Esimest korda pärast 1917. aasta oktoobrirevolutsiooni läheb Venemaa liikluskaoses pealinn üle moodsale tasulisele parkimisele. Linna parkimissüsteemi tarkvara telliti aga Eesti firmalt NOW! Innovations, mille arendustegevus toimub Eestis. Tellija polnud ei keegi muu kui Moskva linnavalitsuse teede ja transpordi osakond, mida kureerib abilinnapeana Loksalt pärit miljonär Maksim Liksutov.

Moskva linnavalitsus kuulutas mobiilse parkimise süsteemi hanke välja kevadel 2012. Maad käisid kuulamas ettevõtted Hollandist, Inglismaalt ja Iisraelist. Skandinaavlased hoidsid miskipärast eemale. Eestlaste kasuks rääkis siin juba kümme aastat edukalt toiminud m-parkimine (tõsi, see ei ole siin NOW! platvormil) ning NOW! Innovationsi tarkvara rakendamine 14 Belgia linnas. Eestlased olid valmis tegema täielikult venekeelse tehnilise toe ja oskasid ka ise vene keelt erinevalt näiteks hollandlastest.

Pole välistatud, et tarkvara valikul mängis rolli ka endise Eesti kodaniku, Moskva abilinnapea Liksutovi kõhutunne. Ju ta usaldas seda, mida oli ise Tallinnas elades ja töötades kasutanud.

NOW! Innovationsi tegevjuhi Üllar Jaaksoo sõnul tarnitakse Moskvasse tarkvara, milles juhitakse kõiki tasulisi parkimisi, hallatakse kliendikontosid, trahve, püsielanike lube – ühesõnaga, kogu parkimisinfot. Ka Moskva tänavatele ilmunud parkimismasinad (mida kasutatakse puutekaartidega) on eestlaste loodud süsteemis.

Tasulise m-parkimise pilootprojekt käivitus Moskvas juba 1. novembril, kui linna südames tänavatel Kuznetski Most, Karetnõi Rjad ja Petrovka läksid maksu alla 550 parkimiskohta. Linnavõim kasseeris parkimise eest 50 rubla tunnis ning seda sai maksta kolmel moel: SMSiga, nagu Tallinnaski kombeks; RFID puutekaardiga, nagu meil on ühiskaart, ning nutitelefoni rakenduse parking.mos.ru abil. Eksperiment näitas, et moskvalased võtsid kõige kergemini omaks just SMS-parkimise.

Aga segadust ja paksu verd oli rohkem kui rubla eest: nuriseti tehniliste viperuste üle (mõne operaatori võrgus SMS-parkimine ei toiminud), protesteeriti, et üldse peab maksma hakkama. Ometi tunnistas abilinnapea Liksutov pilootprojekti eos kordaläinuks. Tänavu lubab Moskva linnavalitsus laiendada tasulist tsooni nn Bulvarnoje ringini, mis hõlmab ligi 50 000 parkimiskohta, tulevikus ilmselt veelgi. Perspektiivis kujuneb Venemaa pealinn eestlaste abil maailma suurimaks m-parkimise linnaks kokku ligi 100 000 parkimiskohaga. Võrdluseks: Tallinnas on ligi 5000 parkimiskohta, New Yorgis 50 000.

Ühtlasi kehtestati Moskvas uued sanktsioonid valesti parkimise eest. Jätad parkimise eest tasumata, saad 2500 rubla trahvi. Erinevalt Eestist ei kontrolli parkimisõigust siiki kontrolörid (seda peamiselt turvakaalutlustel), vaid pargitud autode numbreid fikseerivate kaameratega varustatud kontrollsõidukid.

Mitmesugustel põhjustel ei müüda Venemaale parkimislahendust mitte otse Eestist, vaid NOW! Innovationsi Hollandi tütarettevõtte kaudu. See pole ühekordne tarkvara müük, vaid Moskvast tõotab laekuda püsitulu litsentsitasudena. Jaaksoo tunnistab, et firmale on tegu väga tulusa lepinguga, samuti ülikõva referentsiga edasi laienemiseks. Nüüd on Venemaal hammas verel, teised suurlinnad silmapiiril.

Ka USAs, kus m-parkimine alles lapsekingades, teeb NOW! suuri plaane. Praegu toimib eestlaste m-parkimine 30 väiksemas Ameerika linnas, kuid kokku on Ühendriikides 5–7 miljonit avalikku parkimiskohta.

“Hemingway kirjutas kuulsaks igas maailma sadamas kõrtsus konutava eestlase. Meie pingutame kõvasti, et teha kuulsaks igas maailmalinnas toimiv Eesti idee ja teostus. Mobiilse parkimise korraldamises võime end maailmameistriks pidada,” ütleb Jaaksoo.