MÕNI LÄHEB, MÕNI JÄÄB: Bernd Pischetsrieder (vasakul) paavst Benedictus XVIle Volkswagen Phaetonit üle andmas. VW

No kuhu veel?

Üliekstravagantne Briti väikefirma Bristol sai tootmisvalmis uue mudeli Fighter T. Põhimõtteliselt ei väärikski see märkimist, kui tegu poleks maailma võimsaima seeriasõiduautoga. Chrysleri kaheksaliitrine V10 arendab kahe vesijahutusega turbo abil 1012 hobujõudu, lüües seega troonilt Bugatti Veyroni. Veelgi ulmelisem tundub pöördemoment 1400 N·m. Või seda ebamaisust paremini kirjeldavates ühikutes - 1,4 njuutonkilomeetrit.

Teoreetiline tippkiirus on 435 km/h, kuid elektrooniline piiraja sekkub 362 km/h peal. Mootor teeb sel juhul kõigest 4500 minutipööret. Paigalt "sajani" kiirendamiseks kulub umbes 3,5 sekundit.

Tootja ise kinnitab, et pöörasele jõule vaatamata on sõiduk igati kõlblik ka igapäevakasutuseks, mahutades luksuslikult kaks reisijat ja nende pagasi.

Volkswageni juht lahkus

Volkswageni kontserni boss Bernd Pischetsrieder lahkub oma kohalt aasta lõpus. Euroopa suurima autofirma uueks juhiks saab senine Audi tegevjuht Martin Winterkorn.

Endine BMW nõukogu esimees Pischetsrieder asus oma praegusse ametisse 2002. aasta aprillis ning tänavu pikendati tema töölepingut 2012. aastani. Lahkumise tagamaadest ametlik teade ei räägi. Kuulujuttudes nimetatakse ootamatu errumineku kõige tõenäolisema põhjusena konflikti võimukate ametiühingutega.

Toida hunti, palju tahad...

Pool aastat langevaid kütusehindasid on jänkide mälu täielikult kustutanud ning maasturite ja pikapite müük kogub taas hoogu. Sügiskuudel müüdi neid juba viis protsenti rohkem kui mullu samal ajal. Nagu üks analüütik ütles: inimesi ei huvita kütuse kokkuhoid, vaid kodust tööle sõitmise hind. Lisaks pakutakse aasta esimesel poolel ladudesse seisma jäänud autosid soodushindadega. USA "suurele kolmikule" (GM, Ford, Chrysler) on pikapid eriti tähtis turuosa, moodustades kogumüügist üle poole. Luksusautode populaarsus siiski tasapisi kahaneb, mullusega võrreldes osteti neid Ameerikas nelja protsendi jagu vähem.

Diisel jõuab supersportautole

Ja kelle muu kui Audi märgi all. Sai ju Audi R10st tänavu esimene diiselauto, mis võitnud Le Mans'i ööpäevasõidu. Kahe turboga kuueliitrine seeria-V12 tegi oma debüüdi luksusmaasturi Q7 kapoti all, sellega relvastatult saavutab kahe ja poole tonnine koloss sajakilomeetrise tunnikiiruse 5,5 sekundiga. Kujutage nüüd ette, millise dünaamika annavad 500 hj ja 1000 N·m ligi tonn kergemale R8-le. Ja kes ütles, et võimsust juurde ei kruvita?

Sõsarauto Lamborghini Gallardo peab nähtavasti edaspidigi vaid bensiinimootoriga läbi ajama. Aga mine tea - Ferrucio Lamborghini kogus oma varanduse just traktoreid ehitades. Ja maailm pole enam ammu endine.

Lahkus Albrecht Graf Goertz

3. novembril suri 92 aasta vanuselt krahv Albrecht Goertz. Sinivereline disainer kindlustas omale igaveseks koha autajaloos BMW 507 kujustajana. 1955. aastal valminud rotsterit peavad mõned eksperdid tänini kõigi aegade ilusaimaks sportautoks.

Autoalal oli 507 Goertzi ainus tõeliselt suur õnnestumine. See aga võimaldas tal alustada professionaalse disaineri karjääri ning edaspidi tegeles ta kõikvõimalike teemadega mööblist kuni rõivasteni.

