20.06.2008, 00:00
USA tippajakirjanikud: järgmine aasta on gPhone’i päralt
USA tehnoloogiaajakirjanduse tipud leiavad muuhulgas, et tulevik toob supertelefoni, telefoni funktsioonid kolivad internetti, Apple jätkab võidukäiku ning probleem, millega praegu maadelda, on inimese “digitaalne vari”.
Maailma üks suurimaid tarbijaelektroonikamesse IFA toimub alles augusti
lõpus, kuid messi pressikonverents korraldati juba aprilli keskel
Mallorcal. Ürituse iga-aastane moderaator Dave Graveline (Into Tomorrow)
oli tänavu siia esimest korda kaasa võtnud USAst oma sõbrad,
üle-mere tehnoloogiaajakirjanduse tipud, ning korraldas
paneeldiskussiooni. Kohal olid Larry Magid (CBS News), John Biggs (Crunchgear),
Thomas Ricker (Engadget), Eric Lundquist (eWeek) ja Harry McCracken (PC World)
ja kuulajateks mõnikümmend Euroopa tehnoloogiaajakirjanikku.
Vahendame keskustelu paremad palad.
Dave Graveline: Thomas, sa oled USA tehnoloogiaajakirjanik, kes hetkel
ei ela USAs. Sa peaksid teistest paremini tundma USA dollari languse
mõju Euroopas?
Thomas Ricker:
Jah,
paraku pean maksma siin oma eurodesse vahetatud USA dollaritega. Aga
hinnaerinevus USA ja Euroopa vahel on endiselt tohutu. Kõige odavam iPod
maksab USAs näiteks umbes 250 dollarit ja Madalmaades 360 dollarit.
Euroopa turist USAs on praegu üha enam nagu tarbeelektroonikat vedav
muul.
Larry Magid:
Mulle teeb muret see, mis juhtub
siis, kui hiinlased “avastavad” USA dollari languse. Kui
hiinlased tõstavad impordimaksu USAsse, oleks see majandusele
tõsine šokk.
Kahjuks ei ekspordi USA sisuliselt ise
mingit tehnikat. Apple’il läheb näiteks väga hästi,
kuid nad ei tooda iPode USAs. Kui te Euroopas iPodi netist tellite, tuleb see
otse Hiinast ega oma USAga mingit seost. USAs pole mingit tootmisbaasi. Ja ka
Euroopa tootmisbaas tõenäoliselt kahaneb.
Eric
Lundquist:
Apple ei tooda ammu midagi, samuti teised suured USA
tehnoloogiafirmad nagu näiteks HP. Kõik outsource’ivad.
Graveline: Apple’i fenomen on üldse huvitav. Kas
Apple jätkab tõusuteel?
Lundquist:
See firma on mingis mõttes unikaalne, sest
seda veab üks inimene, Steve Jobs, ja niikaua kuni Steve seda firmat
juhib, säilib ainulaadsus. On huvitav täheldada, et näiteks
Microsoft saab investeerida põhimõtteliselt lõpmata hulgal
raha arendusse, kuid ei suuda Apple’it murda.
Graveline: Kas on üldse olemas iPod-killer, mõni tehnikavidin,
mis üldse pääseks selle tiitli lähedalegi?
Magid:
Kvaliteedilt – jah. Turuosalt – ei.
Ma arvan, et näiteks Microsoft Zune on suurepärane seade, samuti
Sandisci oma. Põhimõtteliselt mängib ju iga mobiiltelefon
muusikat, kuid rumalal kombel pannakse neile kaasa nii kehvad klapid, et seda
pole võimalik kasutada. Aga asi pole selles. Asi on mingis
tõmbes. Inimesed, eriti noored, tahavad just Apple’i
muusikamängijat. Asi on moes.
Muuhulgas arvan, et iPhone on
maailma kõige ülehaibitum seade.
Graveline: Me
räägime kogu aeg oma lugejatele ja kuulajatele, et mp3-mängijal
ei pea olema Apple’i logo peal, et see mängiks muusikat, aga see ei
loe. Apple’i bränd on nii tugev.
