28.03.2008, 00:00
Või(s)tlus köögis
Maailma kokandusvõistluste tippu kuuluva Bocuse d’Ori tagamaadest, sellele alusepanijast ja Eesti eelvooru võitjast räägib Anna Huimerind.
Iga kahe aasta tagant toimuv võistlus, millele pani 1987. aastal aluse
Prantsuse tippkokk Paul Bocuse, tähistab sel aastal oma 20.
sünnipäeva. Kunagi varem ei olnud kokandusvõistlused toimunud
nii, et kokad valmistavad oma toite spetsiaalsetes boksides,
mitmetuhandepealise publiku silme all. Lisaks publiku ja ajakirjanduse
tähelepanule raskendavad toidutegemist võõras
köök, logistika täpne paikaseadmine ja minuti pealt piiratud
aeg. Võistlustööks inspiratsiooni kogumine ja selle sadu kordi
läbitegemine võtab mitu kuud, kuid võistluse võitja
võib ennast lugeda maailma gastronoomia absoluutsete valitsejate hulka,
kelle järgi moodustuvad trendid ja kes reeglina loob oma restorani, mis
peakoka tiitli tõttu reklaami ei vaja. Või nagu ütleb
Dimitri Demajnov: “See on restoran, mille ette muru kunagi ei
kasva.”
Eesti kutsuti võistlusele osalema suuresti just
tänu Dimitri Demjanovi 10aastasele lobby’le.
1999.
aastal hakkas maailmakuulus võistlus Demjanovit esimest korda huvitama
ning 2002. aastal asus ta ise juba esimese eestlasena Bocuse’i
Akadeemiasse Lyoni õppima: “Akadeemia andis väga hea
“juriidilise” hariduse, kui nii võib öelda, hakkasin
mõistma, et õige toidutegemine allub kindlatele seadustele ja
nende seaduste vahel on olemas veel kindlate reeglite ahel. Improviseerida saab
vaid siis, kui need baasteadmised on omandatud. Bocuse rõhutab, et iga
maa peab küll kinni pidama oma traditsioonidest, kuid ei või
jääda liiga konservatiivseks. Tänapäeval, kui suur osa
toidust valmistatakse masinatega, propageerib Bocuse käsitsi ehk arhailist
toiduvalmistamist, mis näitab koka tegelikke
käsitööoskusi.”
Bocuse’i Akadeemiaga
suhted loonud ja neid hoidnud ning pidevalt Eesti köögi ja
restoranikultuuri arengut tutvustanud Demjanovi tegevus viis selleni, et 2007.
aasta suvel esitatigi Eestile esimest korda kutse võistlusel
osalemiseks.
Kokakunsti tippu kuuluvate riikide esindajatel on
traditsioonide hoidmisest ja levitamisest kindlasti lihtsam rääkida
kui äsja iseseisvuse saavutanud riikide kokkadel. Demjanovi meelest ei saa
loota, et Eesti köök saavutaks kunagi iseseisvalt sellise kuulsuse
kui näiteks Prantsuse, Itaalia, India või Jaapani köök,
kuid ta näeb alternatiivina meie koopereerumist Põhjala
köögiga: “Norra, Rootsi ja Taani kokkade tase on väga
kõrge. Nad loovad ja arendavad uut Põhjala kööki, mis
tähendab seda, et iga maa annab oma toitumiskultuurist parima osa ja selle
liitumisel võib Põhjamaade köök ühiselt saavutada
tuntuse maailmas. Eestil on olemas arvestatav panus, mida sellele
köögile liita, kuid seda peab ka riiklikult toetama ja selle
tähtsust mõistma.”
Paul Bocuse kuulub koos
Eugénie Brazier’ ja Fernand Point’iga kokkade koolkonda, kes
asutasid siidilinnas Lyonis Prantsusmaa parimad restoranid (Col de la Luere, La
Pyramide, Restaurant du Pont de Collonges) ja tegid sellest gastronoomiaturismi
piirkonna. Kõik kolm kokka pakkusid oma restoranides ehedaid,
ökoloogiliselt puhtast toorainest tehtud talutoite, mis tõusid
jälle au sisse. Toidud olid lihtsad, kuid maitses pidi olema tunda
tasakaalu ja peensust. Toitudele andis iseloomuliku maitse või, mis oli
ainumõeldav rasvaine hea maitse saavutamiseks.
Bocuse on
kuulsast kolmikust ainus elus olev kokk ja juhib vaatamata kõrgele eale
(ta on 82aastane!) oma Restaurant du Pont de Collonges’i ise. Paul Bocuse
oli üks esimesi, kes restoranikülastajatega kokariietes juttu tuli
rääkima ning oma toidule ausat tagasisidet küsima.
Bocuse kannab “Prantsusmaa tuntuima koka tiitlit”, millele on
lisaks tema hinnatud köögile kaasa aidanud pidev maailmas
ringireisimine ja oskuslik läbikäimine meediaga.
Demjanovi mitmed kontaktid suurmeistriga lubavad tal Bocuse’i
iseloomustada nii: “Inimesena on ta muhe, elutark ja lihtne,
seejärel hea kokk, nouvelle cuisine’i arendaja ja eestkostja,
Prantsuse köögi ja kultuuri väsimatu saadik.
Vähetähtsaks ei saa pidada ka seda, et tegu on kolmanda põlve
kokaga, kes on köögis üles kasvanud.”
