12.12.2008, 00:00
Ühe peo lõpp
Kui päevakohane see korraga tundub: less is more (vähem on enam).
See arhitektuurilegendi Mies van der Rohe kuulus lause oli varem palsam
peamiselt rikastele – no neile, kes said endale lubada minimalistlikku
arhitektuuri ja disaini ning muud eksklusiivkaupa. Kõike kallist.
Kõike, mida osteti vaid ükshaaval.
Reaameeriklase jaoks,
nende jaoks, kes pühapäeviti ajalehesabadest kuponge välja
lõikavad, on loosung olnud üldjoontes just vastupidine: more is
less (enam on vähem).
Kaupmehed selgitasid rahvale, et
kõige majanduslikum on hulgi ostmine, sest kui ühe seebi eest tuleb
välja laduda täishind, siis kümne pealt antakse juba kenakesti
alla, mis teeb iga seebi eraldi võttes märksa odavamaks. Oh, ja mis
siis veel sajast rääkida, muhelesid tarmukad pereemad mitmikutele
mõeldud lapsevankreid meenutavate ostukärude taga.
Walmarti, just sellisel ärifilosoofial põhineva maailma suurima
säästukaubamajaketi jaoks algas tänavune
pühadeostude-sesoon siin USAs küll traagiliselt.
Päev
pärast novembri lõpus tähistatavat tänupüha
traditsiooniliselt algava osturalli avapauguna tallas hullunud mass ühe
poe ust avama tulnud töötaja surnuks.
Toimus see
kõik enne kukke ja koitu, sest poed avatakse tol “mustal
reedel” (mil Ameerika poodnikud ei jää eales punasesse!) juba
enne, kui valgeks läheb. See Walmart hakkas tõsise
müügiga tegelema kell viis hommikul, et anda eelmisel õhtul
lookas laudade taga end energiapommideks söönud ameeriklastele
võimalus nüüd tõsiselt kulutada. Nii kaloreid kui
raha.
USA meedia rääkis sellest loost ühelt poolt
küll kui traagilisest õnnetusest, kuid uudisnuppudesse lisati tilk
positiivset: et “pullide jooks” Long Islandil kinnitas, et
rasketele aegadele vaatamata ei ole rahva ostukirg kadunud.
“Must reede” oligi tõepoolest kaupmeestele taas edukas
päev, kuid seejärel on Ameerika ostuiha nähtavalt vaibunud.
Kuulsin intervjuusid, kus väideti, et sel päeval osteti pigem
harjumusest – “see ju on päev, mil tuleb osta” –,
kuid üldjoontes püütakse tänavu ikkagi vähemaga
läbi ajada.
Sest ajad on rasked, kindlustunnet tuleviku –
töökoha ja sissetuleku suhtes ei ole. Pahvaku jäist reaalsust
tõi Ameerikale läinud reedel avaldatud Tööstatistikaameti
raport, mille kohaselt kadus riigis novembris enam kui pool miljonit
töökohta. Nii suurt veritsemist ei ole siinsel tööturul
toimunud 34 aasta jooksul, mil seda statistikat on tehtud, väitsid
analüütikud.
Rääkisin sellest raportist
läinud nädalavahetusel New Yorgis töötava Eestist
pärit ärijuhi Mari Jolleriga, kes kinnitas, et korporatiivses
Ameerikas valitseb tõepoolest hirm. Ja et New Yorgis ei ole ilmselt
kedagi, kes ei teaks vähemalt paari inimest, kes on äsja
töö kaotanud.
Paljud neist on finantsfirmades
töötanud valgekraed, kellele aasta eest samal ajal makstud kopsakas
palk oli linna pühademajanduse jaoks tähtis kütus.
Et
tänavu käib Wall Streetil sõit poole paagiga, on Jolleri
sõnul New Yorgis ka palja silmaga näha: nii palju
soodusmüüke kui praegu ta oma New Yorgi aastatest ei mäleta.
Tõsi,11. septembri terroriaktide järel meelitati rahvast samuti
igal võimalikul moel poodidesse, et tarbimine järsult ei kahaneks.
Tollal ostsid paljud sõna otseses mõttes patriootlikkusest, et
oma riigi kahe kolmandiku ulatuses tarbijakulutustel põhinevat
majandust toetada. “Nüüd on neil sooduspakkumistel aga hoopis
teine maitse juures: hindu on alla lastud, sest rahval ei ole lihtsalt palju
raha, mida kulutada,” rääkis Joller. “Olen kuulnud, et
selliseid pakkumisi nähes tekib paljudel lausa masendus – et
nüüd oleme siis sellises seisus!”
Kuid noore
ärijuhi hinnangul on kõiges selles siiski ka positiivset (nii nagu
uudisteagentuurid nägid positiivset ka Walmarti uksehoidja surmas!):
“Ameerika on sunnitud oma tarbimisharjumusi nüüd reaalmajanduse
survel muutma, see seni kestnud hullumeelne ostupidu, kui kahmati kõike,
mis ette jäi, ja elati laenudes, on läbi saamas,” ütles
ta.
Kes teab, ehk hakkavad ka massid nüüd mõistma,
et less is really more (vähem on tõesti enam).