Harry
McCracken:
Apple on üles ehitanud korraliku brändi ning
nendega pole mõtet odava seadmega sõtta minna. Samuti oli
Apple’i poolt taibukas liigutus, et nad panid paari seadme ja sisu. Ma
arvan, et tulevikus näeme üha enam seadmeid, mis on sisuteenustega
seotud.
Ricker:
Asi on ka selles, et iPodiga
käib kaasas hulk lisavidinaid, mis on päris kallid. Ning kui tuleb
järgmise põlvkonna muusikamängija, siis ma ei hakka ju sadu
dollareid maksvaid asju lihtsalt minema viskama, vaid ostan just Apple’i
uue põlvkonna mängija, mis nendega ühildub.
John Biggs:
Üks kõige halvemini disainitud toode
on Kindle, aga mulle meeldib see. Ma saan sinna laadida raamatuid 9,90 dollari
eest Amazonist, saan laadida otse arvutist, meili teel saata – kui mul
oleks Sony Reader, siis ma ei teaks, kuidas sinna sisu saada. Ma arvan, et
Kindle’i-sugused tooted on asjad, millel on Apple’i kõrval
tulevikku.
Graveline: John, sa tahad vist öelda, et
toode ei pea olema high-tech välimusega, cool ja kena, et ta murraks
läbi.
Ricker:
On ju olemas juba
MySpace PC, mis on sisul
iselt netiühendusega arvuti, tuleb ka FaceBook PC jne, ma arvan, et
seostumine veebiteenustega on tulevik.
Graveline: Kas
mobiiltelefon muutub seadmeks, kuhu topitakse üha enam asju, seadmeks,
milleta ei saa kodust lahkuda? Kunagi oli selliseks asjaks American Expressi
krediitkaart, milleta ei saanud kuhugi minna...
Magid:
Ma arvan, et ainuke põhjus, miks mobiiltelefon
ei asenda arvutit, on kasutusmugavus.
Kuigi telefoniga saab
internetti kasutada, pole see pooltki nii mugav kui laua- või
sülearvutiga. Samas arvan, et paremad ekraanid, klahvistikud ja
hääletuvastus võimaldavad mobiiltelefonil palju enam ja
mugavamalt teenuseid kasutada.
Lundquist:
Mulle
tundub, et telefoni tulevik on seotud sellega, et telefon muutuks isiku
vajadustele vastavaks. Praegu saab telefonidega teha miljon asja, kuid paljud
neist on ebamugavad ja ebavajalikud, mõnikord ei tea paljud isegi seda,
kuidas neid kasutada. NY Timesis oli selle kohta üks artikkel, millega ma
nõustun: inimesed tahavad, et telefonis oleks täpselt need asjad,
mida nad kasutavad, ning neid peab olema mugav kasutada. Telefonid
individualiseeritakse, et teatud asju oleks mugavam teha. Mõne jaoks on
tähtis pangandus, teisele turva, kolmandale teksti sisestamine, neljandale
GPS. Ma ei tea, kuidas seda tehakse, aga ma arvan, et see nii läheb.
Publik: Kas GooglePhone’il on lootust läbi
lüüa?
Biggs:
gPhone on
sisuliselt Androidi platvorm, mida Google jagab tasuta, lootes teenida
kasutajatele näidatavalt reklaamilt. Hind hoitakse all reklaamirahadega.
See on tegelikult väga lihtne võrrand. On opsüsteem, mis on
päris hea kontseptsiooniga, kipub lausa Symbianiga konkureerima.
Müü seda arenevatele turgudele või isegi Ameerika turule
odavatesse telefonidesse, saad arvestatava tüki turu odavamas
segmendis.
Nende kirstunaelaks võib saada see, kui nad ei
suuda turgu piisavalt varustada.
Aga näiteks HTC on odav ja
kiire tootja. Nad võivad tulla väga kiiresti välja uue
telefoniga. Kui nad Androidi sinna peale panevad, võivad nad seda
müüa 100 dollarit odavamalt. Google ei konkureeri Nokia telefonidega,
vaid operatsioonisüsteemidega. Nokia peab ümber mõtestama,
kuidas nad telefone toodavad.
