Tallinna ja Peetri küla piiril aadressil Tähnase tee 2 on Varson OÜ asunud kümmekond aastat. Foto: Varson OÜ

Nii kirjeldab müügidirektor Meelis Kalamees üht firma Varson OÜ juhtumit. „Siiski, mees oli kohal, vints katki, õli tilkus ja juhtmed ohtlikult oksüdeerunud, aga tal oli vaja Soome sõita. Hakkasime otsast vaatama, mida saame teha. Hämming oli suur, kui kõik lahti võtsime. Ütlesime, et uus reduktor ja uus mootor maksavad nii palju, kui teha kompleksselt. Saime reduktori ja mootori oma jõududega korda. Kui hakkasime uurima, kuidas mees meie juurde sattus, selgus, et tema firma omanik oli arvanud, et just meilt saab abi Motovario vintsi parandamisel. Tuligi välja, et väljapääsmatuid olukordi ei ole ja sellest juhindudes oleme need kakskümmend viis aastat siin turul vastu pidanud.”

Varson OÜ pakub tööstusettevõtetele tootmises vajaminevaid tarvikuid ja varuosi ning hooldab seadmeid. Ka olukordades, mis esmapilgul tunduvad lahendamatud, hakkavad Varsoni spetsialistid otsast peale olukorda selgeks tegema ja alati leidub mingi lahendus. Tavaliselt on lahendusvariante isegi mitu ning tuleb valida koos kliendiga temale kõige sobivam.

Niigune pilt avaneb Varsoni klientidele, kui nad oma soovidega firmasse tulevad. Seal saavad ka firma juhid vahetu kontakti ja teadmise, miks tullakse, mida ja kui palju küsitakse.
Foto: Varson OÜ

Meelis Kalamees ei oska nimetada tööstusharu, kellele nad varuosi ei müüks. Suuremad on metsa- ja puidutööstus, metallitööstus, elektroonikatööstus ning toiduainetööstus. „Näiteks Jüris asuv tehas Uvic toodab pelmeene. Tehnikakauge inimene võib küsida, mis seos on kuullaagritel ja pelmeenidel. Aga igas tootmisliinis liigub midagi ning kui liigub, on seal tihendid ja laagrid, mida kulub palju. Lisaks hüdrosilindrid ja kõik roostevabast terasest.”

Varsoni tegevuses on kaks suuremat suunda. Peamiselt on neil tööstuskliendid, kes kasutavad oma igapäevatöös Varsoni tarnitud laagreid, rihmu ja teisi tooteid. Varsoni spetsialistid peavad jälgima, et need komponendid oleksid alati laos olemas ja need saaks vajadusel kohe kohale saata. Meelis Kalamees arvab, et niisugune tegevus hõivab nende müügimahust umbes 70%. Ülejäänu, 30%, on puhas remont. Lihtsalt juhtub midagi. Näiteks kell viis reede õhtul.

Aegade jooksul on firmas tekkinud ülevaade, mis tooteid ja kui palju peab hoidma ladudes Tallinnas, Tartus ja Pärnus ning mida peab hoidma lähemate koostööpartnerite juures, et nende probleemidele operatiivselt reageerida.

Varson täiendab oma ladu vastavalt detailide vajadusele ja nende kohta kogunevale teabele. „Meie eesmärk pole olnud kunagi kõik maailma asjad siia Eestisse kokku vedada, vaid pigem hoida komponente sellises koguses, mida kogu aeg vaja läheb,” selgitab Meelis Kalamees

Nagu senised tegutsemisaastad on näidanud, ei kao kiire reageerimise vajadus, kuigi mugavam oleks tegelda hooldamise ja ennetamisega. „Me oleme alati valmis ka kiirelt remontima,” ütleb Meelis Kalamees. „Ikka juhtub ju, aga me ikkagi käime järjest enam kohapeal, jälgime ning püüame erakordseid olukordi vältida.”

Varsoni Tallinna ladu, kus kõige suurema käibega toode on erineva mõõduga pronkspuksid. Seevastu teraspukse ja võllimaterjali hoitakse Pärnu laos, sest seal saab materjali parajasse mõõtu lõigata.
Foto: Varson OÜ

Tehnikakauge inimene võib küsida, miks peab tootmisfirma varuosade ja remondi eest võõrale maksma, kui võib kõik ise teha. Meelis Kalamees nendib, et veel eelmise sajandi lõpus võis niisugust suhtumist kohata, aga aastal 2019 pole paljudel firmadel üldse remontijaid, seadistajaid ega varuosade tagavara, sest kogemused on õpetanud, kui kalliks see läheb. „Vaid üks näide. Rullpukskette turustatakse kogu Euroopas viiemeetriste pakkidena. Eestis on palju pisikesi firmasid, kellel on vaja pool või poolteist, üks koma üks või üks koma üksteist meetrit või ainult ketilukku. Iga ketilüli maksab. Me oleme tulnud vastu ja teinud väikestele firmadele täpse mõõduga juppe. Kui keegi tahab 38 lüli, siis anname 38. Kujutage nüüd ette, et kõik need firmad telliksid viis meetrit ketti, peaks seda ise tükeldama ja enamik jääks lattu seisma. Pigem liigume selles suunas, et iga väiksemgi asi ostetakse sisse ja püütakse ka remonti vajavad seadmed meile saata, et vahetaksime näiteks laagrid seal sees välja ja tooksime tervena tagasi.”

Kuna enamik Varsoni inimesi on tehnilise kõrgharidusega, võimaldab see minna olukordadesse süvitsi ja aru saada, kus on kõige nõrgem koht konkreetses konstruktsioonis. Ja sedasi võib suhteliselt lihtsalt saada ümbertegemise käigus parema tulemuse. Firma peab väga tähtsaks ta töötajate head tuju. „Meie praegune edu tuleb sellest, et oleme suutnud aastakümneid sellesama nime all samade inimestega sama tööd teha ja see meeskond on kokkuhoidev,” ütleb Meelis Kalamees. „Kõik meile tulnud inimesed on hästi meeskonda sulandunud, oleme püüdnud neid oma rutiiniga harjutada, et nad jääksid rahule.”

Lao teisel korrusel hõivavad terve seina Contitechi rihmad mõõduga iga 5–10 mm tagant. Hammasrihmad ja siledad rihmad.
Foto: Varson OÜ

Varsoni uus suund on allüksus Varson Systems, mis pakub terviksüsteeme (konveierid, rullteed, aspiratsioonisüsteemid jne) projekteerimisest kuni paigalduseni. „Me müüme rullikuid, ajameid, laagreid, rihmu, kette, ketirattaid ja paljut muud, aga Varson Systems teeb korraliku koostööjoonise ning paneb kõik need komponendid omavahel mängima nagu dirigent sümfooniaorkestri,” selgitab Meelis Kalamees lihtsalt. Kogu süsteem on võimalik ka valmis ehitada ja kohapeal üles panna. Nii saab teha elu mugavaks firmadel, kellel ei ole oma tehnilist meeskonda ja kellel ei ole seda ka mõistlik luua.