Vello Asi kolleegid pajatavad

Katrin Kask,
sisearhitekt

Sel suvel Arhitektuurimuuseumi näitusel sain lõplikult aru, et 70. aastateks valminud Tallinna sisustuse parima näo olid loonud tegelikult minu oma õppejõud Tamm, Asi ja Pärtelpoeg. “Horoskoobi” laulusaate taustaks olnud Pegasuse interjöör oli kuulus juba 60ndatel, Viru hotell oli aga südamega tehtud ja stiilselt lahendatud tervik. Väga kahju, et neid sisustusi ei suudetud hoida ja säilitada. Tegelikult võivad inimesed igas ajas teha häid tegusid ja seda mäletatakse. Vello Asi rääkis meile omal ajal, et ka hea interjöör võib inimesi paremaks muuta. Minu meelest on Vello Asi õnnelik inimene ja osanud väärikalt vastu võtta aastad, milles tuli elada.

Maile Grünberg,
sisearhitekt

No tema oli äärmiselt põhjalik inimene. Tore oli see, et ta oli alati nii rahulik, laskis uuesti proovida, viitsis tudengitega tegeleda. Ta andis meile kompositsiooni ja eriti tugev oli ta konstruktsiooni alal. Eriti oluline on mööblikujundajale tunda tooli, selle elulisi mõõtmeid, nende omavahelisi suhteid ning loomulikult materjali ja konstrukt­siooni. Vello Asi juhendamisel saime väga tugeva aluspõhja.

Mati Veermets,
sisearhitekt

Puutusin Vello Asiga kokku kohe I kursusel, ta andis meile projektigraafika eriala, mis tol ajal oli puhas käsitöö. Ta oli väga tervikliku imagoga mees, äärmiselt vaoshoitud ja väljapeetud nii riietuses, käitumises kui ka suhtumisese töösse ja töövahenditesse. Väga täpselt väljendas ta end ka sõnades. Algul mõjus distsiplineerivalt, aukartust äratavalt, lausa pedantselt, kuid töö käigus oli tema peamine sõnum loovus. Mis teed, olgu parem kui enne. Iga töö puhul on süsteem tegelikult sama. Juba esimeses joones võib peituda tulevane tervik, see tuleb ainult üles leida ja puhastada ebaolulisest.
Alati nägi ta joonise taustal võrku, modulatsiooni, ning selle abil õpetas mõistma kujundite omavahelisi pingeid ja suhteid.
Poole millimeetri kaupa tudengi tööd analüüsides suutis ta tekitada loomingulise ja emotsionaalse pinge, nii et ruumis tekkis absoluutne vaikus. Ta näitas, et igasse töösse tuleb suhtuda põhjalikkuse ja süvenemisega ning et see on nauditav. Samas juhtis ta tähelepanu sellele, et iga kahemõõtmelise visandi taga tuleb katsuda näha kolmemõõtmelist kindlas materjalis eset.
Igas iseendale esitatud küsimuses sisaldugu juba ka vastus.

Mari Kurismaa,
sisearhitekt

Vello Asi on õpetajana erakordne isiksus, kõik me peame end tema õpilasteks. Teda iseloomustab äärmine põhjalikkus ja delikaatsus kõikide teemade käsitlemisel. Aastate tagant meenub tema juhendatud nn onniprojekt, üsna õpiaja algusest. Iga tudeng mõtles endale sobivasse maastikku sobiva minimaalse elupaiga, ja igaühel kukkus see täiesti erinevalt välja. See ei olnud ainult onn, see oli lausa elu ja arhitektuuri suhe, võime luua kooskõla inimisiksuse ja loodusega.
Vello Asi aitas genereerida ideid ja neid n-ö välja puhastada. Mõista, mis on selles oluline ja kuidas arhitektuur üldse tekib. Et lahendada interjööri, pead tundma maja struktuuri ja loogikat. Mõisteid nagu kandvus ja tugevus. Ning tajuma materjalide loomust.