Kõike seda saab olema väga
huvitav jälgida. Ma ütleksin, et juba järgmine aasta tuleb
gPhone’i aasta.
Ricker:
Google pole Nokia
jaoks probleem. Selleks ajaks kui Android välja tuleb, on Nokial kindlasti
lahendus olemas. Microsoft on nende probleem.
Graveline:
Kuidas suhtute privaatsusprobleemi?
Lundquist:
Facebook, mis on avalik, on praegu USA
kõige suurem inimressursside andmebaas, kus inimesed ise oma andmed
avalikustavad. Laias laastus on kaks põlvkonda, üks on oma
privaatsuse pärast mures, teisi see ei huvita.
Ma arvan, et
väga tõsiseks probleemiks on hoopis digital shadow (digitaalne
vari). Näiteks, kui oled kunagi avalikustanud video oma kalalkäigust,
mis aga nüüd sulle kahjuks tu
leb, ja sa ei saa seda kõrvaldada. Firmad, mis koguvad sinu veebis
käitumise kohta andmeid ja hakkavad sulle saatma reklaame, mis peaks sulle
justkui meeldima.
Magid:
Kas keegi tõesti
arvab, et tal on privaatsust? Ma arvan, et mul pole 20 aastat privaatsust
olnud. Ma olen praegu Mallorcal, aga nii mõnedki firmad Ameerikas teavad
täpselt, kus ma olen, mida ma teen ja isegi seda, mida ma
hommikusöögiks sõin, kui ma maksin krediitkaardiga.
Mind ei häiri, kui siin konverentsil tehtud fotod, kus ma peale olen
jäänud, ringleksid juba internetis. Mind häiriks, kui mu
puberteedieas tütre fotod, kus ta näiteks tarvitab alkoholi,
ringleksid netis. Probleemiks on, kus ja millistel asjaoludel fotod tehakse
ning kas me saame kontrollida, et firmad ei kuritarvitaks oma võimalusi
privaatsust rikkuda.
Graveline: Võib-olla pole siit
enam tagasiteed. Räägime lõpuks sellest, milline on
tarbeelektroonika tulevik...
Magid:
Indias
ja Hiinas toimuvad kiired muutused, mõlema riigi rahvas jõuab
üha rohkem internetti. Aga rõhuasetus muutub. Me näeme odavate
seadmete arvu plahvatuslikku kasvu. Salajaseks relvaks saab mitte riistvara,
vaid võrk. Tuleb üliodav seade või telefon, mis on
põhimõtteliselt peagu kõigil maa elanikel taskus.
Biggs:
Ma arvan, et ajal, kui internet jõuab
kõikjale ja wimax on laialt saadaval, võetakse seadmetest mingeid
funktsioonid välja ja muudetakse need üle interneti kasutatavaks.
Seadmed muutuvad keskkonnasõbralikumaks, veelgi kergemaks ja
lihtsamini kasutatavaks.
Ricker:
Mul on selline
utoopiline tulevikuvisioon, et ükskord elame n-ö ühendatud
maailmas ja ühenduda aitavad vidinad. Aga praegu muutume üksteisest
mingil moel hoopis eraldatumaks, kui vaatame kas või mõnd New
Yorgi kohvikut, kus suur osa külastajaid on kapseldunud oma laptopi taha
või istub, kõrvaklapid peas.
Teisest küljest
– minu vaatenurgast aitab tehnika mul igatahes paremini ühenduda,
näiteks teisel pool ookeani elava perekonnaga.
McCracken:
Voice over IP saab kindlasti suurema
mõjuga trendiks. Ning ma ei tea veel, miks ma peaksin tahtma oma
külmkapiga rääkida, aga võib-olla keegi veenab mind
kunagi selles.
Lundquist:
Mul on selline tunne, et
ühel päeval on meil siiski selline seade, mis teeb kõike
enam-vähem hästi ning inimesed ei pea viit-kuut seadet kaasas
tassima.