Eesti teedel sõidab tuhandeid petunäitajatega autosid. Kuidas neilt automaksu arvestatakse?
(171)Eesti teedel liigub endiselt neid Volkswageni diiselmootoriga autosid, mille dokumentides on võltsitud heitmenäitajaid. Kas Eesti automaksusüsteem oskaks arvestada tõelist saastemäära või pääsevad selliste autode omanikud väiksema maksusummaga?
Kaheksa aastat tagasi lahvatas üle maailma skandaal: selgus, et Volkswageni grupi toodetud diiselautodele oli peale pandud tarkvara, mis aitas heitmeteste petta. Nii peideti seda, et mootorid olid kordades saastavamad, kui testides tundus ning normid lubasid. Peamiselt oli jama lämmastikunäitajatega, ent ka CO₂ heitmed paistsid tihtilugu testides tegelikust väiksemana.
Selle peale on põhjust taas mõelda, kuna valitsus plaanib sisse seada automaksu. Kuidas maks täpselt kehtestatakse, pole veel selge. Üks variant ehk „kitsas mudel“ võtaks arvesse seda, kui palju auto süsihappegaasi õhku paistab.