Riigifirma põhjendab seda asjaoluga, et tehased ei luba hindu avaldada.

Samas teatas näiteks teine riigifirma Eesti Energia hiljuti, et „võtmed kätte“ skeemiga Auveresse tellitud tuttuus elektrijaam maksab 638 miljonit eurot. Ei mingit salatsemist.

Ekspress otsustas nüüd laevade ostuhinnad avalikustada. Neid pole mõtet enam varjata, sest Tallinna Sadam peab oma aastaaruandes nagunii avalikustama põhivara, sh laevade ostuhinna.

Mitu üksteisest sõltumatud allikat on Ekspressile kinnitanud, et laevatellimuse koguhind on 108,6 miljonit eurot.

Selle põhjal saab ka iga huviline lihtsa matemaatilise võrrandi abil leida kummagi tehase hinnad. Riigikogu sadamaafääridega tegeleva uurimiskomisjoni esimees Artur Talvik ütles ju jaanuaris Ekspressile antud usutluses, et Poolas ehitatavad laevad on 17,4 miljoni euro võrra kallimad kui Türgis ehitatavad.

Nüüd teeme veidi koolimatemaatikat ja moodustame võrrandi 4x+17,4=108,6, kus x tähistab Türgis ehitatavate laevade hindu (miljonites eurodes).

Seda lahendades saame, et Türgis Yalovas asuvas Sefine laevatehases ehitatavad parvlaevad Leiger ja Tiiu maksavad kumbki 22,8 miljonit eurot ning Poolas Gdanskis asuva Remontowa tehases ehitatavad laevad Piret ja Tõll kumbki 31,5 miljonit eurot.
TIIU: Hakkab sõitma mandri ja Hiiumaa vahet. Ehitamisel Türgis. Hind 22,8 miljonit eurot.
LEIGER: Hakkab sõitma mandri ja Hiiumaa vahet. Ehitamisel Türgis. Hind 22,8 miljonit eurot.
TÕLL: Hakkab sõitma mandri ja Muhumaa vahet. Ehitamisel Poolas. Hind 31,5 miljonit eurot.
PIRET: Hakkab sõitma mandri ja Muhumaa vahet. Ehitamisel Poolas. Hind 31,5 miljonit eurot.

Sadamas praamiliikluseks loodud tütarfirma TS Laevad juhatuse esimees Kaido Padar kinnitas pärast Talvikuga tehtud lugu, et Türgi pakkumine oli tõesti odavaim. Ta kordas, et „vastavalt Tallinna Sadama ja laevatehaste vahelistele lepingutele on lepingutingimused konfidentsiaalsed, eelkõige on see olnud laevatehaste soov. TS Laevad OÜ ei saa ega tohi neid ühepoolselt avalikkusele avaldada.“

Meedias hakati kohe spekuleerima, et Talvik võis avaldada ärisaladuse. Päevaleht kirjutas koguni, et Talvikut võib kriminaalasi ähvardada. Sadama juhatuse ajutine liige Carri Ginter ütles Postimehes, et „partnerite ees on piinlik, muud midagi“.

Tegelikult avalikustas rahvasaadik vaid hinnavahe, mitte kummagi tehase hindu. Nood püsisid salaja seniajani.

Hinnad tõestavad, et sadamas praamide hankimisega tegelenud juhatuse liige Allan Kiil tegi väga head tööd. Koguhind tundus Tallinna Sadama nõukogule erakordselt soodne, sest osutus ligikaudu kümne miljoni euro võrra esialgu arvatust odavamaks.

Ka meedias on seni spekuleeritud, et praamide hind võiks olla 120 miljoni euro tuuris.

Tallinna Sadamale olnuks hinna poolest veelgi soodsam, kui kõik neli laeva valminuks Türgis. Sel juhul võitnuks sadam täiendavalt 17,4 miljonit eurot.

Kuid türklased tunnistasid, et ei saa nelja laeva õigeks ajaks valmis. Sadama nõukogu kaalus ka varianti ehitada kolm laeva Türgis ja üks Poolas, ent lõpuks otsustas riskide maandamiseks tellida kummastki tehasest kaks alust.

Uued parvlaevad peavad hakkama sõitma mandri ja Lääne-Eesti suursaarte vahel tänavu 1. oktoobrist.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena