08.05.2009, 00:00
Üliõpilasteater maksab Harmsi vaeva
Tartu kirjanik Mehis Heinsaar (35) ja lavastaja Kalev Kudu (47) on Daniil Harmsi mõju all olnud aastaid. Veiko Märka uuris, milline vägi neid kogu geeniuse eluloo Üliõpilasteatris lavale tooma sundis.
Vene ja kogu maailma absurdikirjanduse klassik Harms (1905–1942) elas
Peterburis/ Leningradis ning suri võigast surma: vanglas nälga.
Kuigi blokaadi ajal, kui inimesed tänavatelgi näljast kokku kukkusid,
oli ilmselt täiesti loogiline, et valvurid Harmsile määratud
pajuki ning toidupakid nahka panid.
Praegu Tartu
Üliõpilasteatris mängitava “Daniil Harms ehk Geeniuse
elulugu” dramaturg Heinsaar on Harmsist palju kirjutanud ning
väidab, et tema enda looming on kümnendiku ulatuses viimase
mõju all. (“Seda on ju täitsa palju.”)
Kudu
on kõik Heinsaare Harmsi-käsitlused Üliõpilasteatris
lavale toonud, lisaks veel Harmsi enda “Jekaterina Bami”. Nii pole
ime, et lavastuse kunstnik Kristina Viin pani kõik kolm ühise nime
alla: Kalev Harmsaar.
Mehis: “1996. aastal suskas keegi mulle
pihku äsja eesti keeles ilmunud “Maaõlma”. Ja kohe
käis imelik jõnks läbi. See oli just see, mida mul vaja oli,
hakkasin teda ka vene keeles lugema.” Seejärel kirjutas Mehis
karkassi Harmsi sketšiõhtule “Joogem äädikat,
härrased!”, mille lavastas Kudu. Järgnes jälle Kudu
tellitud ning Heinsaare kokku pandud “Artur ja Paul”.
Värske lavatükk “Geeniuse elu” põhineb Harmsi
päevikutel, mis pole eesti keeles ilmunud. Need sisaldavad kontrastiks
tema tuntud jutuloomingule süngeid mõtisklusi stiilis “mind
pole kellelegi vaja”.
Kalev: “Üks asi, et teda ei
avaldatud, teine asi, et tal oli ka loominguline kriis.”
Mehis: “Kuna teda üldse ei avaldatud – kui lasteajakiri Jož
välja arvata –, oli tal kodus sõna otseses mõttes
nälg. Võib ette kujutada, kuidas naine teda näägutas.
Geniaalseks muudab Harmsi see, et tema Stalini terrori tingimustes kirjutatut
lugedes kogu aeg ühe ajupoolega naerad, aga teisega tunned õudu, et
sinugi uksele öösel koputatakse ja sind viiakse teadmata
kuhu.”
Harmsi arreteerimise põhjuseks olnud keeldumine
panna selga Punaarmee mundrit. Mitte et ta oleks olnud riigivastane, aga talle
ei meeldinud selle labane lõige ja värv.
Enamik Harmsi
mõttekaaslasi arreteeriti, tapeti või saadeti sõjas
kõlbmatute intelligentidena eesliinile kahurilihaks, kus nad samuti
hukka said.
Harmsi sõber, näidendiski olulist rolli
mängiv Vvedenski, kes ütles: “Harms ei loo kunsti, ta on ise
kunst”, arreteeriti Harkovis, suri Siberisse viimisel, laip visati
rongist välja ning tema haud on teadmata.
Kudu rõhutab,
et näidend sisaldab ka Mehisega juhtunud lugusid. “Võib isegi
otsida, kus Harms lõpeb ja Heinsaar algab ning
vastupidi.”
Mehis: “Mõtted on Harmsi
omad, meeleolust jäi muidugi mõndagi ka minu luua. Dokfilmi temast
ju pole, saladus sellest mehest jääb ikka õhku.”
Kalev: “Kadunud Jüri Ehlvest kaebas kunagi, et Harms ja
Heinsaar on tema paremad mõtted kirja pannud.”
Kui
näidend juba laval, käis Kudu Peterburis ning vaatas teatris Glagol
samuti Harmsi päevikutel ja kirjavahetusel põhinevat ning juba viis
aastat kavas olevat tükki “Naljakas 2000. aastal”. “Olin
natuke kade nende lõpu pärast. Meie lavastus vastandab
üksikisikut ja ühiskonna masinavärki. Neil aga saab Harmsist
ingel.”
Lavastuses, kus kogu Harmsi elu kolme tunni
jooksul lavale tuuakse, peab eriti rõhutama nimiosalise valikut.
Miks just Richard Naar?
Kalev: “Sellepärast,
et ta on väga andekas; pool geeniust. Pärnust Rein Laose stuudiost
tulnud noormees Richard Naar paistab silma nii koomiliste kui traagiliste
võimete poolest ja viitsib teha tööd detailide kallal, mis on
noore näitleja puhul üsna haruldane. Ma ei pidanud vaeva nägema,
et teda “lahti” teha.”
Harmsi elus käisid
koomiline ja traagiline pidevalt käsikäes.
Kalev:
“Juba tema pseudonüüm ühendab vastandlikud ingliskeelsed
sõnad charm (“sarm”, “võlu”) ja harm
(“paha”, “kahju”).
Mida on Harmsil
tänapäeva Eesti teatripublikule öelda?
Kalev:
“Ta kutsub üles: ärge alluge provokatsioonidele! Tulgu need
valitsuse poolt või kust tahes. Hirm on täiesti halvav asi, tehes
inimesed jõuetuks ja alatuks. Harms ütleb meile:
“Jääge iseendaks!” Sest kui palju paanikat meie umber ka
praegu lõõtsutatakse, SMS-laenudest kuni seagripini. Neid hirme
võib provotseerida kuni massirahutusteni.”
Mehis:
“Harms on kaasaegne mõtlev tüüp, kunstniku üldistus
läbi aegade, mille toob eriti välja kontrast Staliniga. Imetlen,
kuidas ta suudab lugeja nokdauni lüüa, anda poole leheküljega
220voldise elektrilöögi. Kõik tema tekstid on
hämmastavalt laetud.”
Uurin sedagi, et kui Harms praegu
Tartus kohtumisõhtu korraldaks, siis mida nad temalt
küsiksid.
Kalev: “Küsiksin nulli kohta. Kas null
peab olema ovaalne või täiesti ümmargune. Tal oli selle kohta
oma teooria. Mis on meie eksistentsi sügavam eesmärk? Ma ei tea, kui
palju teadis Harms budismist, aga aja ja ruumi tühistamine tema loomingus,
mida ta teeb väga naljakalt ning naiivselt, paneb huvi tundma, kuidas ta
selle peale tuli.”
Mehis: “Mina küsiksin, kas ta
kavatseb edaspidi pikemat proosat kirjutada. Ta kaldus elu lõpus
sinnapoole. Ja kui palju õlut oleksin joonud, paluksin tal mõne
triki teha, sest Harms oli ka mustkunstnik ning suur laste
sõber.”
Kõike eelviidatut ja palju
rohkematki saab näidendis “Daniil Harms ehk Geeniuse elu” sel
hooajal veel näha Tartus Genialistide klubis 18., 19. ja 20. mail.