16.05.2008, 00:00
Õrn ja räme
Kui luulet on üldse võimalik perifeersusest päästa, siis on Jürgen Rooste – täites poeesia oma isikuga ja poeesiaga oma isiku – teinud mis võinud, usub Kalev Kesküla.
Jürgen Rooste
“Tavaline eesti idioot ja teisi
pikemaid poeese 1999–2007”
Ji. Pärnu, 2008. 127
lk.
Jürgen Rooste on sündinud poeet. Mitte üksi
kirjandusliku talendi, vaid ka eluhoiaku poolest.
Temas peitub
poeedi eidos, kui Platoni sõnavaraga väljenduda. Jürgen
põleb valusa leegiga.
Alati on ta erutatud ja aktsioonis,
alati on tal arvamus ja suhe – suhe kõikvõimalikesse
nähtustesse, luuletused lasevad aimata ka intiim-õrna suhet oma
perekonnaga ja platoonilist(?) suhet igasugu ilusate tüdrukutega.
Jürgen on ikka tundega laetud ja tema sõnarelvas rohkem padruneid
kui Kalašnikovi automaadis, ilmaski pole ta raud roostes. Ta on
tundesuur ja sõnaoher, õrn ja räme.
Poeet
armastab valju häält, suurt armastust, ühiskondlikke
seisukohavõtte, laulu ja napsi, nalja ja esinemist. Et laulu võim
on suurem kui sõna oma, esitab Jürgen oma luulet sageli lauldes.
Ühesõnaga – ma ei tea ühtki meesluuletajat, kes
meenutaks nii luuletajat, kes sobiks poeedi rolli orgaanilisemalt kui
Jürgen Rooste. (Naistest on poetess par excellence Doris Kareva,
Jürgeni kirjanduslik ema.) Muidugi on inimese ja poeedi samastumisel ka
omad ohud – ei tule enam rollist välja. Aga kas poeedid üldse
peavadki rollist “ära käima” nagu näitlejad?
Oleneb tervisest.
Rooste kõnealune raamat pakub
“värsikaameraga reporterilt” mitmeid eri teemasid ja lugusid.
On ju see kogu viljaka autori uus raamat pikema aja tagant,
sellesse on saanud vaateid ja tekste settida üsna pikast perioodist.
Esimene tsükkel “Tavaline eesti idioot” just neist
räägibki – “Võsareporterit” vaatavast
õllejõmmist, rassistist ja kärukeerajast. See on hea
tsükkel, eestluse otsimise klassikalisi tekste riivav otsimise klassika.
Ajakajalist tembib poeet osavalt igavikulisega ning lõpetab
ootuspärase tõdemusega: “aga armastus ei tulnud
Vargamäele”. Tänast eestlaseks olemist käsitleb ka neljas
tsükkel “Isamaaline laul”.
***************************
[–]
üksik
spermatosoid jookseb
kalevi staadioni vulvalise arhitektuuri
alati
sügisjahedas südames
püüdlikult soojendusringe
peas Pila nokats
ja jalas ikka
Adibasi tossud [–]
Tsüklist “Isamaaline laul” (2.)
**************************
Teine tsükkel “Luuletaja
elu” puudutab täitsa enesekohast ainet. See on lugu luuletajaks
olemise õudusest ja süütundest, hälinast ja raevust.
Kolmas, “Meetrika ja eetika” esitab igale (noorele?)
kirjutajale põhimise küsimuse poeesia ja õigluse
vahekorrast. Rooste “Dichtung und Wahrheit” kukub oma hoogsuses
veenvalt välja.
Tsüklis “Tagasi Taanilinn
tagasi”, purskub poeedi kõrist kuulajate ette bluusimehe kirge ja
oigeid. “Kirjanik kes ei kirjuta asjust mida ta armastab / ei nimeta neid
hellalt // ei ole mitte kirjanik / vaid arvutiklaviatuuril hüplev sitajulk
// kellel on sihukest vaja // müüge ta televiisorisse maha”.
Taanilinn Tallinn on Jürgeni ruum ja stiihia, täis noore, poeetilise
ja alkoholist ülesköetud mehe tugevaid tundeid. See on mulle
väga tuttav ja armas, ma pole sellest tänaseni tüdinud, isegi
kui poeedi tähelepanekud tasuta jagatavast armastusest ei paista mulle
enam nii tõenäolised. Poeedi elu, armastus ja võitlused
Tallinnas on Jürgen Rooste teema, mille käsitlemisel ta suur –
ühtaegu tihe ja ä
ge.
Ülejäänud tsüklid on kas mängud juba
nimetatud teemadel (“Hull Lehm” lisab isikuluulele
sürrealistliku värvingu) või siis värssreportaažid
“Tallinn-Moskva-Sõktõvkar”, “Der Traum von
einem Bier” (poeedi elust ja õlleunistusest Helsingis). Kui oma
parimais tekstides on Rooste tihe nagu Alver, siis reportaažides tuleb vahel
esile sütistelik sõnaohtrus.
Lõputsükkel
“Jorge laulud” märgib vist poeedi uuemaid otsinguid, muutumist
ning sünteesi isikliku, kauge ja igavikulise vahel. Ilus, aga justkui
veidi hõre ja abstraktne. Vaatame, kuhu need otsingud viivad.
Kui luulet on üldse võimalik perifeersusest päästa,
siis on Jürgen Rooste –täites poeesia oma isikuga ja poeesiaga
oma isiku – teinud mis võinud.