Vello Asi heidab pilgu oma rajaleidmistele
Alustame algusest. Kuidas otsustas Võru poiss
Tallinna Riiklikku Tarbekunsti Instituuti sisekujundust õppima
minna?
Ühel 1948. aasta suvepäeval jõudsin
Pihkva rongiga kell 5.30 Balti jaama. Jäin Tornide väljaku
purskkaevu juurde aega parajaks tegema. Olin mõelnud arhitektuurile
Tallinna Polütehnilises Instituudis ja samas veel ebakindel. Seal juba
õppivad Võru poisid hirmutasid mind kõrgema matemaatika,
tugevusõpetuse ja muude inseneriainetega, mida seal väga
tähtsaks peeti. Kahtlesin, kas mul tarmu jätkub.
Parajasti
käisid sisseastumiseksamite ettevalmistuskursused Tallinna Riiklikus
Tarbekunsti Instituudis (hilisem ERKI). Läksingi kõigepealt sinna.
Vastuvõtusekretär oli sõbralik, kaugelt tulnul lubati
esialgu majas välivoodil ööbida. Päeval oli joonistamine ja
akvarellimine, õhtul uurisin maja ja tõmbasin
sõõrmetesse maali- ja trükivärvide, naha ja kondiliimi
ja veel millegi salapärast hõngu. Maja muutus koduseks ja jäin
vastuvõtueksamitele. Koos õppeajaga olen selle kooliga seotud
tänaseni, kokku 50 aastat.
Aga miks valis
kirjandushuviline noormees just sisearhitektuuri?
“Aga
miks” küsimusele vastamisel võiks arvesse tulla kasvamine
Võrumaal Haanja kuppelmaastiku serval. Võib-olla ongi nii, et
vaheldusrikka maastiku neli aastaaega jätavad oma jälje koha- ja
ruumitajusse, kinnistuvad ja tekitavad vorminälga ja mängulusti.
Sisearhitektuurile hakkasin mõtlema pärast ajalehes loetud
artiklit Tarbekunsti Instituudist. Juures oli kaks fotot
üliõpilastöödest.
Sisseastumiseksamitel näisid
kõik teised minust paremate ja targematena. Kuna vastu võtta
kavatseti ainult kaks, oli lootust vähe. Sõitsin Võrru
tagasi ja hakkasin mõtlema, kuidas raha teenida. Siis tuli Leila
Pärtelpoja kiri hea uudisega, et oleme koos Ülo Sirbiga vastu
võetud. Meie kateedri õppetöö toimus kahekordses
puumajas, mis asus praeguse raamatukogu kohal. Mahtusime kolmekesi kunagise
korteri kööki.
Kui palju loomingulist vabadust
oli Stalini eluajal Velbri ja Kuusiku aegses ruumikujunduse kateedris?
Instituudi direktoriks oli Adamson-Eric – ettenägelik
juht, kes rajas paljude erialadega ning ajakohase õppeprogrammiga
tarbekunstikooli, kus sisearhitektuuri kateedrit hakkas juhatama Edgar
Johan Kuusik, mõlemad sõltumatud ja iseteadlikud isiksused. Kui
kompartei alustas 50ndatel intelligentsi kanna alla surumise kampaaniat, olid
mõlemad esimeste vallandatute seas. Direktoriks toodi Moskvast
venestunud eestlane F. Leht ja meie kateedri juhatajaks O. Ljalin Leningradist,
kes pidas vastu kolm aastat.
Kui esimestel sõjajärgsetel
aastatel võis õppetöö jätkuda nii sisuliselt kui
metoodiliselt sõjaeelses vaimus, siis edasised jõuvõtted
sundisid kogu kooli teesklema lojaalsust võimule. Avastati parteilise
kunsti piinlikult primitiivne printsiip. Töödes pidi leiduma
nähtavaid ja loetavaid võimusümboleid. Piisas, kui oli
viisnurki, sirpe ja vasaraid, neil tüüpkujunditel polnud tudengi
jaoks ei vaimset ega emotsionaalset väärtust. Kreedoks oli
“mitte mis, vaid kuidas”.
