Lennuk, mida Japan Airlines (JL) kasutab peaaegu kuuetunnisel lennul Bangkokist Tōkyōsse, ei pane sisenedes küll vaimustusest hüppama – tegu on vanemapoolse (kuid heas tehnilises korras) Boeing 767-300ERiga, kus tugitoolid asetatud üksteise taha umbes 125sentimeetrise vahega ning nii, et vahekäikude äärde (ja vahele) jääb neid alati kaks. Kui võrrelda Singapore Airlinesiga, kelle äriklassikliendid võivad umbes sama pikal lennul laiutada hiiglaslikku Airbus 380s 1 + 2 + 1 asetusega paigutatud polsterdatud troonidel, mis soovi korral ka kandilisevõitu vooditeks surisevad, on JALi tehniline produkt kasin. Eri aegade jooksul ongi JAL oma Executive Class Seasonsis juurutanud hulga kõlavate nimedega toole, mis võivad olla keha järgi keskmisele jaapanlasele, kuid annavad läänlastele siiski alust kergeks konstantseks nurinaks. Segadustkülvavalt on erinevaid produkte käigus tervelt viis – viletsaim lühikestel liinidel kasutatav JAL SKYLUXE seat, pisut parem Bangkoki liinil kogetud JAL SKYRECLINER ning sammu võrra modernsemad end magamispinnaks sirutavad (kuid siiski kergelt kaldu jäävad) JAL SHELL FLAT ja JAL SHELL FLAT NEO toolid. Tõsiselt moodsad ja suurt mugavust ning privaatsust pakkuvad on vaid jaanuaris käikulastud SKY SUITESid, mille fikseeritud sirmid ja täislamedad voodid rõõmustavad kliente esialgu London Heathrow marsruudil. Istmealast mahajäämist kompenseerib kabiini laitmatu puhtus, esteetilist naudingut pakkuv (valdavalt tumedates toonides) interjöör ning stjuardesside poolsed usinad kummardused. Ja muidugi toit, kui Jaapani köök teile meele järele peaks olema.

Suurima elamuse pakkus lennul Naritast New Yorki eelroog, mis koosnes tervelt üheksas väikses kausikeses serveeritud suupistetest – legendaarse Hiroshi Takami poolt väljatöötatud maitsepalett (pildil), kus pulgatäite kaupa arutult erinevaid mekkimiselamusi aurutatud merikuradi maksast, sügavpraetud tofust, äädikatarretisest, kergelt kuumas vees töödeldud tillukesest molluskist ja musta oa pastaga maitsestatud kala-mousse’ist angerjarullini. Pearoaks grillitud ja rasvarohke mustkala ning (mõistagi) aurutatud riis, misosupp ja valik jaapanipäraselt marineeritud juurvilju (läänlastele pakuti soovi korral ka eeldatavalt nende maitsele sobivamat menüüd, kus esindatud turvalised klassikud, nagu foie gras, suitsulõhe ja grillitud steik mee- ja sinepikastmes. Joogivalikus olid esindatud nii shochu kui sake, Champagne Joseph Perrier Cuvée Royale Brut N.V., kuus eri veini Prantsusmaalt, Argentinast ja Tšiilist ning (põneva uuendusena) igal kuul vahelduv kohv (detsembris rõõmustati kliente JALi “kohvidirektori” Yoshiaki Kawashima poolt valitud Kilema Church Kilimanjaro sordiga, mida tutvustati pähklise ja šokolaadisena, kuid samas kergelt hapukana). Nüansirohkes sofistikeerituses on jaapanlased ületamatud.

Amenity kit – sarnaselt oneWorldi partneri Finnairiga – pole JALi tugevaim külg, kuid põneva uudisena (eeskätt naistele ja oma välimuse pärast muretsevatele meestele) jagab JAL lisaks silmaklappidele, sussidele ja kõrvatroppidele soovijaile pika lennu ajaks ka niisutavaid näomaske. WCd (taas kord laitmatult puhtana hoitud) on varustatud üldkasutuses olevate kosmeetikatoodetega (lõhnaveed, kätekreemid) ning varsti ka TOTO kempsupottidega, mis sisaldavad teatavasti ka bideefunktsiooni.

Märtsis Helsingi-Tōkyō liinil liiklemist alustav JAL on Eestist Aasiasse sõitmiseks ilmselt üks elegantsemaid valikuid reisiklassist sõltumata. Sigaretitarbijana on mul muide veidi kahju, et Jaapani lennuliinid (teistest palju kauem lennuaegset suitsetamist lubanud) pole välja töötanud tehnilisi innovatsioone, mis võimaldaks õhusõidu ajal kaasreisijaid ahistamata tubakatooteid nautida. Kuid võib-olla need tulevad. Kui New Yorgis väljun, märkan stjuardesside kambüüsis silti, mis meenutab neile, et enne toidu serveerimist on suitsetamine keelatud. Võib-olla on kuskil lennuki trümmis, kus meeskonnaliikmete magamiskohad, varjatud suitsukabiin juba olemas? Nii nagu Jaapan,on ka JAL täis saladusi.


Lennufirma: JAL

Marsruut: Bangkok – Tōkyō – New York
Klass: äriklass
Aeg: detsember 2012
Hinne: 5