Toomas Vabamäe

Üha enam hakkavad sisepõlemis- ja elektrimootorist kombineeritud jõuallikaga sõidukid meenutama "tavalisi" sõiduautosid. Õnneks ka hinnalt. Honda Insight ongi hetkel odavaim saadaolev hübriidsõiduauto. Odavus on, nagu ikka, sügavalt suhteline määratlus. 325 000 krooni, mis lihtsaimas varustuses Insighti eest välja tuleb käia, on ikkagi paras hunnik raha. Selle eest võiks vabalt osta kaks väikeautot.

Teisalt on Insight aga odavam kui hübriidajamiga Honda Civic. Jah, ma ei eksinud. Civic Hybrid maksab vähemalt 385 000 krooni. Seejuures jääb Civic praktilise kasutamisväärtuse poolest Insightile alla. Kus siin loogika on? Loogika on selline: Insight konstrueeriti algusest peale hübriidiks, Civicul tuli teha kompromisse. Näiteks paigutati Insighti akud parimasse võimalikku kohta pakiruumi all. Civicul aga asuvad need tagumise seljatoe ja pakiruumi vahel. See lahendus töötab, ent vähendab pakiruumi mahtu ja kergitab auto raskuskeset.

Väljast sarnased, seest erinevad

Toyota Priuse kõrval on Honda Insight tuntuim hübriidauto. Ka väline sarnasus teise põlve Insighti ja kolmanda generatsiooni Priuse vahel on rabav. Ilmselt püüdsid mõlema firma disainerid luua midagi muust massist esilekerkivat, aga joonistasid kogemata valmis ühesuguse kere. Või tegi seda sama arvutiprogramm?

Insighti loomisel polnud ilu kindlasti prioriteet. Esiteks pidi Insight välja nägema võimalikult "roheline". Siit pärinebki sarnasus kütuseelemente kasutava ülipuhta FCX Clarityga. Teine, ja oluliselt rängem tingimus oli aerodünaamika.

Just tuuletunnelist pärinebki sõiduki massiivne tagaosa.

Teatud nurga alt vaadatuna laseb see Insightil lausa furgoonina välja paista.

Välimusega Priuse ja Insighti sarnasus aga lõpeb. Hübriidajami korralduselt on need kaks täiesti erinevat sõiduriista.

Priuse bensiini- ja elektrimootorid saavad töötada üksteisest sõltumatult, eraldi või koos. Insightil on bensiini- ja elektrimootor kokku ehitatud. Õieti on elektrimootor (mis vajadusel toimib ka generaatorina) ainult õhuke "seib" bensiinimootori ja käigukasti vahel. Tavalisel autol asub sel kohal hooaratas. Niisugune skeem justkui välistaks võimaluse, et auto saab edasi liikuda pelgalt elektri jõul - bensiinimootorit tuleb ju ikka ringi ajada. Aga Insight on võimeline ainult elektrimootori jõul kulgema. Bensiinimootoril lülitatakse sel puhul välja süüde ja toide, ning klapid suletakse - kolvid pumpavad silindrites lihtsalt õhku edasi-tagasi. Väike kadu sellest küll tuleb, aga see on tõesti väike.

Käigukastina kasutatakse Insightil variaatorit. See pole vahest nii elegantne lahendus kui Priuse planetaarajam, kuid toimib sujuvalt ja säästlikult. 100voldise tööpingega akud asuvad ­pakiruumi all, jalust ära. Muuhulgas peaks selline paiknemisviis parandama ka kaalujaotust esi- ja tagasilla vahel. Akud teevad muidugi auto raskemaks, kuid 1204­kilost tühimassi võib siiski mõistlikuks lugeda.

Insight veereb üsna kummalise mõõduga rehvidel: 175/65 R15 või 185/55 R16 (nagu meie proovisõiduauto). Kitsas veerepind on vältimatu - see vähendab nii õhu- kui ka veeretakistust - ja ilmselt on rehvid säästlikkuse huvides ka tavalisest jäigemad. Supermugavaks kulgemist pidada ei saa. Ebatasasustel klobiseb vedrustus tuntavalt ning tagumistest rattakoobastest kostab ka teemüra sisse. Seevastu mootorid töötavad sama hästi kui hääletult. Hääle järgi pole isegi võimalik aru saada, kui elektrimootor üksi autot edasi viib. Ainult ägedatel kiirendustel annab ottomootor teravatoonilise urinaga oma olemasolust märku. Väliste parameetrite järgi ei tohiks Insight teab mis hea kurvisõiduauto olla, ent Lõuna-Eesti käänulistel teedel jättis ta suurepärase mulje. Ei mingit ala- ega ammugi mitte ülejuhitavust, masin liigub kui mööda rööpaid. Ju sai kaalujaotus ikka nii hästi paika.

Kasvatage mulle lehed külge!

Hübriidsõidukile sobivalt "kosmiline" interjöör meenutab Civicu oma. Priuselt tuttavat, hübriidajami tööd kujutavat "hiirekino" Insighti pardalt ei leia. Juhti säästlikul sõidul toetav süsteem on küll olemas, kuid märksa diskreetsemal kujul. Esiteks asub näidikuploki paremas servas aku laadimist-tühjenemist kajastav osuti. Kui see on rohelises piirkonnas, siis aku laeb, kui sinises, siis tühjeneb.

Reisiarvutil on tavalistele võimalustele lisaks olemas säästlikkuse hindamise funktsioon. Selle töö kirjeldamine vääriks omaette artiklit. Piirdugem siinkohal tõdemuse­ga, et kogu tegevus kujutab endast mängu. Eks jää ju mehed ikka lasteks, ainult mänguasjad on suure­mad ja kallimad. Kes kunagi tamagochi'ga kokku puutunud, sellele tuleb Insighti säästumäng kindlas­ti tuttav ette.

Tablool hakkab kasvama virtuaalne taim ning mida säästlikumalt juht tegutseb, seda enam lehti taimele külge kasvab. Lõpuks hakkab taim õitsema ning kõige krooniks autasustatakse juh­ti virtuaalse karikaga. Jooksev hindamine toimub spidomeetri taustavalguse muutmisega. Saate juba isegi aru, mida tähendab sinine ja mida roheline.

Võib muidugi vaielda, kas hübriidajamiga autod on ikka õige tee. Pikemaid otsi läbivad lihtsamad ja odavamad turbodiislid ju säästlikumalt. Sagedaste kiirenduste ja pidurdustega linnasõidul on hübriid aga eelistatum. Ka pole tehase poolt lubatud kütusekulu numbrid (4,6 l / 100 km linnas ja 4,2 l / 100 km maanteel) ainult avakosmoses saavutatav unistus, vaid täiesti reaalsed näitajad.

Honda Insight
Mootorid: R4 1339 cm3 ja alalisvoolu-elektrimootor • Võimsus 88 + 14 hj • Tippkiirus 186 km/h • Aeg 0–100 km/h: 12,6 s • Tühimass 1204 kg • Pikkus/teljevahe 4395/2550 mm • Pakiruum 408 l • Kütusekulu (B) 4,4 l /100 km • CO2 pääst 101 g/km • Hind alates 325 000 kr