ERISAADE | Valimiste eel on Tallinnas rattateede buum. Abilinnapea Novikov: seda ei tasu poliitiliseks ajada, hääli me sellega juurde ei saa
(33)Tallinna abilinnapea Andrei Novikov vastutab selle eest, et linnaruum saaks kaasaegseks – esikohal ühistransport ja kergliiklusteed. Ise ta aga tööle rattaga ega ühistranspordiga ei sõida.
„Esiteks on mul teatud vormiriietus, mida pean tööl kandma ja see rattaga sõitmist väga ei soosi. Ja teiseks on tööalaselt liikumist suhteliselt palju,” ütleb ta. Auto on abilinnapeale töö tegemiseks sama tähtis kui mobiiltelefon ning seega ei sobi talle ka ühistransport. Lapsigi on keeruline autota liigutada.
Samas möönab Novikov, et nädalavahetuseti saab parematel jalgrattateedel või väljaspool Tallinna vändatud. Kuna ta elukoht on kesklinna lähistel, siis sobib laupäev-pühapäev ka ühistranspordiga sõitmiseks.
Novikovi korraldab rohkem tallinlasi ratta selga. Ta lubab linna rattastrateegia 90 protsendi ulatuses täide viia. Enne kohalikke valimisi on Tallinnas lahti läinud hoogne ehitamine ja värvimine, et saaks kiiremas korras rattarajad valmis tehtud.
„Seda ei tasu poliitiliseks ajada,” ütleb Novikov. „Arvestades ratturite ja autojuhtide hulka linnas, siis poliitiliselt see ei ole kindlasti teema, millega hääli saada juurde. Kui teeksime Tallinnas küsitluse, siis sõiduteede eelistajaid oleks kordades enam.”
Abilinnapea sõnul avastati, et linna rattastrateegiat viiakse ellu liiga aeglaselt. Rattateede eelduseks peaks olema ka tänavate remont, kuid seda ei jõua enam ära oodata. Seega otsustati kiire lahenduse kasuks. Suvel on juba tõmmatud ja tõmmatakse ka edasi sõiduteedele punased rataste jaoks.
„Pole ideaalpilt, aga kvaliteedihüpe varasemaga võrreldes,” sõnab Novikov.
Kesklinnaga oligi kiire. Sealt peavad rattad läbi saama. Teistes linnaosades on Novikovi sõnul olukord parem: lapsed sõidavad ratastega kooli ja täiskasvanud poodi.
Kesklinna ajutised lahendused tehakse aga hiljem, kui läheb tänavate remontimiseks, ka ringi.
Abilinnapeale meeldib Mitte-Tallinn
Novikov räägib, et kergliiklusteede ehitamine kesklinna maksab tänavu umbes paar miljonit eurot. Järgmine aasta nii suurt kulu enam ei ole, kuna tänavu tehakse suurem osa kulutusi ära. Teiste linnaosade peale on ette nähtud umbes viis miljonit eurot.
Abilinnapeaga tekib ka vaidlus: kui lai on rattarada kino Kosmose juures? Raja laius peaks Novikovi sõnul olema umbes poolteist meetrit. Eraldi kergliiklusteed vähem kui 3-meetrise laiusega üldjuhul üldse tegema ei hakata.
Pärnu maantee kesklinna-poolses otsas tundub punane rattarada aga kitsam. Umbes küünralaiune. Seda hinnangut abilinnapea aga ei usu. „Huvi pärast võiksime üle mõõta, aga kindlasti pole küünralaiune,” ütleb ta. Õnneks on Novikovi sõnul ka rattatee kõrval kõnnitee olemas, kui liikleja oma rajale ei peaks mahtuma.
Sotsiaalmeedia konto Mitte-Tallinn on linnaruumi agar kriitik. Novikov, kelle tööd sageli ka kritiseeritakse, on nende väljaütlemiste jälgija. „Ütlen ausalt, mulle meeldib see illustratiivne osa. Täiesti siiralt. Kohati on seda küll tehniliselt keeruline teostada. Aga üldjuhul see suund on õige, innustus on ka õige,” räägib ta.
Ometi on abilinnapea hinnangul päriselus pakutud lahendusi keeruline teostada. „See maailm, mis on maa peal, sõltub väga palju sellest, missugune taristu on maa all,” räägib ta. Ilusad pildid, mille anonüümne autor on joonistanud, saab reaalsuseks teha tänavaid remontides. „Küll aga rekonstrueerimine ei ole nii lihtsalt ja korraga kõikjal võimalik,” lausub Novikov.
Kas Tallinn ka mõne Mitte-Tallinna soovituse teoks on teinud, Novikov öelda ei tea. „Osa kohtadest, millele on juhitud tähelepanu, on kaetud ka kiirete lahendustega,” lisab ta.
Abilinnapea mainib Erisaates ka järgmist olulist muudatust Tallinnas: ühistranspordi marsruudid tehakse ümber.