19.09.2008, 00:00
Tulnukate laev maandus Londoni kesklinna!
Opeli uut keskautot esitleti avalikkusele Londoni autonäitusel, kuid veel enne seda leidis Toweri silla kõrval aset efektne presentatsioon.
Keskklassi sõiduauto pidada olema väljasurev liik, umbes nagu
lumeleopard või pandakaru. Tema eluruumi ähvardavad endale haarata
mitmekülgsemad mahtuniversaalid ja linnamaasturid. Ent alles hiljuti
jõudsid turule Mazda 6, Citroën C5, Škoda Superb ja Honda
Accord, Pariisi autonäitusel esitletakse Toyota Avensise uut
põlvkonda. Mis kriisist te räägite?
General
Motorsil, maailma suuruselt teisel autofirmal, ei lähe Ameerikas just
hästi. Euroopas see-eest edenevad asjad suurepäraselt ja tänavu
suvel toodi välja uus keskklassi mudel. Vähe sellest –
läbi kolme põlvkonna kasutusel olnud mudelinimi Vectra
tõsteti ajaloo kolikambrisse ning selle asemele tuli Insignia.
Imestada pole siin midagi. Vectra nimi seostub paratamatult Opeli (ja
Vauxhalli, tema briti sõsarfirma) sügavaima kriisiga 1990. aastate
keskpaigas, mil iga hinna eest tootmiskulusid vähendades mängiti
kunagi odavuse ja töökindluse etaloniks olnud Opeli maine
täielikult maha. Ehkki hilisemad sõidukid (näiteks Vectra C)
olid korralikud ja kvaliteetsed, võtab usalduse taastamine aega. Ja miks
peaks seejuures kunagisi häbiplekke meenutama?
London
kutsub
Miks aga Insignia esitlus toimus just Londonis? Ligi
viiemeetrine Insignia on Londoni oludes liiklusvahendina täiesti
mõttetu. Ei usu? Mina ka ei uskunud, aga nüüd olen
veendunud.
Oleme ju kõik lugenud, et Londonis kehtib
ummikumaks. Tahad kesklinna sõita, maksad kaheksa naela (umbes 160
krooni) päevas. Arvate, et see kaotas ummikud? Mitte sinnapoolegi. Ma ei
kujuta aga ette, milline oli liiklus enne ummikumaksu.
Lisaks
võib parkimine maksta kuni neli naela (umbes 80 krooni) tunnist. Ning
oleks seejuures veel vabu kohti leida. Asi on jõudnud nii kaugele, et
uute hoonete alla ei ehitata enam isegi parkimismajasid. Kõik
mõistavad, et ühistransport on ainus mõistlik viis Citys
liikumiseks.
Londoni linnatransport toetub kahele vaalale –
maailma vanimale metroole ja kahekorruselistele punastele bussidele. Ent
ilmselt mäletavad paljud ka kolme-nelja aasta tagust uudist, et
double-decker’eid hakatakse asendama tavaliste bussidega.
Tegelikult hakatigi. Siis aga selgus, et “tavalised” bussid on
liiga pikad ja ei mahu kitsastel tänavatel manööverdama. Nii et
kahekorruselisi busse asendatakse küll, kuid uute, moodsate
kahekorruselistega. Ühekorruselised aga pannakse liikuma laiemate
tänavatega marsruutidele.
Teine lugu, mida rääkis
meie giid, on samuti väga õpetlik. Pole kahtlust, et midagi sellist
juhtub meilgi varem või hiljem. Nimelt oli mees leidnud, et tema senine
auto on liiga suur ja kulutab liiga palju kütust. Suurbritannias
tähendab see ka suuremat automaksu, mida määratakse
sõltuvalt õhkupaisatava CO2 hulgast. Prouaga nõu pidades
valitigi välja sobiv väikeauto ning mindi siis seda
müügisalongi tellima. Seal tuli terve tund oodata. Inimesed seisid
järjekorras, et endale väikest autot saaks osta.
Inglased Vauxhalli ei häbene
Teisest küljest on
Insignia presenteerimine just Londonis üsna loogiline. Kui Mandri-Euroopas
ostavad firmad oma mänedžeridele tööautodeks enamasti
noobelmarke, siis britid ajavad läbi ka märksa tavalisemate
sõidukitega. Vauxhall Vectra müügiedu põhineski
paljuski just hulgiostjatel ning Insignia peaks neile veelgi rohkem
meeldima.
Ja last but not least – juuli lõpus toimus
Londonis suur autonäitus ning Insignia oli selle suurim staar. Nii suur,
et isegi peaminister Gordon Brown pidas vajalikuks Vauxhalli/Opeli stendi
külastada ja
koos General Motorsi Euroopa bossi Carl-Peter Forsteriga kaamerate ees
poseerida.
Insignia esitlus näitusel oli muljetavaldav, ent veelgi
mastaapsem show mängiti maha päev varem Thamesi kaldapealsel. Nimelt
toimus seal, otse Toweri silla kõrval Potters Fieldsi nime kandvas
pargis Opel/Vauxhall Insignia ametlik esmaesitlus.
Stoori kohaselt
saabub Insignia inimeste juurde kuskilt maailmaruumi avarustest ning on
kõige senisega võrreldes ebamaiselt hea. Läikiva pealispinna
ja vilkuvate tuledega kosmoselaevasarnane silinder oli vinnatud kraanaga
neljakümne viie meetri kõrgusele õhku. Õige aja
saabudes avanesid selle alaküljel olevad luugid ning Insignia laskus sealt
maapinnale.
Uus lähenemine
Kandilise ja
kohmakavõitu Vectra kõrval on Insignia tõeline iludus.
Müügile tuleb kolm kerevarianti – sedaan, luukpära ja
universaal. Mõnel pool Euroopas (näiteks Saksamaal) eelistab
absoluutne enamik ostjaid just universaali, teisal (näiteks meil) aga
sedaani. Luukpäraga keskautod, ehkki väga praktilised, on seni
jäänud vaeslapse ossa. Pole ka ime, sest välimuselt on nad
sageli üsna tahumatud. Insignia kallal nägid disainerid
kõvasti vaeva ja palun, siin on tulemus: isegi lühikese maa pealt
on raske vahet teha, milline kere on nelja-, milline viieukseline.
Paraku nõuab sale siluett (tagaosa suunas sujuvalt langev katusejoon)
ohvreid. Ka Insignias tuleb lagi tagaistujatele väga lähedale ja 180
sentimeetrist pikema kasvu puhul ei saa end seal väga mugavalt tunda. Ent
esimeste muljete põhjal on see ka ainuke märkimisväärne
puudus.
Kabiin on üldiselt avar ja väga kvaliteetselt
viimistletud. Kõrge keskkonsool moodustab eesistujate ümber
turvatunnet sisendavad kookonid ning toob kõik lülitid-klahvid
juhile mõnusalt käeulatusse. Täpsema pildi saab muidugi alles
proovisõitude järel, aga üht olulist muudatust võib
juba nüüd kiita. Nimelt loobus Opel (ja Vauxhall) lõpuks ometi
totakast elektroonilisest suunatulelülitist. Teoreetiliselt oli see
väga hea, praktiliselt aga vihastas isegi kogenud juhte. Insignial on asi
selge – kang fikseerub ülemises või alumises asendis ja siis
on ka suunatuli sisse lülitanud. Mõnikord võib isegi
tagasiminek olla progressiivne.