29.08.2008, 00:00
Usulõhed on terviseks
Miks on maailmas nõnda palju erisuguseid uske, mis tihtipeale omavahel vaenujalalgi? Aga sellepärast, et inimesed oleksid tervemad: USA teadlaste arvates pidurdavad usulised erimeelsused nakkushaiguste levikut.
Rühm teadlasi eesotsas New Mexico ülikooli bioloogi Corey Fincheriga
on teinud statistilise analüüsi, millest nähtub, et usuelu on
kirevam just noissamus maailma paigus, kus nakkushaigusi esineb rohkem kui
mujal. Sellest järeldavad nad, et usulises mitmekesisuses ongi küllap
süüdi just bakterid ja viirused.
Avastatud korrelatsiooni
niisugune tõlgendus kohtab akadeemilistes ringkondades paiguti selget
vastuseisu. Kuid mööndakse ka, et uurimistöö võib
avada usundite tekkele ja ühiskonnarollile uue vaatenurga.
Ehkki paljude maailma usundite ajaloost on teada päris palju
üksikfakte, ei ole religiooni kui inimliigile igiomase nähtuse
tekkelugu ja evolutsiooniline otstarve loodusteaduslikust seisukohast sugugi
selge. On koguni arvatud, et religioosne mõtlemine on inimestele
pähe sugenenud lihtsalt evolutsiooni tarbetu kõrvalsaadusena,
võib-olla suhteliselt suure ajumahu tasuta kaasaandena. Teised
jälle leiavad, et usunditel on inimese evolutsioonilisel kohastumisel
ikkagi omaette tähtsus: nad hoiavad kogukondi koos ja aitavad seeläbi
inimestel paremini ellu jääda.
Fincheri lähenemine
liigitub viimasesse kategooriasse. Tema arvab, et usundi ülesanne on
inimrühmi sisemiselt lõimida ja teistest rühmadest eristada;
luua identiteeti ja seada piire: religioossed erimeelsused pärsivad eri
inimrühmade omavahelist läbikäimist.
Neis maailma
paigus, kus kliima soodustab nakkushaiguste levikut, annab kindlapiiriline
rühmitumine evolutsioonilise ellujäämiseelise, sest takistab
haigusekandjate levi üle rühmapiiride. Isoleeritud kogukondade vahel
aga ei liigu ka teave ja ideed, sealhulgas religioossed ideed. Nii tugevnevad
erisused veelgi, ja peagi võib mõnel suhteliselt väikesel
maal õitseda palju üksteisest sõltumatuid usundeid.
Fincher ja tema kolleegid võtsid ette Oxfordi ülikooli
kirjastatud ”Maailma kristliku entsüklopeedia” ja otsisid
sealt välja andmeid 219e maailmas praktiseeritava usundi kohta.
Sinna kõrvale uurisid nad üleilmset epidemioloogilist andmebaasi,
kus oli kirjas nendesamade maade nakkushaiguste statistika.
Analüüs näitas, et esinebki statistiliselt oluline positiivne
seos haiguste levimuse ja usundilise mitmekesisuse vahel. Seos pidas vastu ka
siis, kui teadlased arvasid maha muude tegurite, näiteks maa pindala ja
rahvaarvu, usuvabaduse ning majandusliku ebavõrdsuse eeldatava
mõju.
Hoolimata sellest, et Fincheri uurimus on ilmunud
soliidses väljaandes, Briti teaduste akadeemia toimetistes, ei
veena tema järeldused kaugeltki kõiki asjatundjaid. Columbia
ülikooli sotsioloog Courtney Bender kommenteerib ajakirjas Science, et
usundite vahel ei ole alati ületamatuid piire: leidub nii
välismaailmale väga avatud kui ka väga suletud usundeid.
Connecticuti ülikooli antropoloog Candrace Alcorta aga leiab, et
Fincheri töö puudutab religiooniuuringutes vähe käsitletud
valdkonda ja võib veel osutuda teedrajavaks. Alcorta sõnul
paistab mõnedel kuuma kliimaga haigusohtlikel aladel laiunud
impeeriumide, näiteks maiade või inkade riikide teke, Fincheri
teooriale vastu rääkivat, kuid ehk innustavad kerkinud küsimused
teadlasi teemaga süvitsi edasi tegelema.