Loomingulistes vormiküsimustes
aga jäid juhendajad lõpuni nõudlikuks.
Õppetööle pühendunud Kuusik ja Edgar Velbri oskasid
keerulisel ja ajuti ängistaval ajal anda meile hea hariduse.
Mis sai pärast kooli lõpetamist? Kas sisearhitektil oli
kerge tööd leida?
Soovisin, et mind suunataks
töö
le projekteerimisinstituuti ESTONPROJEKT, suurde ja soliidsesse
projekteerimisbüroosse, lootes, et seal leidub head ja huvitavat
tööd. Kuid NSVLis oli parajasti ehitustegevuse ümberkorralduste
aeg, tellimusi polnud ja projekteerijad istusid kuival. Siiski leiti mulle koht
Mart Pordi juhitud II töökojas, kus projekteeriti tüüpmaju.
Aga tööd mulle veel ei leitud, saadeti hoopis koos teiste
töötajatega kuuks ajaks Punase tähe kolhoosi
viljakoristustöödele. Olime vist viiekesi, sügis oli soe ja
kuiv. Tegime mõõdukalt tööd, kedagi ei seganud ja
meidki ei segatud asjata.
Hiljem hakkasin Pordi juures tegema
väikesi juhutöid, nagu perspektiivvaadete akvarellimine ja ehitamisel
olevate hoonete lisadetailide tööjooniseid. Ma ei talunud sealset
kroonulikkust, tööle tuleku kontrolli, majast lahkumise ja
tagasituleku kontrolli jms. Pidasin seal vastu ainult ühe aasta.
Teie huvisfäär on väga lai. Eesti Projektist
läksite edasi Kunstitoodete Kombinaati, kus tegite näitusekujundusi
ning samal ajal alustasite ka raamatukujundustega.
Jah,
pärast ESTONPROJEKTi kutsuti mind Kunstitoodete Kombinaati, kus
tegelesin peamiselt näituste kujundamisega. See töö andis
võimaluse liikumiseks Eestist kaugemale. KK ülesandeks oli Moskva
näituseväljakul ENSV paviljoni iga-aastane uuendamine. Tollal
püüdis Moskva ennast näidata rahvusvahelise suurlinnana,
kutsudes kohale muusika- ja teatrikuulsusi, võttes vastu suuri
näitusi ja atraktsioone. Moskva mõjus tollal harivalt ja
värskendavalt. Näituste kujundamine oli muidugi vahelduseks
kapitaalsemate kujunduste seas või kõrval.
Keskkoolis
plakatikirja tegema hakanud, aitas see keskpärane oskus mul ERKIs
õppides toime tulla. Hiljem leidsin ennast kunstikirjastuse Kunst ja
Kodu juures.
Tihti kipute tagantjärele oma
töödega mitte väga rahul olema. Kas mõne ruumi
kujundusega võis siiski lõpuni rahule
jääda?
Jah, ega ma oma laialivalguvat tegevust ei
imetle. Eks uut tööd alustada ole ikka meeldivam kui vana
lõpetada...
Mingil määral olin rahul Kirjanike Maja
saaliga, kui see tervikuna valmis sai. Akende kardinad valmisid Kunstitoodete
Kombinaadis autor Ellen Hanseni käe all. Need moodustasid laega terviku.
Ja põrandal olid punased toolid. Tänane saal on kindlasti
praktilisem ja polegi paha, aga originaal oli siiski parem.
Sama lugu on
Kurtna saaliga. See oli koosolekute või kontserdisaal. Kuid
tänaseks on pingid, terviku mõjuvaim osa, asendatud
restoranisisustusega. See on elu. Aga mille üle ma
rõõmustaksin? Ma olen harva endaga rahul.
Kuidas te ERKIsse tööle sattusite?
