisest küljest,” lisab
Virve, ja Ene jätkab: “Näiteks oleme töö käigus
õppinud kõik suurepäraselt fotografeerima.”
Varsti aga saabub päev, mil konserveerimise-saaga ja asised toimetused
kirikus lõpevad.
Hindamatu kogemustepagasi omandanud
restauraatorid panevad käed tasku ja hakkavad uusi väljakutseid
otsima. Aga hoolitsetud vapp-epitaafide ümber hakkab taas valitsema
sakraalne rahu.
Rüütlite ajastu Eestimaal
Muinasajastu lõpetas ristirüütlite (pikaleveninud) külaskäik. Külalislahkuseta pererahva keskel tuli kokku hoida, nii kujunes välja Harju-Viru rüütelkond, pärast Liivi sõda liitusid nendega ka Järva- ja Harjumaa vasallid. Tekkis võimas, pooltteistsadat perekonda koondav Eestimaa rüütelkond, praeguseks küll võimu kaotanud, kuid siiani tegutsev organisatsioon.
Sajandeid oli kogu provintsi siseelu juhtimine nende hooleks, seda nn Balti eriõiguse alusel, mis tühistati alles Vene keisririigi viimastel aegadel. Ja olgem ausad, rüütlikilp oli meile siiski aastasadade jooksul kaitseks idanaabrite huvide eest.
Tugevuse aluseks peeti seisusemälu. Euroopa arengutest oldi eemal, Prantsuse revolutsiooni tuuled siia päid pillutama ei ulatunud, terve sajand saadi rahus oma seisust nautida. Kuigi Põhjasõjast saadik Vene keisrikrooni all, oldi sealsest majandusarengust kõvasti ees, pärisorjus kaotati siinmail pool sajandit varem (1816). Tänu uuendustele tõusis põllumajanduse efektiivsus, kerkisid viinavabrikud ja tulud kasvasid. Mõisa-
südameisse ehitati kõikjal uusi häärbereid...
Kultuuriliselt oldi vägagi ärksad, tervet keisririiki varustati ametnike ja nõunike, rahvusvaheliselt tunnustatud teadlaste ja arstide, literaatide ja kunstnike, meresõitjate ja väejuhtidega…
1905. aasta röövimis- ja purustamislaine oli valus hoop, esimene märk, et aeg on võtnud teise suuna. Hävis palju, kuid veel suutis ülikkond end koguda. Kuid märkamatult pea tõstnud eestlaste eliit suutis I maailmasõja lõpuvintsutustes kehtestada rahvusriigi – ja see kuulutas kuldajastu lõppu.
Kohe hakati heaks tegema sajanditetagust ebaõiglust ja 1919. a maareform kuivatas aadli sissetulekuallikad. Peagi vastu võetud seadus seisuslike organisatsioonide kaotamise kohta võttis neilt viimase võimu. Pärast kahtkümmet aastat virelemist lahkus enamik neist Hitleri lahkel kutsel 1939. a tagasi Saksamaale.
Vastuvõtust kaugel isamaal ei tea me midagi, kuid näib, et kokku tuli hoida sealgi – Eestimaa Rüütelkond jätkab tegevust eksiilis. Õnneks on vastastikune vimm taandunud ja tänaseks päevaks on sakste toetusel suudetud toomkirikus ära teha hiiglaslik töö, et säiliks kohapeal loodud märkimisväärne kultuurivara.
Muinasajastu lõpetas ristirüütlite (pikaleveninud) külaskäik. Külalislahkuseta pererahva keskel tuli kokku hoida, nii kujunes välja Harju-Viru rüütelkond, pärast Liivi sõda liitusid nendega ka Järva- ja Harjumaa vasallid. Tekkis võimas, pooltteistsadat perekonda koondav Eestimaa rüütelkond, praeguseks küll võimu kaotanud, kuid siiani tegutsev organisatsioon.
Sajandeid oli kogu provintsi siseelu juhtimine nende hooleks, seda nn Balti eriõiguse alusel, mis tühistati alles Vene keisririigi viimastel aegadel. Ja olgem ausad, rüütlikilp oli meile siiski aastasadade jooksul kaitseks idanaabrite huvide eest.
Tugevuse aluseks peeti seisusemälu. Euroopa arengutest oldi eemal, Prantsuse revolutsiooni tuuled siia päid pillutama ei ulatunud, terve sajand saadi rahus oma seisust nautida. Kuigi Põhjasõjast saadik Vene keisrikrooni all, oldi sealsest majandusarengust kõvasti ees, pärisorjus kaotati siinmail pool sajandit varem (1816). Tänu uuendustele tõusis põllumajanduse efektiivsus, kerkisid viinavabrikud ja tulud kasvasid. Mõisa-
südameisse ehitati kõikjal uusi häärbereid...
Kultuuriliselt oldi vägagi ärksad, tervet keisririiki varustati ametnike ja nõunike, rahvusvaheliselt tunnustatud teadlaste ja arstide, literaatide ja kunstnike, meresõitjate ja väejuhtidega…
1905. aasta röövimis- ja purustamislaine oli valus hoop, esimene märk, et aeg on võtnud teise suuna. Hävis palju, kuid veel suutis ülikkond end koguda. Kuid märkamatult pea tõstnud eestlaste eliit suutis I maailmasõja lõpuvintsutustes kehtestada rahvusriigi – ja see kuulutas kuldajastu lõppu.
Kohe hakati heaks tegema sajanditetagust ebaõiglust ja 1919. a maareform kuivatas aadli sissetulekuallikad. Peagi vastu võetud seadus seisuslike organisatsioonide kaotamise kohta võttis neilt viimase võimu. Pärast kahtkümmet aastat virelemist lahkus enamik neist Hitleri lahkel kutsel 1939. a tagasi Saksamaale.
Vastuvõtust kaugel isamaal ei tea me midagi, kuid näib, et kokku tuli hoida sealgi – Eestimaa Rüütelkond jätkab tegevust eksiilis. Õnneks on vastastikune vimm taandunud ja tänaseks päevaks on sakste toetusel suudetud toomkirikus ära teha hiiglaslik töö, et säiliks kohapeal loodud märkimisväärne kultuurivara.