Teater kui kultuurikeskkond on meile armas: teatrimajad, publik, elav looming. Teater paneb mõtlema, ikka otsid mingit sõnumit, ikka tunduvad huvitavad need taustad, mis näidendeid ja loojaid ümbritsevad.

Viimane etendus, mida nägime Pariisi ooperis, oli Georges Bizet’ ­ooper “Carmen”. Vist maailma kõige populaarsem ja mängitavam ooper üldse. Võib-olla ainult Verdi “Traviata” on samas klassis.

“Carmeni” esietendus Pariisis 1875. aastal oli täielik läbikukkumine. Kriitikud kirjutasid üksteise võidu uue ooperi kõlbmatusest. Muu hulgas süüdistas keegi heliloojat, et “Carmenis” pole ilusaid meloodiaid! Täna teavad muusikasõbrad “Carmeni” meloodiaid peast.

Esietenduse läbikukkumine mõjus heliloojale nii, et ta sai südamerabanduse ja suri, olles kõigest 37aastane. Oma ooperi võidukäiku, mis algas peatselt, ta ei näinudki. Sõbrad püstitasid Bizet’ hauale ilusa mälestussamba.