1959. aastal
ruumikujunduse kateedri juhiks tõusnud Edgar Velbri kutsus mind koos
Leila Pärtelpojaga 1963. aastal õppejõududeks. Ees
ootasid seal meid Bruno Tomberg ja Väino Tamm. Alguses andsin ma poole
kohaga projektigraafikat. Mulle oli pool kohta väga sobiv, sain vabalt
ringi sõita ja näitusekujundusi teha, kuid ministeerium keelas
selle ära. Peagi hakkasin neile andma ka kursusetöid,
“onni-” ja saaliprojekti.
Mulle meeldis koolis
töötada. Näed õpilast kooli astumas, ning on huvitav
jälgida, mis temast kolme-nelja aasta pärast saab, või selleks
ajaks, kui juba tuleb tema diplomitööd juhendada.
Olite ka üks Eesti Sisearhitektide Liidu asutajaid 1990ndate
alguses.
Jah, 1990ndatel korrastasid loomingulised liidud oma
struktuure. Osa sisearhitekte ja disainereid kuulus Kunstnike Liitu kujundajate
sektsiooni ja osa Arhitektide Liitu. Sise&s
hy;arhitektide koolitajana tajusin meie osakonna lõpetajate arvu kiiret
kasvu ja tööleasumisel tekkivat kutseorganisatsiooni vajadust. 20.
novembril 1990. aastal kokku tulnud Asutav Kogu kuulutas Eesti Sisearhitektide
Liidu asutatuks ja võeti vastu põhikiri. Liit ühendab umbes
160 liiget ja on viimastel aastatel oma tegevust aktiveerinud sisearhitektuuri
taseme tõstmisel ja mõju laiendamisel. Liidu peakorter
töötab EKA sisearhitektuuri osakonna katuse all.
Põhjamaiselt minimalistlik laad tundub teile hingelähedane
olevat. Kuidas reageerisite popkunsti ja postmodernismi värvikatele
hoovustele?
Minimalism on võluv. Kuigi meie endi katsed ei
õnnestunud täielikult. Puudus minimalistliku lihtsuse saavutamiseks
vajalik kõrgetasemeline tehnoloogia. Popkunst ja postmodernism? Ainult
pealiskaudne huvi. Mõned tudengid olid küll nendest nähtustest
huvitatud.
Millises ruumis te end hästi
tunnete?
See ruum ei tohiks ilmselt väga erutada ja
ärritada, tasakaalu ja harmooniat peaks olema. Meeldiv ruum peaks paiknema
esimesel korrusel ja olema pigem madal kui kõrge, valgustatud
põrandalt tõusvate akendega kahe või kolme ilmakaare
suunas. Töölaud võiks paikneda madala laega nišis, mida
valgustab katuseaken. Maja ruume võiks ühendada pikiteljelise
asendiga koridor, mille otsaseinad on avatud (aken või uks).
Põrandad olgu tumedamad, seinad ja lagi heledamad.
Kas tänases Tallinnas eksisteerib selline avalik ruum?
Olen avalikes ruumides vähe liikunud ja ajakirjandusfotod ei edasta
tervikut ega atmosfääri. Laias laastus olen väga rahul, kui meie
õpilastel on tööd ja võimalusi edukalt esineda. Rahul
olen ka nüüdse tähelepanuga minimalismile.
Pärsia
turgu meenutava sisustuskaupade ja mööblilaada kõrval on vaja
ka neid, kes jätavad kõrvale pinnapealse, seega ebavajaliku, ei
toretse ja riskivad teha ajatuid asju.
Panen tähele, et Pille
Lausmäe, Väino Tamme tütar, ei tee ju mingit imet, kuid ta leiab
terviku loomiseks ja häälestamiseks lihtsaid loogilisi vorme ja
võtteid. Seda ei tee järele, ei saa õpetada ja on raske ka
analüüsida.
Mis teil praegu, 80. juubeli eel
käsil on?
Remondin praegu oma maja. Krundi sain 1957.
aastal. Projekteerisin ettekirjutuste kohaselt kõrge viilkatusega hoone
ja panin selle projekti kõrvale. Paremad ajad tulid 60ndatel, siis
võis projekteerida ka madala viilkatusega hooneid ja seda ma ka tegin.
