Viis kuuldust Estonian Airi SAAB´idega seoses
Kas Estonian Airi SAAB´id on soetatud mürsutehingu raames, kannatanud hiljuti õlilekke all ning põristavad ringi praktiliselt pooltühjalt? Estonian Airi pressiesindaja lükkab kuuldused otsustavalt ümber.
Ohtrat kõneainet pakkunud Bombardieride ja Embraerite kõrval kuulub Estonian Airi lennuparki ka kolm Rootsis valmistatud turbopropellerlennukit SAAB 340. Need on lennukid, mis teenindavad Estonian Airi lühemaid liine Vilniusse, Peterburgi ja Tero Taskila poolt väljatöötatud arengustrateegia alustalaks olevatesse Soome väikelinnadesse. Need lennukid on ka vanad – keskmiseks eaks 23 aastat – ja lennanud varasematel aastatel terve plejaadi erinevate kompaniide värvides, Malaysia Nusantara Sakti lennuliinist Lääne-Berliini teenindanud Tempelhof Airlinesini. Liisinud on Estonian Air nad suuremate fanfaarihelideta ja olukorras, mil SAABid arvestatava aja juba maa peal on seisnud.
Viimastel nädalatel on allakirjutanu kuulnud justnimelt SAAB´idega seoses mitmeid kulmekergitavaid kuuldusi, mille osas raske hinnata väidete tõeprotsenti. Palusime kommentaare Estonian Airi pressiesindaja Ilona Eskelineni käest.
VÄIDE 1: ühte SAABi – lennukit registrinumberiga ES-ASM (valmisaasta 1988 – toim) -- kimbutas hiljuti õlileke, mille tulemusel lennukil terve mootor välja vahetada tuli. Ilona
Eskelinen: „Mootori õlikulu oli tavapärasest pisut suurem, see fikseeriti 25. septembril. Õlileket ei olnud ja lennukit käitati tootjatehase ettekirjutuste järgi. Lepinguline hoolduspartner tegi kõik selleks, et leida suurenenud õlikulu põhjus. Lennuki mootor vahetati välja ja lennuk naases liinile 5. oktoobril. Mootorivahetus ja sellega seonduvad kulud on fikseeritud lennuki hoolduslepingus, mille detailid ei kuulu avaldamisele kolmandatele osapooltele. Vastavalt kehtivale korrale saadeti juhtumit puudutav info ka Lennuametile. "
VÄIDE 2: kõnealune SAAB lendas siiski mõnda aega niiöelda lekkiva mootoriga, kuigi kindluse mõttes vaid lühemaid otsi. Piloodid avaldasid sellises seisukorras lennukiga lendamisele vastupanu.
Eskelinen: „Kindlasti mitte. Lennuk ei olnud katki. Mootoritootja on suurenenud õlikulu korral ette näinud väga detailsed protseduurid, mida lennuettevõtted järgivad. Keegi ei saa kedagi lendama sundida, ei sellel konkreetsel ega ka muul juhul.“
VÄIDE 3: Liinid Soome väikelinnadesse on sisuliselt tühjad, sageli on SAAB-is vaid 7…10 reisijat.
Eskelinen: „Üldjuhul püsib SAABide täituvusprotsent Estonian Airi keskmise täituvuse raames, erinedes sellest paari protsendipunkti võrra.“
VÄIDE 4: SAAB´ide soetamine (kahte lennukit liisib Estonian Air Rockton Aviation AB´lt, tänavu juurdesoetatut aga Swedish Aircraft Holdings AB´lt) on seos suurema Eesti ja Rootsi vahelise sõjatehnika ostu – väidetavalt mürske – puudutava ostutehinguga. SAAB´id tulid lõhkeainediiliga nii-öelda komplektis kaasa.
Eskelinen: „Riigikaitseküsimusi ei oska kommenteerida, kuid kindlasti ei olnud need tehingud omavahel seotud.“ Kaitseministeeriumi pressiesindaja Artur Jugaste: „Kaitseministeerium ja kaitsevägi on ostnud Rootsi ettevõtetelt relvastust, kuid väide, et nende hangete käigus on ühtlasi hangitud Estonian Airile reisilennukeid, on jabur. Sellist asja pole kindlasti olnud.“
VÄIDE 5: Mõned nädalad tagasi sattus üks SAAB´idest Vilniusest Tallinna sõites äiksepilvega seotud tõusvasse õhuvoolu, millega kaasnenud turbulentsis sai vigastada lennusaatja. Ta püüdis tööpäeva jätkata, kuid tervis halvenes mõned lennud hiljem.
Eskelinen: „Lennuk sattus turbulentsi 08. septembril. Tegu pole harukordse juhtumiga ja praktikas tuleb seda aeg-ajalt ette. Töötaja tervist puudutavat - nagu ka muud isiklikku laadi - infot pole meil voli avaldada.”