Eestist ostetud parvlaev on Kanada Newfoundlandi provintsile maksma läinud kümneid miljoneid dollareid ja kohalik rahvas oleks valmis lisaraha pumpamise asemel uputama kuluka aluse Atlandi ookeani.

Newfoundlandi provintsi valitsus ostis esilagu Hull 100 nime kandnud ja hiljem Nonia'ks ristitud laeva Eestist viis aastat tagasi vähem kui kümne miljoni krooni eest, kirjutab Kanada rahvusliku ringhäälingu CBC võrguväljaanne. Laeva remontimisele on aga kulunud ostuhinnast kümme korda rohkem ehk üle 100 miljoni krooni maksumaksja raha. Ometi seisab alus sõidukõlbmatuna Newfoundlandi saarel Clarenville’i sadama kuivdokis.

Tegemist on tõepoolest Eesti päritolu laevaga. Saaremaa Laevakompaniile (SLK) kuulunud  parvalev kandis varem nime Ahelaid ja sõidutas reisijaid mandrilt Hiiumaale. 50 meetri pikkune ja 254tonnise kandevõimega laev mahutab 120 reisijat ja mõnikümmend sõiduautot. Laev ehitati Riias 1986. aastal Nõukogude armee tellimusel tankide vedamiseks. Lätlased ehitasid aastatel 1983-1987 ka Ahelaiu kolm sõsarlaeva Vohilaid, Kõrgelaid ja Harilaid. Viimased kaks sõidavad siiani Eesti saarte vahel. Ahelaiu müüsid saarlased aga Kanada idarannikule 1999. aasta suvel.

"Kanadalaste huvi oli leida laev reisijate veoks," selgitab SLK juhatuse esimees Tõnis Rihvk. "Ostja tundis huvi ka teiste SLK kasutuses olnud laevade vastu, kuid otsustas Ahelaiu kasuks." Rohuküla-Heltermaa liinile toodi Ahelaiu järel tunduvalt suurem ja kaasaegsem parvlaev Ofelia. Rihvk ei oska kommenteerida, kuidas kanadalastel on õnnestunud laeva remontimiseks nii palju raha kulutada, sest müügi hetkel oli alus tema sõnul heas seisukorras.

Laev pidi tooma leevendust mereprovintsi ülekoormatud reisijateveoliinidele. Esilagu pidi laev saama 20 miljoni krooni eest “Kanada standarditele vastavaks”. Nüüd, kui see on neelanud viis korda enam ja pole toonud sentigi tulu, leiavad kohalikud võimuesindajad, et vana risu asemel oleks saanud osta 180 miljoni krooni eest uue laeva, mis oleks rahvast teeninud 35-40 aastat.

Toonane provintsivalitsus on õigustanud Eestist vana laeva ostmist sellega, et sel hetkel oli neil raha vähe ning kõik puudused tulid neile hiljem ja täieliku üllatusena. Nüüd loodetakse parvlaev lõpuks aastavahetuseks või hiljemalt tuleva aasta alguses liinile panna.