Pinnase
nouvelle cuisine’i (eesti k uus köök) tekkimiseks 1970ndatel
lõi paljude tegurite jada. Suurim eeldus selleks oli keha esteetika
muutumine. Kui 19. sajandil oli täidlus sotsiaalse eristumise
märgiks, mis näitas viletsusest üleolemist, siis 20. sajandi
keskpaigaks oli olukord vastupidine – jõukas ühiskonnas oli
eristumise märgiks saledus. Ka inimeste elutempo oli muutunud, suurte
pidusöökide jaoks ei olnud enam aega ja serveerimiseks ei sobinud
enam viis, kus pidi lõputult ootama ülemkelneri toodavaid uusi
roogasid, vaid toit serveeriti kohe taldrikule. Kokad, kes nouvelle
cuisine’ile nime panid, olid tüdinenud kordamast
Escoffier’-suguseid klassikuid ja hakkasid välja mõtlema uusi
retsepte. Pöörduti tagasi naturaalsuse juurde ning vana vastandus
kõrggastronoomia ja maatoidu vahel asendus uue vastandusega:
kõrggastronoomia ja talupoeglik toit versus tööstuslik toit.
Kogu maailmas populaarsust võitnud nouvelle cuisine’i arenemine on
käinud käsikäes tervisliku toitumise põhimõtete ja
toitumisteadusega. Ka Eestis oleks võimalik rakendada nouvelle
cuisine’i põhimõtteid – Demjanov näeb siinsete
piirkondade potentsiaali pakkuda taas ehedat maatoitu, mis ei oleks
harjumuspäraselt rammus, vaid nüüdisaegselt kerge ja tervislik.
Egoisti peakoka Vladislav Djatshuki 90 magamata ööd
16. märtsil Swissôtelis toimunud Eesti eelvooru võitis Vladislav Djatshuk, kes läheb Eestit esindama Norrasse Stavangeri. Vahetult enne võidutöö väljakuulutamist antud intervjuus ütles Vladislav, et ei näe põhjust sellisel võistlusel “osaleda lihtsalt kogemuse pärast” ja kolme kuu pikkuse ettevalmistusperioodi eesmärk on olnud võit. Detailide mõistmiseks palusime tal kirjeldada võidutööde valmistamist.
“Lõhet suitsutasin männiaroomiga ning kasutasin Ballontine meetodit. Serveerisin kahenädalase toorjuustuga, marineeritud peediga, selleri-õunasiidri želeega ja mädarõika hollandaise-kastmega.
Pearoaks valisin välja viis paremat osa lambast ja kasutasin nelja valmistusmeetodit.
Kasutasin talulammast, täpsemalt, lambaselga, -jalga ning harknääret. Jalga ning selga küpsetasin madalal temperatuuril. Marineeritud harknääret (Vana Tallinna likööri, rosmariini ja kadakamarja marinaad) paneerisin riivleivaga ning küpsetasin fritüüris. Neerud glasuurisin samas kastmes, millega serveerisin (kadakamarja kaste), ja lisasin sidruni-confit’i.
Lambakeelest tegin süldi, kuid kuna tavaline sült sulab soojenedes, pidin kasutama agar-agarit, et ta ei laguneks. Kastmes kasutasin kadakamarju Hiiumaalt.”
Kuidas valmistute Norra võistluseks ja mida selle juures kardate?
Üritame roogasid veelgi täiustada ning kiirendada võistlustöö valmimist, sest koos on Euroopa 20 parimat kokka. Karta pole Norras midagi – tuleb anda endast parim nagu alati, sest vähemaga ma ei lepi.
16. märtsil Swissôtelis toimunud Eesti eelvooru võitis Vladislav Djatshuk, kes läheb Eestit esindama Norrasse Stavangeri. Vahetult enne võidutöö väljakuulutamist antud intervjuus ütles Vladislav, et ei näe põhjust sellisel võistlusel “osaleda lihtsalt kogemuse pärast” ja kolme kuu pikkuse ettevalmistusperioodi eesmärk on olnud võit. Detailide mõistmiseks palusime tal kirjeldada võidutööde valmistamist.
“Lõhet suitsutasin männiaroomiga ning kasutasin Ballontine meetodit. Serveerisin kahenädalase toorjuustuga, marineeritud peediga, selleri-õunasiidri želeega ja mädarõika hollandaise-kastmega.
Pearoaks valisin välja viis paremat osa lambast ja kasutasin nelja valmistusmeetodit.
Kasutasin talulammast, täpsemalt, lambaselga, -jalga ning harknääret. Jalga ning selga küpsetasin madalal temperatuuril. Marineeritud harknääret (Vana Tallinna likööri, rosmariini ja kadakamarja marinaad) paneerisin riivleivaga ning küpsetasin fritüüris. Neerud glasuurisin samas kastmes, millega serveerisin (kadakamarja kaste), ja lisasin sidruni-confit’i.
Lambakeelest tegin süldi, kuid kuna tavaline sült sulab soojenedes, pidin kasutama agar-agarit, et ta ei laguneks. Kastmes kasutasin kadakamarju Hiiumaalt.”
Kuidas valmistute Norra võistluseks ja mida selle juures kardate?
Üritame roogasid veelgi täiustada ning kiirendada võistlustöö valmimist, sest koos on Euroopa 20 parimat kokka. Karta pole Norras midagi – tuleb anda endast parim nagu alati, sest vähemaga ma ei lepi.