EuroNCAPil kolm värsket "patsienti"

Novembri algul avaldas autode turvakatsetustega tegelev EuroNCAP kolme järjekordse kokkupõrketesti tulemused. Kõik kolm katsealust - Honda Civic, Kia Carnival ja Lexus IS - on Eestis müügil ja ostjate hulgas üsna popid. Tegu on autosviibijatele üsna turvaliste sõidukitega, ühelgi neist ei fikseeritud üheski tsoonis hinnet "nõrk" või "halb". Eraldi märgiti ära Lexuses kasutatavate põlveturvapatjade tõhusust eesistujate põlvede ja reite kaitsmisel.

Civic on ka jalakäijatele suhteliselt ohutu, kogudes sel alal 24 punkti 32st. Carnivali ette aga ärge parem jääge, tema tulemuseks jäi vaid 3 punkti.

Tärne* pälvisid katsealused järgnevalt:

 

Täiskasvanu turvalisus

Lapse turvalisus

Jalakäija turvalisus

Honda Civic

****

****

***

Kia Carnival

****

***

*

Lexus IS

*****

****

**

 

 

Autosolijate turvalisuse eest võib saada kuni 5, jalakäijate turvalisuse eest 4 tärni.

 

Eesti aasta auto 2007

Ajakirja Tehnikamaailm eestvedamisel toimuval Eesti aasta auto konkursil on sisuline osa toimunud. Esimeses voorus selgitasid 21 žüriiliiget uudismudelite seast välja finalistide kuuiku. Nendeks osutusid (tähestikulises järjekorras) Ford S-Max/Galaxy, Honda Civic, Opel Corsa, Peugeot 20, Seat Leon ja Škoda Roomster. Tavakohaselt koguti valijad ja valitavad kokku novembri algul Pärnusse Sauga ringrajale. Seal said valijad valitavatele veel pilgu peale heita ja maanteest mõnevõrra vabamates oludes neid proovile panna. Ka telemehed olid usinasti ametis aasta auto saate salvestamisega.

Ootamatud tuisud ja lumesajud jäid õnneks Pärnust peaaegu kõrvale ning õhuke lumekiht sulas sügispäikeses kiiresti. Kas oli põhjus žüriiliikmete kasvanud professionaalsuses või jahedas ilmas, ent kogu programm läbiti harjumuspärasest märksa kiiremini.

Tänaseks on otsustajad oma hinded jaganud (süsteemis 7-5-4-3-2-1), Eesti aasta auto 2007 tehakse teatavaks 25. novembril TV3 erisaates.

Ühtlases tempos

Pärast kevadist suurt hüpet areneb automüük ühtlases, kuid kõrges tempos. Selle tõestuseks on ka oktoobrikuu andmed. Eesti automüüjatel läks kaubaks 2259 sõiduautot ja maasturit. Seda on 169 võrra rohkem kui septembris (+8,1%, aga eks sisalda ju oktoober ka ühe päeva rohkem), ent tervelt 757 rohkem (+50,3%!) kui oktoobris 2005. Ka kogumüüki ei anna mullusega võrrelda - tookordse 16 332 asemel loeti tänavu kümne kuuga kokku 21 264 müüdud-ostetud autot. Kasvuprotsendi võib igaüks ise arvutada, selleks tuleb 30,2.

Menukaima margi koht kuulus nagu ikka Toyotale, ent seekord veidi väiksema eduga kui septembris. Škoda kuues koht selles pingerivis lubab oodata, et aasta lõpuks jätab Tšehhi mark seljataha nii Hyundai kui ka Opeli.

Noobelmarkide hulgas trügis Mercedes taas kõigist mööda, Audi, BMW ja Lexus järgnevad tihedas rivis. Tähelepanuväärselt hea kuu oli Porschel: tervelt kolm neist leidsid omaniku oktoobris. Meie oludes võib lugeda haruldaseks, et nende hulgas polnud ainsatki Cayenne-maasturit.

 

KohtMarkMüükTuruosa
1TOYOTA31113,8%
2VW2059,1%
3HONDA1878,3%
4CITROEN1396,2%
5FORD1225,4%
6ŠKODA1165,1%
7MAZDA1145,0%
8PEUGEOT1125,0%
9RENAULT994,4%
10NISSAN984,3%

 

 

 

KohtMarkMüükTuruosa
1TOYOTA303614,3%
2VW18068,5%
3HONDA17898,4%
4MAZDA14366,8%
5CITROEN13226,2%
6FORD11355,3%
7RENAULT10615,0%
8OPEL9974,7%
9PEUGEOT9864,6%
10ŠKODA9704,6%