Naljakas või mitte, kuid loodan remondi käigus ka ehitusega
ühele poole saada.
Tallinnas, 24. septembril
Katrin Kask,
sisearhitekt
Sel suvel Arhitektuurimuuseumi näitusel sain lõplikult aru, et 70. aastateks valminud Tallinna sisustuse parima näo olid loonud tegelikult minu oma õppejõud Tamm, Asi ja Pärtelpoeg. “Horoskoobi” laulusaate taustaks olnud Pegasuse interjöör oli kuulus juba 60ndatel, Viru hotell oli aga südamega tehtud ja stiilselt lahendatud tervik. Väga kahju, et neid sisustusi ei suudetud hoida ja säilitada. Tegelikult võivad inimesed igas ajas teha häid tegusid ja seda mäletatakse. Vello Asi rääkis meile omal ajal, et ka hea interjöör võib inimesi paremaks muuta. Minu meelest on Vello Asi õnnelik inimene ja osanud väärikalt vastu võtta aastad, milles tuli elada.
Maile Grünberg,
sisearhitekt
No tema oli äärmiselt põhjalik inimene. Tore oli see, et ta oli alati nii rahulik, laskis uuesti proovida, viitsis tudengitega tegeleda. Ta andis meile kompositsiooni ja eriti tugev oli ta konstruktsiooni alal. Eriti oluline on mööblikujundajale tunda tooli, selle elulisi mõõtmeid, nende omavahelisi suhteid ning loomulikult materjali ja konstruktsiooni. Vello Asi juhendamisel saime väga tugeva aluspõhja.
Mati Veermets,
sisearhitekt
Puutusin Vello Asiga kokku kohe I kursusel, ta andis meile projektigraafika eriala, mis tol ajal oli puhas käsitöö. Ta oli väga tervikliku imagoga mees, äärmiselt vaoshoitud ja väljapeetud nii riietuses, käitumises kui ka suhtumisese töösse ja töövahenditesse. Väga täpselt väljendas ta end ka sõnades. Algul mõjus distsiplineerivalt, aukartust äratavalt, lausa pedantselt, kuid töö käigus oli tema peamine sõnum loovus. Mis teed, olgu parem kui enne. Iga töö puhul on süsteem tegelikult sama. Juba esimeses joones võib peituda tulevane tervik, see tuleb ainult üles leida ja puhastada ebaolulisest.
Alati nägi ta joonise taustal võrku, modulatsiooni, ning selle abil õpetas mõistma kujundite omavahelisi pingeid ja suhteid.
Poole millimeetri kaupa tudengi tööd analüüsides suutis ta tekitada loomingulise ja emotsionaalse pinge, nii et ruumis tekkis absoluutne vaikus. Ta näitas, et igasse töösse tuleb suhtuda põhjalikkuse ja süvenemisega ning et see on nauditav. Samas juhtis ta tähelepanu sellele, et iga kahemõõtmelise visandi taga tuleb katsuda näha kolmemõõtmelist kindlas materjalis eset.
Igas iseendale esitatud küsimuses sisaldugu juba ka vastus.
Mari Kurismaa,
sisearhitekt
Vello Asi on õpetajana erakordne isiksus, kõik me peame end tema õpilasteks. Teda iseloomustab äärmine põhjalikkus ja delikaatsus kõikide teemade käsitlemisel. Aastate tagant meenub tema juhendatud nn onniprojekt, üsna õpiaja algusest. Iga tudeng mõtles endale sobivasse maastikku sobiva minimaalse elupaiga, ja igaühel kukkus see täiesti erinevalt välja. See ei olnud ainult onn, see oli lausa elu ja arhitektuuri suhe, võime luua kooskõla inimisiksuse ja loodusega.
Vello Asi aitas genereerida ideid ja neid n-ö välja puhastada. Mõista, mis on selles oluline ja kuidas arhitektuur üldse tekib. Et lahendada interjööri, pead tundma maja struktuuri ja loogikat. Mõisteid nagu kandvus ja tugevus. Ning tajuma materjalide loomust.