Kuigi Kanal 2 juhid on kõvasti pingutanud ning nende programm ei erine kuigivõrd konkurendi omast, kuulub suurema osa televaatajate eelistus enamasti TV3le. Nagu  Šmigun, kes ka parimas sportlikus vormis olles peab eest libiseva norralase paremust tunnistama.   

Siinkohal suusatamisega võrdlus lõppeb. Šmigun teenib ka teisel kohal lõpetades au ja kiitust. Teleäris toob liidriseisus sisse miljoneid, millest teise koha omanik suu puhtaks peab pühkima. “Kogu meediaäris on palju emotsionaalsust. Kõigile meeldib liider. Ja kui sa juba oled oma konkurendist mõne protsendi võrra populaarsem, tähendab see kümneid miljoneid kroone rohkem reklaamiraha laekumist,” sõnastab TV3 tegevjuht Toomas Vara lihtsa tõe.

Kanal 2 lõpetas möödunud aasta 19 miljoni krooni suuruse kahjumiga, samal ajal kui TV 3 teenis umbes sama suure kasumi.

Paanitsemiseks pole põhjust

Kanal 2 majandusnäitajad on sedavõrd halvad, et ilmselt Eestis pangad talle laenu anda ei söandaks. Kriitilisemad hindavat telekanali majandusseisu pankrotiohtlikuks.

Ent Kanal2 peadirektor Urmas Oru on nagu vana rahu ise. Kui küsida temalt, miks firmal nii halvasti läheb, vastab ta küsimusega: “Aga miks Päevalehel võrreldes Postimehega halvasti läheb?”

Oru möönab, et tele tegemisel on kulusid, mida pole võimalik kokku hoida.

Arvestades, et raha on turul piiratud hulk, on tema sõnul paratamatu, et mingil perioodil ots-otsaga kokku tulla ei saa.

Jutt võimalikust pankrotist paneb Oru tõsiselt nägu krimpsutama nagu halb nali.

 “Neid ettevõtteid on Eestis palju, kus omanik pidevalt juurde investeerib. See pole mingi enneolematu asi, et kui firma alustab, ei too kohe kasumit ning omanik paneb firmasse raha juurde,” märgib ta.

Tõesti, seni on Kanal 2 omanik, Norra meediakontsern Schibsted olnud kannatlik

Tegelikult on Oru veendunud, et kaks aastat pingutamist telekanali uue programmi loomisel hakkavad üsna pea vilja kandma.

Ka noriv võrdlus hingusele läinud TV1ga ei aja Kanal 2 peadirektorit endast välja. “Ma arvan, et TV1le saigi saatuslikuks selge sihi või edusse usu puudumine. Nad üritasid kõike teha. Ja loobusid kohe, kui kõik plaanipäraselt ei läinud. Liiga palju oli tõmblemist ja vangerdamist,” räägib ta. Kanal 2s Oru väitel sellist tõmblemist pole. On stabiilsus

Liidri reformid

Milles on TV3 edu? Toomas Vara räägib energiliselt, kuidas veel mõned aastad tagasi samuti kahjumiga töötav TV3 üles töötati. Kuidas loobuti ise saadete tegemisest ning juurutati  jõuliselt kokkuhoiupoliitikat, mis telekanali töötajad oigama pani. Tänaseks ollakse sellega harjutud. Vara ütleb häbenemata välja, et lõviosa TV3 programmist on meelelahutus. “Tõepoolest me ei ürita konkureerida ETVga sotsiaalteemaliste või poliitikasaadetega. Meie eesmärk on raha teenida. Me tahame teha seda, mida vaataja meilt ootab. Üritame ennast mugandada vaataja soovide järgi ja veidi vähem üritame teda kasvatada,” räägib ta.

Samas märgib TV3 tegevjuht, et vaid meelelahutusest kanal ei ela. “Kanalil peab olema midagi, mida tsiteeritakse. Telekanal vajab oma uudiseid ning veel kaht-kolme saadet, millest hiljem räägitakse,” lausub Vara.

Ta võib olla rahul. Viimased teleauditooriumi uuringud näitavad, et TV3 “Seitsmesed uudised” koguvad rohkem vaatajaid kui senine suveräänne liider “Aktuaalne Kaamera”

Ent Kanal 2? Ka nende programm on samadele põhimõtetel rajatud ning töökorraldus on sarnane. Miks Kanal 2 on kahjumis ja saab omanikule, Norra meediakontsernile Schibsted lohutuseks vaid öelda, et möödunud aasta kahjum oli väiksem kui aasta enne seda?

Parem olla tugev teine

Jah, Kanal 2 omanik on rikas. Tema teised ettevõtmised, ajaleht Postimees ja trükikoda Kroonpress näiteks, toovad head kasumit. Schipstedi tulud on sedavõrd suured, et Kanal 2 miinus on selle kõrval tühine. Nad võivad veel aastaid teletegemisele peale maksta.

Aga samas, Vara hinnangul  pole Eesti telereklaamiturul nii palju raha, et üleüldse oleks võimalik hoida elus kahte kvaliteetse programmiga telekanalit. Ja seda peaksid konkurendi omanikud hästi teadma. Kummalisel kombel pole nad seda enda jaoks teadvustanud. Vastupidi. Kanal 2 on Vara sõnul viimase paari aasta jooksul investeerinud tohutuid summasid oma programmi, lootuses, et ühel hetkel TV3 juhtpositsioonilt tõugata. Seni on need katsed ebaõnnestunud. “Ja vaevalt et see neil ka lähiaastatel korda läheb. Ega meiegi ei jää ju käed rüpes nende tegemisi vaatama. Me oskame esimeseks olemist vägagi hinnata,” teatab Vara.

TV3 tegevjuht osutab suuremeelselt, et tegelikult võiks Kanal 2 esimeseks pürgimisest loobuda ning mängida palju tõhusamalt nn teise kanali kaardile.

Seega võtta raha, mida reklaamiandja nagunii turuliidri kõrval konkurentidele jagab ning loobuda TV3 troonilt tõukamise nimel varandusi tuulde loopimast.

Võitlus jätkub

Kanal 2 peadirektori plaanid selleks aastaks annavad aga selgelt mõista, et taandumist neilt loota pole. Ta ei pea kahe aastaga loodud programmi, mis TV3ga vabalt võrdlust kannatab, üle jõu käivaks. Vähemalt enam mitte. Kanal 2 teleauditooriumi näitajad on oluliselt paranenud, ehkki pole TV3e näitajatega veel päris võrreldavad. “Me teame, et oleme juba praegu TV3le peavaluks kellaajal, mil telekate ees istub kõige rohkem vaatajaid,” märgib Oru.

Lisaks mainib ta, et möödunud aasta viimases kvartalis töötas Kanal 2 kasumiga. Kasumiga peaks lõppema ka kogu tänavune aasta.

Küsimusele, millal Kanal 2 konkurendist möödub, vastab Oru rahulikult. “Seda on raske ennustada, aga eks iga asi tuleb omal ajal.” 

Vaadatumad saated

 TV3
 Kes tahab saada miljonäriks 358 000
 Seitsmesed uudised 270 000
 A4 243 000
 Raport  235 000
 Kanal2
 Politseikroonika  299 000 
 Tähed muusikas  267 000
 Kahevõitlus  216 000
 Guinnessi rekordid  187 000